T
H hennke66 skrev:
Det kan finnas kvar emissioner från ämnen i betong och andra konstruktioner från både lim och rötskyddsbehandlingar.

Att ha kvar 20 procent av en rötskyddsbehandlad syll kan tyvärr räcka för att skapa ett obehag.

Jag hade nog kontaktat en fackman för att göra en teknisk utredning. Kan låta som tråkiga pengar att lägga ut men det brukar ju resultera i rätt åtgärd i slutet.
Tack för feedback. Har gjort mögelanalys för 10 000 - inget konstigt. Har kontaktat expert som besiktningsmannen rekommenderade. Han har gjort en utredning som inte visar nåt konstigt. Han säger att jag ”bor i ett friskt hus”.

Ventilerade golv kostade 450 000. Ingen skillnad.

Det här är en mardröm.

(Sorry)
 
Analyserade ni inte syllarna innan ni bytte dem? Och som skrivet innan så kan intilliggande konstruktioner bli smittade. Hur mycket utöver själva syllen byttes?

Golven är mekaniskt ventilerade?
 
T
mexitegel mexitegel skrev:
Analyserade ni inte syllarna innan ni bytte dem? Och som skrivet innan så kan intilliggande konstruktioner bli smittade. Hur mycket utöver själva syllen byttes?

Golven är mekaniskt ventilerade?
Analysen bestod av att konstatera att de var tryckimpregnerade. Fukt var ok på de tre ställen vi kollade. Men det finns ju ett par hundra ställen till du kan kolla ... Vi bytte 40 cm upp på väggen. Mekaniskt ventilerat. Även i badrummet.
 
Ventilerat golv 450000kr?
 
Tror Nivell ligger på 2500 kr m2 utan ytskikt och fläkt så det är inte otänkbart.
 
T
D Daniel__s skrev:
Ventilerat golv 450000kr?
Avrundade, i vredesmod, en del uppåt :) Men visst, man ska ju köpa ytskikten. Elkostnader tillkommer. VVS. Tapetsering. Väggar som behöver göras om. Om man ska ha kvalitetsgolv så kostar det väl 500-600 kronor per kvadrat till exempel. Bara en sån sak :)
 
T
H hennke66 skrev:
Tror Nivell ligger på 2500 kr m2 utan ytskikt och fläkt så det är inte otänkbart.
Precis. Det blir en del. Tror i och för sig det är en bra investering i långa loppet. Dessa 70-talsradhus med platta på mark och uppreglat golv är skitkonstruktioner har man förstått.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Du är nog tyvärr bara känslig och behöver bo i en viss typ av hus. Och just nu tror jag du triggar symptomen genom stressutslag. Min mamma är likadan, hon får starka symptom av allting i princip vare sig det gäller dryck, makt, lukt, material, tvål osv. Hon själv bor i ett radhus helt i betong från 70-80 talet och där fungerar det bra.
 
T
S johd01 skrev:
Du är nog tyvärr bara känslig och behöver bo i en viss typ av hus. Och just nu tror jag du triggar symptomen genom stressutslag. Min mamma är likadan, hon får starka symptom av allting i princip vare sig det gäller dryck, makt, lukt, material, tvål osv. Hon själv bor i ett radhus helt i betong från 70-80 talet och där fungerar det bra.
Tack för feedback - uppskattar det. Hoppas också att det ligger en del i det du skriver.
 
Syllbytet låter faktiskt lite förhastat utifrån vad du beskriver om du ursäktar.

Det är fortfarande tillåtet och ofarligt att använda impregnerat virke i syllen vid nybyggnation så impregerat virke i sig är inte en orsak. Impregneringen idag och förr skiljer sig, då det var tillåtet med höga halter av toxiska klorfenoler. Dessa kan ombildas till pentaklorfenol som avger lukter och inte är nyttigt för hälsan. Ämnet förbjöds 1977.

Med ett enkelt test för någon tusenlapp får man reda på om trät innehåller pentaklorfenol och ett lukttest är enkelt att utföra själv eller av någon med bra näsa. Om virket inte luktar och inte innehåller pentaklorfenol dristar jag mig att påstå att ett syllbyte är helt onödigt.

Märk väl att det ändå kan vara vettigt med ventilerat golv, men då av andra anledningar som fukt från oisolerad bottenplatta eller liknande.

Nu hjälper inte detta dig ett dugg, mer än att det går att utesluta att inte är emissioner från dessa konstruktioner som ger dig dina besvär. Det kan mycket väl vara psykiskt betingat av t.ex. stress eller att du helt enkelt fått för dig att det är fel på huset. Ett sätt kan vara att du undviker att vara i huset mer än nödvändigt och provar att sova i andra rum under en tid för att se om besvären minskar.
 
