rollo skrev:
Argumentet för en sorbtionsavfuktare är att den fungerar även vid låga temperaturer. Men i de allra flesta fall är det inget problem med hög RF på vintern och därför faller detta argument.

Kondensavfuktaren är billigare och energisnålare. Om den håller lika länge som en sorbtionsavfuktare vet jag inte. Den är lite krångligare att installera eftersom du måste fixa ett avlopp för kondensvattnet på ngt sätt. Själv har jag en bytta med en länspump som pumpar torrt en gång per dygn med hjälp av kopplingsur.  Min installation kostade ca 4.000 kr plus några timmars arbete.

Trygghetsvakten kanske fungerar också - men den saknar avfuktning varför jag skulle hävda att den kräver mer energi jämfört med kondensavfuktare som både avfuktar o värmer. Jag är tillsvidare skeptisk till TV. Skulle vara intressant med en ny rapport om hur det gått.  
Samma här är skeptisk till TV,men att det inte skulle kunna vara hög Rf vinter tid stämmer inte finns många på olika forum som säger annat ang detta tex http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=3.0
där finns det många som har trådlösa hygrometers så att de kan ha koll på sin grund och de säger(även ljungby fuktkontroll & Sanering) att det kan förekomma hög Rf vintertid.

Sorbtionsavfuktare har bättre verkningsgrad iallfall den jag köpte(Homedry 11y)
* klarar från -20 till +40 grader, vanlig avfuktare börjar tappa vid 10-15 grader.
* väsnas mindre, en vän har denna under sin sitt sovrum och hör inte ett dugg avd en, men förståss finns det tysta vanliga avfuktare oxå.
* vad jag läst om argumenter för och emot så drar sorbtionsavfuktaren mindre därför han återanvänder luften som gör att han inte behöver jobba lika länge/mycket.

Sorbtionsavfuktaren återvinner en ganska stor del av den elenergi som tillförs rotorn, den kyls ju liksom av av cirkulationsluften sedan den passerar regenereringszonen, vid denna avkylning så återförs värme till krypgrunden.


* och du slipper samla vatten, bara att sticka ut slangen och röret genom en ventil och fogskumma det så sitter den där och släpper ut fuktig luft.
 
Om man har problem med hög RF på vintern har du fukttillskott någonstans ifrån - från marken, läckage eller att det kommer in fuktig varm luft från bostaden. Då skall det åtgärdas först.

Fuktproblemet med torpargrunder beror nästan enbart på temperaturskillnaden på sommaren. Detta stämmer helt o hållet med mitt hus. På vintern har jag inga som helst problem med fukten. Det finns mycket att läsa om detta på nätet med kurvor om RF i grunden under året. Och på sommaren har de flesta en temperatur i grunden gring 12-14 grader, dvs inom ett intervall där kondensavfuktare fungerar utan problem.

Sorbtionsavfuktare återvinner ingen värme. Hela principen bygger på att fukten "luftas bort" med uppvärmd luft. All regenerationsluft blåses ut. Samtidigt blir rotorn också uppvärmd och denna värme kommer tillbaka genom processluften. Men det kan bara vara en fraktion av den tillförda energin som kommer tillbaka på det sättet. Det finns sorbtionsavfuktare med särskild återvinning av värmen från processluften men då talar vi om stora aggregat för simhallar o dyl.

Kondensavfuktaren har inga sådana värmeförluster. All tillförd energi stannar kvar i grunden och bidrar till att höja temperaturen vilket i sig ger en sänkt RF. Kondensavfuktare är därför per definition mer energieffektiva.

I min grund hade jag förra året 12 graders temperatur vid denna tiden på året. Vid nuvarande utomhustemperatur på 25 grader och 50% RF skulle detta medfört att jag hade haft kondens på bjälklagret. Nu har jag en kondensavfuktare som dels avfuktar o dels alstrat en del värme, varför jag har en temperatur på 16 grader (vilket i sig sänkt RF till 86%) och en RF på 65% tack vare avfuktningen.

Visst är det lite krångligare att installera en kondensavfuktare jämfört med Home dry. jag fick ordna en bytta för att samla upp vattnet, sätte en dränkpump i den o dra en slang för vattnet och en timer för pumpen. Detta besvär var absolut värt de 10.000-30.000 kr som jag sparat jämfört med en sorbtionsavfuktare. Jag har trådlös koll på RF o temp grunden.
 
rollo skrev:
Om man har problem med hög RF på vintern har du fukttillskott någonstans ifrån - från marken, läckage eller att det kommer in fuktig varm luft från bostaden. Då skall det åtgärdas först.

