Dynah skrev:
Om de skickar in en stämning på 2375,- så ska jag personligen se till att denna stämning hamnar i lokaltidningen eller Aschbergs program om "goda grannar"....
Nu är det känslorna som tar överhand igen vad har vi sagt ;)
Tänk också på att du vet inte vilka som läser här på forumet, jag skulle kunna vara din motpart.....
 
Det är inget som helst konstigt att stämma nån för såna belopp, Förenklat tvistemål gäller för alla mål under ett halvt basbelopp (minns inte vad basbeloppet ligger på men har för mig det är strax över 20 000, så allt under 10 000 blir förenklat tvistemål).

Det inkluderar alltså såna saker som överklagade P-böter (om det är kontrollavgift, inte felparkeringsavgift som är en helt annan sak) och liknande.

Och som sagt var, hela poängen med Förenklat tvistemål är att det skall vara enkelt och billigt.

Beloppsgränsen gäller också för hela målet. Så om de stämmer dig på 3000 plus kostnaden för en timmes juridisk rådgivning och inskrivningsavgiften till tingsrätten så blir det kanske 5500-6000 totalt.

Du lär inte få några pluspoäng varken i tingsrätten eller hos andra om du drar upp det i lokaltidningen, då blir du bara utmålat som rättshaverist. Blir du stämd så blir du, de är i sin fulla rätt att stämma dig.
 
Prisbasbelopp för 2013 är 44500 kr så maxgränsen för småmål är 22500

Det här med principer är väldigt olika, vet en viss jurist som blev inkallad på ett förenklat tvistemål gällande en faktura på 1800kr trots att dennes timlön är 2550kr. Klienten meddelade tydligt att han med glädje betalar 100-150 000kr ur egen ficka för att motparten skall åläggas de ca 3500kr som utslaget också blev. Kostsamma principer men jag har aldrig sett en så nöjd klient omkostnaderna till trots ;)
 
AndersS skrev:
Nu är det känslorna som tar överhand igen vad har vi sagt ;)
Tänk också på att du vet inte vilka som läser här på forumet, jag skulle kunna vara din motpart.....
Vad bra! Då vet du vad som gäller ;)
 
Staffans2000
Jag har på det bestämdaste rekommenderat dig att inte kontakta köparna överhuvud taget. Tvärs emot, har du gått hem till dem två gånger för att bestrida kravet med självömkan och allmänt "jämmer och elende" som vapen.
Nu i efterhand, tycker du att du gjorde rätt?.


Som sagt var. Betrakta inte köparna som hjärtlösa barbarer. Enligt dem reklamerar de endast en defekt vara. -förstår du det? Det är alltså en ekonomisk fråga. Inget annat!
(När du senast gick förbi en tiggare utan att dela med dig, vem var då det hjärtlösa monstret?)
Vill du beklaga "ditt elendiga liv" ring istället till "radiopsykologen"!

Jag är rädd för att du håller på att tappa greppet pga. ett typiskt kvinnligt fenomen. Ältandet, "jo men - jag skulle - varför händer det bara mig". (Vi karlar däremot brukar lösa mentala kriser genom att "supa oss fulla, och slå någon på käften", enl. en hjärnforskare/beteendevetare på karolinska). Ju mer du ägnar dig åt meningslöst ältande, destå längre tid tar det för dig att komma på fötter igen.

Åter igen -gör ingenting!
Skit i rekommendationen att anmäla mäklaren.Det tar bara en massa tid. Ta hand om dina barn istället. Det absolut värsta senariot är (enl. tidigare inlägg) en räkning på ca:5000spänn. Visst. Det är en slant. ´Men, du behöver inte sälja dina barn till den lokale hallicken för att få mat för dagen. Eller? Med det perspektivet i åtanke, kan insällda "aktiviteter" ses som en mindre uppoffring.

