sme skrev:
Ngn som vet?
hmmm... sökte runt lite *efter* jag gjorde inlägget...rutinerat.

Hittade sk "energimätare", typ dessa:

http://www.sovida.com/bin/setpage?doc=00996&lang=sv
http://www.clasohlson.se/?AFP=store...ampPath=&NoCache=8267033&IsCampaign=N

Någon som har erfarenhet? Jag skulle gärna ha en mätare som fungerar bra i "krypgrundsmiljö" året om och som mäter ackumulerad åtgång (helst trådlöst till PC'n så man slapp krypa ner i grunden o läsa av titt som tätt ;).

Eftersom jag kommer dra in jordade eluttag i grunden så fungerar ju ovanstående modell rent principiellt.
 
PluttSkydiver skrev:
Konvektion genom en 1 dm2 stort hål.... jag undrar om inte en massa luft går upp i huset. Speciellt på vintern då inomhusluften är varmare än ute.

Det sipprar lite luft här och där i ett hus så det är nog svårt att veta var fukten egentligen tar vägen med TV.

Om man har undetrycksventilation i grunden kanske man har lite bättre koll på hur luften rör sig i grunden. Men då kanske den varma fuktiga inomhusluften ställer till något.
Det är ganska komplicerat det där med fukt och ventilation... :-/

// Magnus
Är lite nyfiken. Har du installerat ventilation för radon nu?

/ Tomas
 
Bengt: Det skulle vara kul att se lite temperaturer när du testade kondensavfuktare.
(Själv ligger jag på ca 17*C 160M2 förbrukning: 1.17A)
 
Nu har ni satt griller i mitt huvud.

Köpte hus för 11 år sedan. Var anmärkt från besiktningsman att det var för hög luftfuktighet i grunden. Jag satte då in en vanlig badrumsfläkt och ventilerade. Trots det nu varnars för så gjorde den nytta och jag sänkte luftfuktigheten med ca 10% under sommaren.
Men nu när jag håller på att bygga till en vinkel på huset så tänkte jag fixa en permanent lösning och hade tittat in mig på Munters HomeDry och byggt vinkeln utan ventiler.

Totalt är grunden på ca 160 m2. Gamla delen på ca 110 m2 har en höjd på ca 160 cm. Ger mycket volym vilket gör att jag är tveksam på trygghetsvakten... det lär tar mycket energi för att värma upp all luft. MEN.... nu är det så att jag har för par år sedan installerat ett större akvarium som jag kyler med en slinga som jag lagt i grunden och pumpar runt vatten från akvariumet. Kyler/värmer i snitt kanske 150-250 w i timmen.

Eftersom jag inte testat att slå av fläkten och kollat fuktigheten så vet jag inte om den hade räckt som "trygghetsvakt".
Eftersom jag inte vill/hinner testa att slå av fläkten och se vad som händer med RF i grunden så vill jag gärna höra vad ni har för åsikter.

Så med tanken på att jag har dessa förutsättningarna:
Luftvolym i grunden. Ca 220-230 m3.
Kontinuerlig uppvärmning på uppskattningsvis (1500-2000 kW/h per år) med hjälp av kylslingan.

Så vilka av de tre alternativen anser ni bäst.
Trygghetvakt. Lär behöva två st. 11600 kr.
Sorbtionsavfuktare. Munters ca 14000 kr med spirorör.
Kondensavfuktare. 3000-4000 kr (eller?)

Egna funderingaer.
Trygghetsvakten ... nja. Behov av två styck. Förmodligen behov att cirkulera luften i grunden samt stor luftvolym... tveksam.
Sorbtionsavfuktare. Dyrast men blir driftkostnaden så hög med tanke på uppvärmning från slingan.
Kondensavfuktare - Har inga problem att koppla in i avloppet i grunden. Klarar den cirkuleraluften i grunden eller måste det ändå in fläktar då jag har fyra kammare. Volymen är även mycket för en vanlig avfuktare.

Funderar även på att isolera marken då det tydligen skall spara energi. Hur tjockt anser ni att man skall göra. Vid varmgrund så skall det helst vara 100 mm. Sett en firma som heter LFS säljer någon 10 mm matta som skall halvera driftkostnaden på avfuktningssystemen. Även om det skulle skilja sig på isoleringsförmågan så skiljer det sig kraftigt på 10 resp 100 mm.
 
En fråga till.
Vad använder ni när ni tätar gamla ventiler. Frigolit? Murar? eller...
 
