T
Myrstacken Myrstacken skrev:
Har du väldigt torr luft??

Där vi bodde förut var allt kanon för mig men efter att vi bytt till nya fina fönster blev huset för tätt och torrt inne..
Jag var då konstant sjuk,,, eller rättare sagt så kände jag mig det..
tät i näsan svidande ögon och ont i halsen samt gick och nös en del..
Dock ingen huvudvärk
Detta försvann när jag gick till jobbet och återkom efter en stund efter jag kommit hem..
Fick stå och harkla och fräsa varje morgon på toaletten..

Fick rådet att ha lite öppet i sovrummet samt att antingen ställa koppar med vatten lite här och där eller skaffa massa blommer.
Hej, det var första misstanken. Vi har en mätare som indikerar att luftfuktigheten är helt ok.
 
T
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Har ni handlat nya möbler och textilier så kan det vara att du är känslig mot div. flamskyddsmedel och annat. Jag upplevde det med prydnadskuddar och täcken från Ikea.
Kan väl känna lite irritation från vissa nya saker vi köpt. Dock har vi köpt väldigt lite nytt i det stora hela.
 
T
H hapazard skrev:
Jag har upptäckt att jag har problem med vissa märken av tapetlim, så finns mycket man kan reagera på...
Absolut, det finns jättemycket. Det är som att detta triggat i gång en massa grejer som jag reagerar på.

Vi har t ex en söt lukt i ett sovrum på övervåning, som dyker upp helt slumpmässigt (eventuellt mer när det regnar ute) som jag reagerar på och får obehag av. I övrigt reagerar jag på gammal plastmatta i sommarstuga
 
Att bara ha tilluftsventiler betyder inte att man har ventilation. Har du ingen varm murstock med frånluftsventiler eller en mekaniskt fläkt som driver frånluften så finns det inget som driver ventilationen annat än eventuell blåst.

Sen reagerade jag på det som @Myrstacken skrev ovan. Sätter man in täta fönster och på så vis får sämre ventilation så får man inte torrare luft inomhus i svenskt klimat. Man får fuktigare luft. Ju mer du ventilerar desto torrare luft får du inomhus under uppvärmningssäsongen.
 
  • Gilla
patfred
  • Laddar…
T
V vectrex skrev:
Att bara ha tilluftsventiler betyder inte att man har ventilation. Har du ingen varm murstock med frånluftsventiler eller en mekaniskt fläkt som driver frånluften så finns det inget som driver ventilationen annat än eventuell blåst.

Sen reagerade jag på det som @Myrstacken skrev ovan. Sätter man in täta fönster och på så vis får sämre ventilation så får man inte torrare luft inomhus i svenskt klimat. Man får fuktigare luft. Ju mer du ventilerar desto torrare luft får du inomhus under uppvärmningssäsongen.
Tack! Mekanisk ventilation låter som ett alternativ. har bokat rådgivning med ett företag nu. Samtidigt, det finns massa liknande hus i området. Så gott som inga har mekanisk ventilation och jag har inte haft besvär i något av de andra husen.

Tycker mig också känna mer irritation i tvättstugan. Kan den äckliga, supertäta tapeten som sitter där påverka så mycket? Ja, kanske? Det ligger ju en ytterväggssyll där också, men ingen klassisk sylllukt föreligger.
 
T Tomte_i_hus skrev:
Absolut, det finns jättemycket. Det är som att detta triggat i gång en massa grejer som jag reagerar på.

Vi har t ex en söt lukt i ett sovrum på övervåning, som dyker upp helt slumpmässigt (eventuellt mer när det regnar ute) som jag reagerar på och får obehag av. I övrigt reagerar jag på gammal plastmatta i sommarstuga
det låter som om det kan vara stressrelaterat.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Alltså, har du ingen fungerande frånluft, dvs eldar hela dagarna eller någon form av mekanisk har du i princip ingen ventilation. Detta måste du åtgärda oavsett. Börja med det.
 