Nota bene.
Jag upprepar. Vi vet inte vem du är, eller om det du säger är sannt. "Du" kanske egentligen är "maken". eller "Ensilda banken" eller... Sålunda, gäller även det omvända. Ta det vi skriver med en nypa salt.
Till sist är det ditt ansvar att dina barn och du får det bra. Glöm inte det i all anfallsiver!

I all välmening har jag försökt att ruska om dig lite genom att delvis spela "Djävulens advokat" samt en neutral rådgivare.

Ältstoppsönskningar från: Staffan
 
Redigerat:
  • Gilla
tripptrapp och 4 till
  • Laddar…
Staffan2000 skrev:
Jag har på det bestämdaste rekommenderat dig att inte kontakta köparna överhuvud taget. Tvärs emot, har du gått hem till dem två gånger för att bestrida kravet med självömkan och allmänt "jämmer och elende" som vapen.
Nu i efterhand, tycker du att du gjorde rätt?.


Som sagt var. Betrakta inte köparna som hjärtlösa barbarer. Enligt dem reklamerar de endast en defekt vara. -förstår du det? Det är alltså en ekonomisk fråga. Inget annat!
(När du senast gick förbi en tiggare utan att dela med dig, vem var då det hjärtlösa monstret?)
Vill du beklaga "ditt elendiga liv" ring istället till "radiopsykologen"!

Jag är rädd för att du håller på att tappa greppet pga. ett typiskt kvinnligt fenomen. Ältandet, "jo men - jag skulle - varför händer det bara mig". (Vi karlar däremot brukar lösa mentala kriser genom att "supa oss fulla, och slå någon på käften", enl. en hjärnforskare/beteendevetare på karolinska). Ju mer du ägnar dig åt meningslöst ältande, destå längre tid tar det för dig att komma på fötter igen.

Åter igen -gör ingenting!
Skit i rekommendationen att anmäla mäklaren.Det tar bara en massa tid. Ta hand om dina barn istället. Det absolut värsta senariot är (enl. tidigare inlägg) en räkning på ca:5000spänn. Visst. Det är en slant. ´Men, du behöver inte sälja dina barn till den lokale hallicken för att få mat för dagen. Eller? Med det perspektivet i åtanke, kan insällda "aktiviteter" ses som en mindre uppoffring.

Nota bene.
Jag upprepar. Vi vet inte vem du är, eller om det du säger är sannt. "Du" kanske egentligen är "maken". eller "Ensilda banken" eller... Sålunda, gäller även det omvända. Ta det vi skriver med en nypa salt.
Till sist är det ditt ansvar att dina barn och du får det bra. Glöm inte det i all anfallsiver!

I all välmening har jag försökt att ruska om dig lite genom att delvis spela "Djävulens advokat" samt en neutral rådgivare.

Ältstoppsönskningar från: Staffan
Hej Staffan,
och tack för ditt uppriktiga svar!
Jag har INTE besökt köparna 2 ggr, endast en gång och det var efter sms-kravet nr 2. Jag har försökt att vädja till köparens känslor eftersom jag ansåg dem vara HUMANA. De har själva barn, och jag visade på STOR välvilja genom att låta dem ställa möbler på tomten och tapetsera 2 rum innan själva tillträdesdagen. Jag trodde därmed att det skulle gå att resonera med köparna som köpte huset för 100.000 UNDER acceptpriset och därmed borde förstå att de gjort en bra affär.
I och med mitt besök gjorde jag klart för dem att jag MENTALT inte orkar med fler krav från dem och inte tänker betala. Trots detta fortsatte de att skicka mejl till mig, av vilka jag besvarade ETT. Jag sa även att jag skulle se till att exet betalade sin del, vilken han gjort.
OM det är så att de går vidare i processen så hoppas jag att flertalet läsare här på forumet har rätt och att de förlorar. 5000,- är för mig väldigt mycket pengar och det är barnen som blir lidande av alla dessa utgifter, inte jag. Jag lever gärna på snabbnudlar och har inga egna fritidsaktiviteter som kostar pengar.