Hej,

Jag använder byggskum för att täta ventilerna.
Det är lätt att blåsa dit med flaskan/röret och det är lätt att ta bort om man vill det. Det sluter fullständigt tätt. Jag har ju krånglat med lite olika lösningar så jag har karvat bort och blåst i nytt byggskum några gånger.
Kondensavfuktare fungerade inte bra.
Värmeelement och fläkt blev för dyrt (utan hygrostat).
Isolering av marken har jag precis gjort. Det sänkte RF ca. 10% på några dagar. Isoleringen jag köpt består av två rullar med vardera 5mm tjocklek skummad plast, liknar liggunderlag eller tjock golvfoam. Jag lade ut dessa rullar omlott på varandra.
Har hört att man ska vara försiktig och inte isolera för tjockt då det kan innebära att tjäle får grepp i marken och kan frostspränga fuktiga grundmurar. Byggaren jag hörde med rekommenderade den isoleringen jag nämnt. Jag vet inte vad den heter då byggaren inte namngav den vid köpet. Den var bara invirad i plastfolie.

Nu ska jag snickra mig en solfångare för luft, med solcell som driver fläkten. Värmen från solfångaren går inte direkt ner i marken då isoleringen liggar på plats.

Mvh
Bengt
 
Hej.
Troligtvis är det Sundolits Isoler/vintermatta som ni har använt.

/ Linda
 
Fuktkontroll skrev:
Hej,

Jag använder byggskum för att täta ventilerna.
Det är lätt att blåsa dit med flaskan/röret och det är lätt att ta bort om man vill det. Det sluter fullständigt tätt. Jag har ju krånglat med lite olika lösningar så jag har karvat bort och blåst i nytt byggskum några gånger.
Kondensavfuktare fungerade inte bra.
Värmeelement och fläkt blev för dyrt (utan hygrostat).
Isolering av marken har jag precis gjort. Det sänkte RF ca. 10% på några dagar. Isoleringen jag köpt består av två rullar med vardera 5mm tjocklek skummad plast, liknar liggunderlag eller tjock golvfoam. Jag lade ut dessa rullar omlott på varandra.
Har hört att man ska vara försiktig och inte isolera för tjockt då det kan innebära att tjäle får grepp i marken och kan frostspränga fuktiga grundmurar. Byggaren jag hörde med rekommenderade den isoleringen jag nämnt. Jag vet inte vad den heter då byggaren inte namngav den vid köpet. Den var bara invirad i plastfolie.

Nu ska jag snickra mig en solfångare för luft, med solcell som driver fläkten. Värmen från solfångaren går inte direkt ner i marken då isoleringen liggar på plats.

Mvh
Bengt
Kör du med någon avfuktning?

Var köpte du isoleringen?
 
Och vad kostade isoleringen...?
 
Isoleringen finns på de flesta byggvaruhus...(dock ej Bauhaus) och deras återförsäljare finns på www.sundolitt.se
Kostar ca 1900:- för 80 kvm.
 
En fråga till.
Vad använder ni när ni tätar gamla ventiler. Frigolit? Murar? eller...
Frigolit så pass tajt att man knappt får in den i hålet :)
Sen tätade jag med pl400 eftersom det tål väder och vind.
Munters rekommenderar att tätningen ska hålla ljustät standard.
Mao. inte vacuum-tätt tolkar jag det som.
 
Hur gick det med detta. Jag e intresserad?
 
aggen skrev:
Hur gick det med detta. Jag e intresserad?
Jag med!
 
Intresserad av att veta mer med.

TV borde ju fungera i en gammal krypgrund eftersom de är varmgrund egentligen (fast med en inaktiv murstock). Att tllföra värme borde ju egentligen räcka, så länge grunden är varmare än nattemp för utelften på sommaren dras ju inte så mkt fuktig luft in. Eller tänker jag fel?
 
Att installera en Trygghetsvakt borde väl vara precis samma sak som att sätta en sådan här: http://www.lfs-web.se/hygrostat-hygropro.htm som styr en vanlig liten värmefläkt/kupevärmare?

Nu vet jag ej vad TV kostar, men detta borde väl bli billigare än TV? samt enklare installation!

Jag har själv installerat en Acetec PD-250. Jag har ej hunnit dra ut spirorör ännu (måste gräva ett hål under grundmuren för att få ner dom). Samt så funderar jag på att isolera marken.. Har bara haft den igång några dagar, samt somsagt utan spirorör, så får vänta och se hur bra detta funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.