Var ställer ni era fuktmätare?

Jag har placerat ut två givare på marken men det kanske visar för hög fukthalt?
Tejpar ni fast dem i "taket" eller var har ni dem?

Edit: Mitt värsta hörn gick från 83% till 78% när jag satte fast givaren i taket. Men det kanske är fusk?
 
Hej.
Jag har mina mätare nästan i taket, på reglarna/balkarna som huset står på. (mellan mur och tak/golv)
En på väst och en på öst sidan.
 
Ok, bra att höra. Har efter lite resonerande med migsjälv kommit fram till att jag också vill mäta närmast träet. Jag fick höra att nordhörnen skulle vara de sämsta så jag har en i nordvästra sen har jag flyttat en till sydöstra hörnet med (där var det 67%!).

Jag skall nog köpa två givare till för mitt på sydsidan såg det ut som lite beväxning så det är helt klart olika förutsättningar på olika ställen i grunden.
 
rollo skrev:
Jokken,

Kanalfläkt är en fläkt som kan kopplas till spirorör eller andra runda rör som används för ventilation. Jag köpte en fläkt som är misstänkt lik K100M på denna sida
[länk]

Plåtslagaren fixade en böj från fläkten som ansluter till en låda som har en öppen sida som jag skjuter in i kattgluggen inifrån krypgrunden. Jag har nu skapat en fläkt som suger luft från krypgrunden och blåser ut den till omgivningen. Genom att täta alla andra kattgluggar och springor lyckas denna fläkt skapa ett litet undertryck i krypgrunden vilket hindrar illaluktande luft att tränga upp i huset. Fläkten skall gå hela tiden. Den kräver bara några få watt så det är ingen större energiförlust där.

Undertryck avhjälper inte problemet med Relativa fukthalten som stiger på grund av att grunden är kall. För att åtgärda fukten behövs antingen extra värme eller avfuktning.  TV ger värme. För avfuktning kan du välja på kondensavfuktare eller sorbtionsavfuktare. De förra kostar 1.000-3.000 kronor. Sorbtionsavfukater kostar från 10.000-30.000 kronor.

Vilken metod man skall välja diskuteras intensivt. Du kan nog söka på detta forum och Oberoende Värmepumpsforum o hitta ett antal trådar.

Personligen har jag valt kondensavfuktare. Argumenten för det har jag redovisat även i denna tråd. Hur jag gjort har jag redovisat i ett antal tidigare inlägg på detta forum. Sök på kondensavfuktare så hittar du säkert dessa.

Jag måste erkänna att temperaturen gått upp till 20 grader även i min grund. Om detta beror på den ökade ventilationen som uppkommit pga undertrycksventilationen i kombination med det varma vädret, eller om det är kondensavfuktaren som gjort detta vet jag inte. Har tyvärr inte kopplat in ngn energimätare.

Hur som helst borde en kondensavfuktare kräva mindre energi än TVn eftersom den inte bara värmer utan även avfuktar ett par liter per dag.  

Intressant Rollo.

Kan detta vara en idé: Installera en Trygghetsvakt. Nu denna höst. Ser jag sen att det inte fungerar tillfredsställande nästa vår när ytterluften blir varmare, så kompletterar jag en billigare vanlig avfuktare för 1.000 spänn? DÅ har jag TV OCH en avfuktare under riskhalvåret.

Jag vill inte installera en fläkt som komplement till TV för att: 1. Den suger ju ut uppvärmd luft. 2. för att kunna bilda ett undertryck måste ju grunden vara helt tät. TV vill ju ha en kattglugg öppen för fukt att hitta ut.

Jag vill inte heller, trots att det låter som en vettig och ekonomisk lösning, använda din metod att ha en avfuktare året runt för att jag är inte där knappt alls under vinterhalvåret (sommarstuga) + att jag är inte speciellt händig och att skapa en helt tät grund har jag nog inte kapacitet till.

Nackdelen är ju att det inte skapas ngt undertryck för att ta hand om lukten i huset.
Men jag märkte att "hälften" av lukten försvann när jag la dit byggplasten. Jag kommer nog att "chansa" på att  resten av lukten försvinner ialla fall på några års sikt, när TV har fått jobba ett tag.

Vad tror du om detta "upplägg"
 
Man kan ju alltid pröva. Förstår att du vill ha en "tillsynsfri" lösning. Om inte TVn räcker för att få bort lukten skulle jag nog ändå komplettera med undertrycksventilation. Vet inte hur din grund ser ut, men den behöver inte vara hermetiskt tät.
 
rollo skrev:
Man kan ju alltid pröva. Förstår att du vill ha en "tillsynsfri" lösning. Om inte TVn räcker för att få bort lukten skulle jag nog ändå komplettera med undertrycksventilation. Vet inte hur din grund ser ut, men den behöver inte vara hermetiskt tät.