Att anmäla mäklaren eller inte...tja, det får framtiden utvisa. Går köparen så långt att han drar skiten till tingsrätten (tänk att HAN har tid att lägga ner på detta, även han har ju jobb och barn), så kan hända att jag lägger ner energi på det vid senare tillfälle.
För närvarande ligger det inte som nr1 på min lista, men någon rekommendation från min sida kommer de i alla fall inte få.
Och du har rätt Staffan, jag kanske till och med bara är en simpel mattant som har tråkigt och gillar att skriva inlägg här innan elevernas matrast börjar.
 
Dynah skrev:
Och du har rätt Staffan, jag kanske till och med bara är en simpel mattant som har tråkigt och gillar att skriva inlägg här innan elevernas matrast börjar.
Observera att jag INTE tycker det är simpelt att vara mattant, min avsikt var att vara ironisk...lite busigt sådär...för alla er som missförstod.
 
Du är tyvärr fortfarande fast i tycka synd om träsket.
Jag och säkert vi alla här förstår att du har det knapert, haft en jobbig separation och dessutom en fruktansvärd sorg, men i ett sånt här ärende är det irrelevant. Inte för dig men för kravställaren, det flyttar fokus från rätt och fel samt sätter dig i en svagare position i och med att du visar dig ytterst sårbar. Sånt kan de nyttja mot dig.
Bara det att du anser dem gjort en bra affär för att de fick köpa 100.000kr under acceptpris är ju egentligen fel. De betalade marknadsvärde, de var de som var villiga att betala mest för ert hus. Uppenbarligen låg ert acceptpris 100k under det ni annonserat ut eftersom ni accepterade budet. Hade ni accepterat 110k under? Ja troligen.
Självklart vill de ha tillbaka pengar för sina utlägg som de inte räknat med, men det ni skall fokusera på är om de har rätt att få ersättning.
Det troliga i den här historien är att de inte har det, men vi har inte alla uppgifter klara för oss och kan därför inte ge ett 100% svar.
Personligen hade jag inte vågat stämma ngn för en summa på 2-3000kr på de här premisserna.

Jag satt i liknande sits när vi sålde med köpare som gnällde och skulle ha ersättning. Tillslut bad jag dem läsa på ordentligt om dolda fel och hur det fungerar för att sedan återkomma om de fortfarande trodde sig ha ett case. Har inte hört från dem mer sedan dess.

Bestrid nu och om du sen blir byxis om det ramlar in en stämning så kan du troligen betala samma summa då och få det ur världen. Som en förlikning.
 
Hubbe2 skrev:
Bestrid nu och om du sen blir byxis om det ramlar in en stämning så kan du troligen betala samma summa då och få det ur världen. Som en förlikning.
Viktig poäng där. Det behöver alltså inte bli nån domstolsförhandling om du inte vill. Enda sättet att få reda på om de kommer med tomma hot eller inte är just att be dem stämma dig. Det är bara om de stämmer dig och förlorar som de har något att förlora. I princip alla andra scenarion är en seger för dem.

Vill du inte att de ska vinna så ska du snällt men bestämt be dem dra åt skogen med sina krav och sen se om de verkligen vågar stämma dig.
 
Det kostar 450kr att lämna in en stämningsansökan. Så de kan förlora dessa pengar.
Bara där är ju en tröskel för dem att faktiskt lägga ut en femtedel av kravbeloppet för en stämning.
 
Dynah skrev:
....Jag har försökt att vädja till köparens känslor eftersom jag ansåg dem vara HUMANA.....
...I och med mitt besök gjorde jag klart för dem att jag MENTALT inte orkar med fler krav från dem......Trots detta fortsatte de att skicka mejl till mig....
Jag har klippt lite i ditt inlägg ovan. Som du nu lättare ser är det inget konstigt att de skickar mejl till dig, då du i princip talat om för dem att de snart har brutit ner dig.

