Köpt 2 helt nya LG tvättmaskiner. Ena är det inga problem med men den andra luktar extremt starkt av källare. Ingen bebodd källare utan källare man förvarar bildäck och annat i en gammal lägenhet, är ni med?
Har haft den i ca 1 vecka nu. Tömt lilla luckan på vatten flera gånger, ingen smuts eller så. Kört kanske 10 st ”tub cleaning” med bilarbonat, med ättika, testat köra 95graders program. Lukten minskar inte det minsta. Jag har inte tvättat något unket eller så. Lukten kom direkt från första tvätt.
Kollat avloppet (har helt nya rör i hela huset, totalrenoverat hus) men det luktar inte där. Bara i maskinen och tvätten luktar detsamma när man tar ut den blöt. Försvinner när tvätten torkat. Vad kan jag göra?? Har ju 2 maskiner inkopplade. Kan ena vara rätt kopplad men inte den andra??
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Lg är ganska kända för att lukta gummi tyvärr
 
  • Gilla
Nergårds-Anna och 1 till
  • Laddar…
Vonelffors Vonelffors skrev:
Lg är ganska kända för att lukta gummi tyvärr
Det här luktar värre än så. Det luktar så mkt att det luktar utanför tvättstugan till och med
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
Düsseldorff
Om du har köpt två maskiner och endast en av dem luktar röv så bör du kunna få den utbytt eftersom alla maskiner av samma modell uppenbarligen inte luktar röv.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Om du har köpt två maskiner och endast en av dem luktar röv så bör du kunna få den utbytt eftersom alla maskiner av samma modell uppenbarligen inte luktar röv.
Haha sant. Jag ska försöka. Deras förslag med allt jag gjort hittills. Men det avtar ju inte det minsta
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
A
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Haha sant. Jag ska försöka. Deras förslag med allt jag gjort hittills. Men det avtar ju inte det minsta
LG och Samsung lucktar väldigt mycket i trumman det är sen gamalt
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
LG och Samsung lucktar väldigt mycket i trumman det är sen gamalt
Det kan stämma men tror inte det här är normalt. Hur mkt det ska man ge det? Tvätten luktar ju illa när man tar ut också. Känns väldigt konstigt iom att den andra maskinen inte luktar så.
 
A
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
Det kan stämma men tror inte det här är normalt. Hur mkt det ska man ge det? Tvätten luktar ju illa när man tar ut också. Känns väldigt konstigt iom att den andra maskinen inte luktar så.
det är normalt för dessa
och det varierar mellan exemplaren
troligtvis en variation på materialet i inkommande artiklar
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
A
För att helt slippa detta gäller europeiska maskiner
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
För att helt slippa detta gäller europeiska maskiner
Till nästa gång 😏
 
Hur ser avloppsanslutningen ut? Jag hade tidigare problem med att avloppsvatten rann tillbaka in i maskinen och orsakade dålig lukt. Det berodde i det fallet på att jag inte hade kopplat den till avloppet enligt anvisningarna.
 
  • Gilla
Nergårds-Anna
  • Laddar…
M msundberg skrev:
Hur ser avloppsanslutningen ut? Jag hade tidigare problem med att avloppsvatten rann tillbaka in i maskinen och orsakade dålig lukt. Det berodde i det fallet på att jag inte hade kopplat den till avloppet enligt anvisningarna.
En röris som kopplat och han har kopplat bägge. Kan det vara att ena är felkopplat. Hur kan jag se det här själv?
 
StorDrömLitenBudget StorDrömLitenBudget skrev:
En röris som kopplat och han har kopplat bägge. Kan det vara att ena är felkopplat. Hur kan jag se det här själv?
Det törs jag inte riktigt svara på. I mitt fall hade jag dragit avloppsslangen direkt till golvbrunnen utan att använda någon spilltratt eller montera slangen på rätt höjd. Förhoppningsvis finns det någon annan i tråden som bättre kan redogöra för hur det bör se ut i ditt fall.
 
M msundberg skrev:
Det törs jag inte riktigt svara på. I mitt fall hade jag dragit avloppsslangen direkt till golvbrunnen utan att använda någon spilltratt eller montera slangen på rätt höjd. Förhoppningsvis finns det någon annan i tråden som bättre kan redogöra för hur det bör se ut i ditt fall.
Jag har en spilltratt. Men endast en till två maskiner
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
Källarlukt brukar vara lukten av mögel. Jag är tveksam till att ättika eller bikarbonat skulle hjälpa här.

Jag skulle göra ett 95 grader C program med en halv flaska Klorin. Klorin oxiderar mögel och lukten så att det försvinner.

Möjligen kan diskmaskinstabletter också hjälpa, det beror på att de är kraftigt basiska och det löser många organiska molekyler. Men det är inte Klorin, det kemiskt förändrar inte de organiska molekylerna genom klorering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.