...Jag lyssnar... det betyder att eftersom TV behöver ha åtminstone 1 kattglugg öppen (den i norr eller i det nordvästra hörnet) och jag installerar en enkel (billig) avfuktare så kan detta räcka? En avfuktare har ju en fläkt och detta bör skapa ett visst undertryck eller hur? Och den avfuktaren har jag installerad sommartid när grunden är i riskzonen OCH jag och min familj spenderar mycket tid där.
Sen på senhösten ställer jag undan den.

Vad tror du? värt ett försök? Eller ser du några brister?

Mvh//Jokken
 
En avfukatre har visserligen en fläkt men luften blåses ju ut i grunden igen vilket inte blir rätt om man vill ha undertryck....då måste ju luften blåsas ut ur grunden och inte bara cirkulera runt.
 
Beror på vad du menar med avfuktare. en sorbtionsavfuktare har en fläkt som monteras så att den blåser luft ut ur grunden och därmed skapar ett undertryck. En kondensfuktare gör inte det utan kör bara runt luften. Däremot kank du skaffa en kanalfläkt som vi skrivit om ovan.

Om du installerat TV o det inte räcker för att få bort lukten skulle jag installera en kanalfläkt för att skapa undertryck som andra åtgärd. Har du fortfarande lukt får man ta sig en funderare och undersöka saken mer noggrannt. Då kanske TVn inte ger tillräcklig torka, eller du har för mycket fukttillskott från marken (för dålig dränering, etc), eller du har mögel i trossbotten.
 
rollo skrev:
Beror på vad du menar med avfuktare. en sorbtionsavfuktare har en fläkt som monteras så att den blåser luft ut ur grunden och därmed skapar ett undertryck. En kondensfuktare gör inte det utan kör bara runt luften. Däremot kank du skaffa en kanalfläkt som vi skrivit om ovan.

Om du installerat TV o det inte räcker för att få bort lukten skulle jag installera en kanalfläkt för att skapa undertryck som andra åtgärd. Har du fortfarande lukt får man ta sig en funderare och undersöka saken mer noggrannt. Då kanske TVn inte ger tillräcklig torka, eller du har för mycket fukttillskott från marken (för dålig dränering, etc), eller du har mögel i trossbotten.    

Tack för hjälpen! Både till dig och Caradan. Mycket lärorikt och intressant för mig som är helt ny i "branschen".

Beslut om åtgärd är nära. JAg skall rapportera om vad ddt blir och hur det går.

Mvh//J
 
rollo skrev:
Du kan få en viss hjälp från online-calculatorn på adressen [länk]

40% RF vid 25 grader motsvarar ca 61% vid 15 grader. Om dessa siffror stämmer ger det en fingevisning om att du har ett tillskott av fukt från marken under huset så plastning kan nog hjälpa en del.

Att undertrycksventilera hjälper inte för att höja RF. Du kan aldrig få helt tätt så du ventilerar hela tiden med den varma fuktiga uteluften som sedan kyls ner med ökad
RF som följd.

Undertrycksventilation används enbart för att lösa problemet med jordlukt som tränger in i huset. Du måste antingen värma eller avfukta om du skall få ner RF.
Tjenare igen Rollo, nu har jag backat lite i denna tråden för att be dig att utveckla detta resonemang.. hur kan 40% RF vid 25 grader motsvara  61% vid 15 grader?

Jag greppar inte det riktigt men vill gärna lära mig att förstå.

Och hur funkar den där calculatorn, vad, så att säga har man den till? Jag menar vad använder man resultatet till?

Mvh//J


 
Rollo, intressant att läsa om din installation med en kondensavfuktare.
Är lite inne på att försöka nåt liknande men har några frågor.

Får du inga problem med avisningen på maskinen?
Om jag fattat det hela rätt kör du inte maskinen vintertid?
Vilken temeratur är det ungefär i krypgunden när det är läge att börja avfukta?

Min tanke är att man slår igång kondensavfuktaren på våren när det förhoppningsvis är 8-10 grader i krypgrunden och att maskinens förluster höjer temperaturen några grader och därigenom skulle maskinen förhoppningsvis funka skapligt.

Jag har inga luktproblem med min krypgrund, så planen är att täta till grunden och helt plasta marken ända ut till kanterna samt en bit upp på väggen. Vattnet från kondensavfuktaren leder jag ner i marken under plasten eller pumpar ut som i Rollos installation. Kanske kompletteras det hela av en kanalfläkt/badrumsfläkt för att få lite rotation på luften intern i grunden.