Fuktproblemet med torpargrunder beror nästan enbart på temperaturskillnaden på sommaren. Detta stämmer helt o hållet med mitt hus. På vintern har jag inga som helst problem med fukten. Det finns mycket att läsa om detta på nätet med kurvor om RF i grunden under året. Och på sommaren har de flesta en temperatur i grunden gring 12-14 grader, dvs inom ett intervall där kondensavfuktare fungerar utan problem.  

Sorbtionsavfuktare återvinner ingen värme. Hela principen bygger på att fukten "luftas bort" med uppvärmd luft. All regenerationsluft blåses ut. Samtidigt blir rotorn också uppvärmd och denna värme kommer tillbaka genom processluften. Men det kan bara vara en fraktion av den tillförda energin som kommer tillbaka på det sättet. Det finns sorbtionsavfuktare med särskild återvinning av värmen från processluften men då talar vi om stora aggregat för simhallar o dyl.

Kondensavfuktaren har inga sådana värmeförluster. All tillförd energi stannar kvar i grunden och bidrar till att höja temperaturen vilket i sig ger en sänkt RF. Kondensavfuktare är därför per definition mer energieffektiva.

I min grund hade jag förra året 12 graders temperatur vid denna tiden på året. Vid  nuvarande utomhustemperatur på 25 grader och 50% RF skulle detta medfört att jag hade haft kondens på bjälklagret. Nu har jag en kondensavfuktare som dels avfuktar o dels alstrat en del värme, varför jag har en temperatur på 16 grader (vilket i sig sänkt RF till 86%) och en RF på 65% tack vare avfuktningen.  

Visst är det lite krångligare att installera en kondensavfuktare jämfört med Home dry. jag fick ordna en bytta för att samla upp vattnet, sätte en dränkpump i den o dra en slang för vattnet och en timer för pumpen. Detta besvär var absolut värt de 10.000-30.000 kr som jag sparat jämfört med en sorbtionsavfuktare. Jag har trådlös koll på RF o temp grunden.    
Jag själv har ingen problem vintertid, varför är det ingen hög RF vinter tid då? om mark är fuktig m.m(även om du plast på marken så komemr ju en smula fukt in)
Det borde va tvärtom istället för att varm luft kommer utifrån och kyls ner , så kommer kall luft utifrån och kyls ner mot den något varmare luften som finns i grunden på vintern eller???

Vad, vad det som gjorde att du inte valde sorbtionsavfuktare?
Hört med många som fått varma golv och de kör med Homedry eller liknande sorbtionsavfuktare. en vän har 58% Rf och 16 grader i grunden ungefär, året om(nästan slår på några grader säger han)

Ja värme mässigt är nog en Avfuktare bättre, men energi mässigt vet ej katten om den slår en sorbtionsavfuktare, en vän från Nora Hade denna månad förbrukat totalt med allt i huset 492Kwh, där är allt inräknat i detta.

Efterosm du brukar skriva i värmepumpsforumet oxå, så får jag säga att jag hålelr med Rickard :)
Sorbtionsavfuktare säkrare och ENLIGT munters har inte dessa avfuktare sämre verkningsgrad ju kallare det blir -20 till +40, känns inte så säkert att ha vatten i grunden, men vad vet jag :)




 
Du har inga problem vintertid eftersom grunden då oftast är varmare än ytterluften så den kalla luften värms upp under grunden och torkar upp den fukt som ev finns.

Visst kan du ha 16 grader i grunden hela året, men då eldar du sannolikt för kråkorna också. Läste om någon som smälte snö o fick grön gräsmatta mitt i vintern pga att sorbtionsavfuktaren blåste ut varm luft.

Om du läser riktigt noga så ser du att även Rickard till sist höll med om mitt resonemang om energiåtgången. Om man blåser ut uppvärmd luft blir det värmeförluster. Det är ganska enkelt att förstå.
 
Hej alla!
En liten uppdatering kommer här:

Under de lite svalare dagarna har jag kommit ner till närmare 70% men nu när det är stekande varmt ute så ligger det ganska stadigt runt 80%. Tempen har legat runt 20 grader hela tiden där nere.

Har ju ett år att på mig för min nöjd-kund garanti och jag får väl se hur det utvecklar sig.