Du måste lyfta blicken och måste försöka se det också ur köparens synvinkel: De har köpt ett hus, kan en massa om vissa saker och försöker med sitt mentala och kunskapsmässiga övertag få så mycket av dig som möjligt. De är inte ett dugg "snälla" - de är rationella affärstänkande vanliga eoistiska svenskar, som egentligen inte är ett dugg intresserade av dig, din situation eller något annat heller. Mer än få ut de pengar de kan. Så är det, och bättre blir det inte !

Har du någon du känner som du litar på, kan/bör du bolla ditt bestridande och även andra saker du tänker göra/säga till köparna (eller andra också för den delen) mot denna person innan du skrider till verket. Det kan vara väldigt svårt i en situation som din att skala undan känslobitarna i det hela, och en annan person än du själv har mycket lättare (liksom vi på detta forum som inte ens ser/har träffat dig) att se vad som är sakligt och vad som är känslouttryck och därmed irrelevant och skall utelämnas.

Även om det är tufft måste du inse att affärer är affärer och att känslor aldrig bör blandas ihop med affärer. Du har fått dessa råd många, många gånger ovan. Men ett sätt att lättare också kunna praktisera det är som sagt att bolla det du tänkt säga/skriva (om något alls) mot en du känner och litar på först.
 
Hej, Har suttit och läst hela tråden från början och tänkte komma med en kommentar.

Det finns tre möjliga scenarion om hur situationen fortsätter. (Kanske fler som inte jag ser)


1. Du struntar helt i köparna och fortsätter leva ditt liv. Endera ger dom upp och du slipper nå mer krav eller så får du en stämning mot dig.


2. Du bestrider kraven och dom ger upp eller så får du en stämning mot dig.


3. Du betalar kravet och hoppas på att du inte har nått mer med dom att göra eller så fortsätter dom att hitta fel.


Vilket som så finns det tre möjliga utgångar.


1.Du slipper betala.


2.Du betalar det dom vill ha + eventuella krav dom fortsätter komma med.


3.Du får betala 5-6000:- (baserat på vad jag sett i tidigare inlägg)


Skulle jag vart domare i det här målet (baserat på vad jag tror mig veta om dolda fel) så skulle jag helt ansvarsbefria säljarna (dig/er) från ersättning eftersom dom har haft både plikt och möjlighet att kontrollera golvvärmen och dess kringutrustning. Men med dagens rättssystem finns det inte en möjlighet att förutspå vad domen blir (Baserat på personliga erfarenheter av både rättsfall och brottsfall)


Så jag hoppas det här hjälper dig lite att få lite klarhet om hur du ska gå vidare.

Har jag fel i något påstående så får ni gärna rätta mig =)


/MVH


 

 
 
Jag hade övervägt att komma med ett motkrav - återbetala pengarna som du redan betalt, eftersom det inte var ett dolt fel. Då kanske de slutar komma med krav.

Om jag fattat det hela rätt så får båda parter lägga fram sina krav om det går till tingsrätten. Isåfall så borde du kunna kräva återbetalning av de knappt 2000 som du betalt som en del av din framställan.
 
  • Gilla
Bagarn och 1 till
  • Laddar…
"...- de är rationella affärstänkande vanliga eoistiska svenskar.."

Fy fan! Om den meningen beskriver verkligheten såsom den faktiskt är så borde man fundera på att flytta till ett trevligare ställe. Om nu sådant finns.

///j
 
pelpet skrev:
Jag hade övervägt att komma med ett motkrav - återbetala pengarna som du redan betalt, eftersom det inte var ett dolt fel. Då kanske de slutar komma med krav.

Om jag fattat det hela rätt så får båda parter lägga fram sina krav om det går till tingsrätten. Isåfall så borde du kunna kräva återbetalning av de knappt 2000 som du betalt som en del av din framställan.
Det här kan nog vara en bra idé att göra, då har köparen mer att förlora på att stämma dig... Då kanske de nöjer sig med de pengarna de har fått av exet, än att kanske behöva betala tillbaka pengar de redan har fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.