StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Den har inte mögel, men det luktar så. Ska undersöka angående baksug
Jamen är den ny finns ju ingen anledning att börja rengöra den. Vad ska du få bort från den med rengöring om den är ny?

Tycker du fått jättekonstiga råd.
 
Ja du ska inte behöva förvänta dig att rengöra en ny produkt det är galet. Du får anmäla till dem och de behöver åtgärda.
 
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Varför skulle en ny maskin ha mögel eller nåt sånt?
Jag tänker att den tillverkas någonstans i Asien, testas och fuktas ned i slutet av produktionslinjen (i en tropisk miljö), plastas in och ställs i en värmeeinkubator i form av en container som sen ska ta sig hela vägen från Asien till oss. Finns goda möjligheter för mögel att festa på plastytorna, kan vara rena näringsbomberna med sina släppmedel.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
T
Köpte ett hembio system där subben luktade mögel en gång.
Förmodligen stått förvarad i ett fuktigt lager eller något.

Felanmälde och fick en ny.

Vet inte varför du inte skulle göra samma sak i detta läget?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Köpte ett hembio system där subben luktade mögel en gång.
Förmodligen stått förvarad i ett fuktigt lager eller något.

Felanmälde och fick en ny.

Vet inte varför du inte skulle göra samma sak i detta läget?
Ja, nu testar jag med klor. Funkar det inte får det bli reklamation
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att den tillverkas någonstans i Asien, testas och fuktas ned i slutet av produktionslinjen (i en tropisk miljö), plastas in och ställs i en värmeeinkubator i form av en container som sen ska ta sig hela vägen från Asien till oss. Finns goda möjligheter för mögel att festa på plastytorna, kan vara rena näringsbomberna med sina släppmedel.
Ok men antingen så får alla tvättmaskiner mögel med den behandlingen och så är det ju inte eller så gäller det bara vissa maskiner och då ska hon rimligen få en av de som inte har mögel i sig som ny.

Jag förstår inte hur man kan ge rådet att börja rengöra en ny maskin.
 
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jamen är den ny finns ju ingen anledning att börja rengöra den. Vad ska du få bort från den med rengöring om den är ny?

Tycker du fått jättekonstiga råd.
håller med bättre att låta det vara
 
A
L LoTiX skrev:
Ja du ska inte behöva förvänta dig att rengöra en ny produkt det är galet. Du får anmäla till dem och de behöver åtgärda.
vem skall anmäla vem?
är det vederlagt att det är maskinen det är fel på eller avloppsanslutningen?
 
T
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Ja, nu testar jag med klor. Funkar det inte får det bli reklamation
Lär ju inte vara från trumman utan insidan av chassiet tänker jag.

Kanske några batcher av panelerna hamnat ute eller fuktigt och fått påväxt innan dom monterades.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Lär ju inte vara från trumman utan insidan av chassiet tänker jag.

Kanske några batcher av panelerna hamnat ute eller fuktigt och fått påväxt innan dom monterades.
Det verkar ha hjälpt med kloren.
Den är heeelt ny och det kom ut lite svart sörja när jag torkade rent trumman och inre gummit. Mkt suspekt allting. Men nu har jag efter det kört en spolning och nu kör jag jag en 95 graders Handukstvätt. Fingers crossed
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att den tillverkas någonstans i Asien, testas och fuktas ned i slutet av produktionslinjen (i en tropisk miljö), plastas in och ställs i en värmeeinkubator i form av en container som sen ska ta sig hela vägen från Asien till oss. Finns goda möjligheter för mögel att festa på plastytorna, kan vara rena näringsbomberna med sina släppmedel.
inte någonstans utan i Korea , kanske inte av den lille robotmannen men...
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
inte någonstans utan i Korea , kanske inte av den lille robotmannen men...
😢
 
A
T TH885 skrev:
Köpte ett hembio system där subben luktade mögel en gång.
Förmodligen stått förvarad i ett fuktigt lager eller något.

Felanmälde och fick en ny.

Vet inte varför du inte skulle göra samma sak i detta läget?
klart att man gör men subben kanske var av trä istf plåt och plast?
 
A
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Ok men antingen så får alla tvättmaskiner mögel med den behandlingen och så är det ju inte eller så gäller det bara vissa maskiner och då ska hon rimligen få en av de som inte har mögel i sig som ny.

Jag förstår inte hur man kan ge rådet att börja rengöra en ny maskin.
Det fanns alltid med i installationsinstruktionen förr att såväl diskmaskiner som tvättmaskiner skall köras tomma innan den första riktiga tvätten. ingen dum ide faktiskt
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Kanske testa låta gråvattnet gå ner i en balja en omgång och se om det fortfarande luktar (om det nu blir baktryck från avloppet som någon var inne på tidigare i tråden)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.