T
mexitegel mexitegel skrev:
Syllbytet låter faktiskt lite förhastat utifrån vad du beskriver om du ursäktar.

Det är fortfarande tillåtet och ofarligt att använda impregnerat virke i syllen vid nybyggnation så impregerat virke i sig är inte en orsak. Impregneringen idag och förr skiljer sig, då det var tillåtet med höga halter av toxiska klorfenoler. Dessa kan ombildas till pentaklorfenol som avger lukter och inte är nyttigt för hälsan. Ämnet förbjöds 1977.

Med ett enkelt test för någon tusenlapp får man reda på om trät innehåller pentaklorfenol och ett lukttest är enkelt att utföra själv eller av någon med bra näsa. Om virket inte luktar och inte innehåller pentaklorfenol dristar jag mig att påstå att ett syllbyte är helt onödigt.


Nu hjälper inte detta dig ett dugg, mer än att det går att utesluta att inte är emissioner från dessa konstruktioner som ger dig dina besvär. Det kan mycket väl vara psykiskt betingat av t.ex. stress eller att du helt enkelt fått för dig att det är fel på huset. Ett sätt kan vara att du undviker att vara i huset mer än nödvändigt och provar att sova i andra rum under en tid för att se om besvären minskar.
Hej,

Tack för svar. Ja, jag är medveten om att syllbytet kan ha varit förhastat. Men pga en jäkla psykisk press så famlar man efter det som det eventuellt kan vara. i kontakter med besiktningsman, experter etc så har det tjatats om "riskkonstruktion", att man inte kan "mäta" luft, etc etc ... Det här var liksom enda åtgärden för att göra en ordentlig förändring. Vem kunde tro att kanske det är en sketen vägg i tvättstugan som ligger bakom mina problem? Eller vad det nu kan vara ... Då vi ändå ville lägga om alla golv i nedervåningen så kändes det inte framtidssäkert att bara lägga nytt golv ovanpå den plastmatta som låg där, och då också "låsa" möjligheten att göra om golvet från grunden. Det vågade vi inte. Nu har det blivit väldigt fint (visst, dyrt) och jag är övertygad om att det är en investering som kommer vara värdefull längre fram. Så jag ångrar inte att vi gjorde detta.

Angående råden i övrigt: Det räcker att jag kliver in genom dörren för att huvudvärken ska börja. Efter en halvtimme utanför huset så känns det klart bättre. Så att flytta mellan olika rum påverkar inte så mycket egentligen.
 
Det går att göra pentaklorfenyl analys på damm, man samlar helt enkelt ihop 5 gram och skickar in och får svar på om det finns i luften eller inte. Om du misstänker att det finns kvar i de delar ni inte bytt.

Vi håller på med ungefär samma resa genom att ventilera våra källarväggar när vi ändå håller på och renovera. Är helt övertygad om att den åtgärden betalar sig mångdubblelt den dag man ska sälja. Vi upplever dock inga som helst besvär.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
Tråkig tanke kanske men ändå, nån gång kanske det är bättre att flytta än att fortsätta leta källor i evighet med både pengar och stress under lång tid som investering.
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
hur ser vinden ut? kanske drar ner nått därifrån?
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
T Tomte_i_hus skrev:
Hej,

Tack för svar. Ja, jag är medveten om att syllbytet kan ha varit förhastat. Men pga en jäkla psykisk press så famlar man efter det som det eventuellt kan vara. i kontakter med besiktningsman, experter etc så har det tjatats om "riskkonstruktion", att man inte kan "mäta" luft, etc etc ... Det här var liksom enda åtgärden för att göra en ordentlig förändring. Vem kunde tro att kanske det är en sketen vägg i tvättstugan som ligger bakom mina problem? Eller vad det nu kan vara ... Då vi ändå ville lägga om alla golv i nedervåningen så kändes det inte framtidssäkert att bara lägga nytt golv ovanpå den plastmatta som låg där, och då också "låsa" möjligheten att göra om golvet från grunden. Det vågade vi inte. Nu har det blivit väldigt fint (visst, dyrt) och jag är övertygad om att det är en investering som kommer vara värdefull längre fram. Så jag ångrar inte att vi gjorde detta.

Angående råden i övrigt: Det räcker att jag kliver in genom dörren för att huvudvärken ska börja. Efter en halvtimme utanför huset så känns det klart bättre. Så att flytta mellan olika rum påverkar inte så mycket egentligen.
Det kanske inte är något fel på huset. Du kanske letar på fel ställe. Svårt att acceptera men du bör överväga om orsaken kan vara något helt annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.