Synpunkter?  Alternativet vore ett "gör det självkit" från Munters, HB Cotes eller Corroventa kan få loss ett från ca 16000:- exklusive rörsystemet.
 
Jokken.
Varm luft kan hålla mer vatten innan den blir mättad - dvs når 100% Relativ fuktighet. Om du nu har varm luft som är mättad till 50% och sedan kyler ner den så stiger mättnadsgraden. Dvs luften innehåller precis lika mycket vatten per kubikmeter, men till sist överskrids mättnadsgraden och vi får kondens. Detta händer varje sommardag. På natten sjunker temperaturen och till sist når vi 100% mättnad, den sk daggpunkten, och daggen faller ut på gräset.
Temperaturen i grunden är alltid kallare än utetemperaturen på sommaren och då får vi dessa fenomen med hög reltiv fuktighet och kondens. Med kalkylatorn (det är en sida på nätet) kan du själv se vad som händer med om luften när den kommer in i grundutrymmet. Du fyller i utetemperatur och Relativ fuktighet och temperaturen i grunden och kan läsa ut vad du får för relativ fuktighet.
 
Bjornb.

Kondensavfukatern har gått hela vintern, men eftersom RF hela tiden legat långt under 70% har den aldrig gått "aktivt". Den styrs ju av en hygrostat som jag ställt på 65% RF. Jag har därför inte haft några problem med nedisning trots att temperaturen var ner i 4 grader som lägst. Detta året kommer jag att stänga av avfuktaren när den inte längre behövs. Jag har koll på fuktigheten o sätter på den när det behövs. Vid låga temperaturer kan man ju även tillåta betydligt högre RF utan risk för mögeltillväxt. Spara minst 10.000 kr o köp en kondensavfuktare istället. Det har fungerat utmärkt för mig. Om du dessutom inte har luktproblem finns absolut ingen anledning att köpa sorbtionsavfuktare.
 
Rollo, intressant jag är mycket sugen på att testa. Hoppas du kan hjälpa mig att räta ut några frågetecken.

Ok det verkar funka på vintern men det som får mig att tveka är hur det blir vid 7-10 grader, då du kanske börjar få förhöjd RF samtidigt som verkningsgraden på maskinen är låg. Maskinen kommer jobba hårt och förbruka mycket ström vilket iofs leder till uppvärmning av grunden och därmed sänkning av RF. Men avfuktning genom uppvärmning är knappast energieffektivt, eller?

Jag tycker det låter som att det kan finnas risk för att maskinen bara avfuktar lokalt där den är placerad, sitter inte hygrostaten på maskinen?

Hur har du nån fläkt som skapar cirkulation i krypgrunden? Ventilerar du ut någon luft eller tätar du grunden helt?

Har pratat med Woods om en DS15 som dom menar ska funka men deras datablad nämner inget om att maskinen kan/bör användas i husgrunder.

Alla som säljer sobtionsavfuktare berättar historier om hur det burit ut ispaket med en woodsavfuktare innuti. Självklart är de partiska men jag antar att nåt ligger bakom.

Men visst är man sugen på att testa din lösning... :D
MVH Björn
 
Kan inte säga annat än att detta fungerar för många - jag är inte ensam om att förespråka kondensavfuktare. Kondensvfuktare fungerar även vid 7 grader.

Hur mycket energi tror du att sorbtionsavfuktaren gör av med? Den blåser ju bara ut uppvärmd luft och har därmed energiförluster.

Trygghetsvakten jobbar ju med enbart uppvärmning o de hävdar att det ger lägsta energiåtgången. Kondensavfuktare jobbar både med avfuktning och får uppvärmning som en sekundär effekt. Jag menar att kondensavfukater måste vara det mest energieffektivaste.

Det är riktigt att kondensavfuktaren enbart avfuktare precis där den står, men fuktig luft utjämnas av sig själv. Vill man vara extra trygg och särskilt om man har en grund som är uppdelad i sektioner bör man ha en kanalfläkt kopplad till spirorör för att cirkulera luften. Det kostar en dryg tusenlapp till. Min fläkt drar 35 W och den cirkulerer luften väldigt effektivt.

Du skall täta grunden och om du har problem med dålig lukt skall du ha undertrycksventilation.

Woods skall säkert fungera. Det finns avfuktare som har automatisk avfrostning också om man vill vara helt säker. Det kan säkert ha hänt att isbildning blivit ett problem, men det är inte min erfarenhet och problemet är säkert överdrivet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.