Återkommer med mera info om ett par veckor.
 
Håller med flera av Rollos argument.
Cardan: Om du har det så varmt i grunden funkar det finfint med en vanlig avfuktare.
Jag har bara 16*c och då ger avfuktaren halva mängden mot spec per dygn men då vet jag inte heller hur fuktigt det är. Det specade är vid 85%.
(se separat tråd för mer info)
 
varför det är så varmt är ju pga TV, innan så låg det runt 11 grader tom när det var som varmast.
Har nu satt in en helt vanlig kondensavfuktare för att snabba på prossessen lite så får vi ser vad som händer.

I´ll be back :)
 
caradan skrev:
Jag har två st helt vanliga badrumsfläktar som går konstant, detta är just för undertrycket och inte för ngt annat.
Nu när TV´n är så nyinstallerad så behövs även någon ventil vara öppen så att den fuktiga luften kan ta sig ut ngnstans, men detta har jag undertrycket till istället.

Har tyvärr ingen digital kamera så att jag kan ta ngn bild.

Men hur har du installerat fläktarna? Sitter dom bara fästa i blindbotten? Så att dom "rör runt i luften?
Eller har du installerat dom på ventilhålen?

Jag är ingen fena på detta, men hur kan undertrycket ersätta att en ventil står öppen?
Vad är detta undertryck som alla pratar om?
Tycker detta är svårt :-[ Men måste bita ihop och försöka förstå eftersom jag måste installera ngt liknande själv. :-X

PS. Cardan: Jag har skickat ett memo till dig innan jag hittade denna tråd. Du får gärna svara både på den och den här. DS.
 
rollo skrev:
Jag är tillsvidare skeptisk till TV.  
Det är jag också :). Hur varmt ska man ha i en källare för att kompensera uteluft med 80%RF och 20 grader varm som kommer in i krypgrunden? Det ska ju vara i alla fall varmare än 20 grader i krypgrunden för att fuktmätaren ska visa värden under 70% :surprised:. Det kostar multum att värma grunden till såna temperaturer med TV om det nu överhuvudtaget är möjligt?

Jag gillar best din lösning, Rollo! Billigt och fungerar som den skall. Man har råd att byta avfuktare varje år i 10 år framot innan man kommer upp till Anticimex priser ;).
Fattar inte att dom hittar kunder som vill betala .....
gaia
 
caradan skrev:
Har nu satt in en helt vanlig kondensavfuktare för att snabba på prossessen lite så får vi ser vad som händer.
Det var ju synd..... Skall man tolka det som att TV inte fungerar?

Har funderat en del på dina senaste värden. RF låg ju ganska högt trots att du fått upp temperaturen, men det kan ju bero på kalibreringar o var du har sensorn i förhållande till TV:ns sensor. TVn kanske känner av 75% RF och slutar värma. Så det kanske har fungerat? Kan man justera TV ó välja önskad RF eller är det förprogrammerat?


 
Jokken.

Man skapar undertryck genom att täta grunden (plugga för alla katthål o springor). Ju tätare desto bättre. Sedan sätter man en kanalfläkt som blåser ut luft från grunden genom lämplig öppning. Själv har jag låtit göra en plåtlåda som passar i en kattglugg och som i sin tur är kopplad till kanalfläkten. På detta sätt skapas ett litet undertryck i grunden som hindrar illaluktande luft att läcka in i huset.
 
rollo skrev:
Jokken.

Man skapar undertryck genom att täta grunden (plugga för alla katthål o springor). Ju tätare desto bättre. Sedan sätter man en kanalfläkt som blåser ut luft från grunden genom lämplig öppning. Själv har jag låtit göra en plåtlåda som passar i en kattglugg och som i sin tur är kopplad till kanalfläkten. På detta sätt skapas ett litet undertryck i grunden som hindrar illaluktande luft att läcka in i huset.

Ok, jag förstår. Men vad är principerna för kanalfläktar. Allt jag hittar om kanalfläktar utgår ifrån att alla vet vad det är. Jag vet inte. Beskriv det för mig "som om jag var en 4:a åring"
 
rollo skrev:
Det var ju synd..... Skall man tolka det som att TV inte fungerar?

Har funderat en del på dina senaste värden. RF låg ju ganska högt trots att du fått upp temperaturen, men det kan ju bero på kalibreringar o var du har sensorn i förhållande till TV:