T
G guggen skrev:
Alltså, har du ingen fungerande frånluft, dvs eldar hela dagarna eller någon form av mekanisk har du i princip ingen ventilation. Detta måste du åtgärda oavsett. Börja med det.
Jag har haft experter på bomiljö här och sagt att jag ska komplettera med nån mer tilluftsventil. En annan sa att jag skulle sätta upp en pax-variant i groventrén.
 
T Tomte_i_hus skrev:
Jag har haft experter på bomiljö här och sagt att jag ska komplettera med nån mer tilluftsventil. En annan sa att jag skulle sätta upp en pax-variant i groventrén.
Du vet inte vad som orsakar dina besvär. Har boexperterna hittat något allergent ämne? Om inte varför skulle ökad ventilation hjälpa? Det är ju en ren gissning. Min gissning är att det inte hjälper
 
  • Gilla
Tomte_i_hus
  • Laddar…
För att säkerställa att det verkligen är något luftburet som du kan råda bot på skulle jag rekommendera en *riktigt* bra luftrenare typ https://luftmiljobutiken.se/luftrenare/camfil-luftrenare-city/
De kostar påtagligt mer än de enklare som mest plockar damm. Luftrenare med molekylärfilter ger dig rätt snabbt (typ någon timme) en luft som är helt ren. Om det är något luftburet bör du då rätt snabbt märka resultat. Om det fungerar kan du sedan fundera på vad som passar dig bäst, FTX med bra filter eller någon ytterligare luftrenare.
Hjälper det inte är det mycket enklare ett returnera än en FTX anläggning. :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
T Tomte_i_hus skrev:
Jag har haft experter på bomiljö här och sagt att jag ska komplettera med nån mer tilluftsventil. En annan sa att jag skulle sätta upp en pax-variant i groventrén.
Det låter som om du har någon, men ej tillräckligt, form av fungerande mekanisk frånluft i sådana fall, tex frånluft i badrum som går konstant?
 
Har hus byggt 69 som hade "självdrag", luften inomhus var inte bra så jag kompliterade med en fläkt uppe på takhuv där all frånluft möttes. Stor skillnad efter det, anledningen till fläkten var dels dålig ventilation och lite förhöjd radon värde.

Billigt och enkelt
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag tycker det låter som att du har kemiskt behandlat virke i huset.

När är huset byggt? och det du skrev om lukt i syllen beror ju helt på vilket rötskyddsbehandlingsmedel man har använt.
 
  • Gilla
falkn
  • Laddar…
T
H hennke66 skrev:
Jag tycker det låter som att du har kemiskt behandlat virke i huset.

När är huset byggt? och det du skrev om lukt i syllen beror ju helt på vilket rötskyddsbehandlingsmedel man har använt.
Hej,

Det är byggt 1971. Vi har bytt all syll förutom några meter vid ena gaveln och sidan mot grannen. Ingen expert som varit i huset har känt någon karakteristisk kemisk syll-lukt. Så det talar ju emot att det skulle orsaka problemen. Eftersom vi också tog bort 80 procent av all gammal syll borde det ju blivit någon skillnad också, men inte. Jag har konstaterat att jag reagerar på gamla plastmattor (har varit i några äldre hus med sådana sen besvären började) men vi har tagit bort allt sånt nu. Vad vi har kvar är en vägg i tvättstugan som har en tapet målad med en färg som gjort delar av tapeten ”klibbig” - uppenbarligen fel typ av färg, för tapeten verkar svettas. Snart är den dock nedplockad och ännu ingen skillnad i måendet.
 
Det kan finnas kvar emissioner från ämnen i betong och andra konstruktioner från både lim och rötskyddsbehandlingar.

Att ha kvar 20 procent av en rötskyddsbehandlad syll kan tyvärr räcka för att skapa ett obehag.

Jag hade nog kontaktat en fackman för att göra en teknisk utredning. Kan låta som tråkiga pengar att lägga ut men det brukar ju resultera i rätt åtgärd i slutet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.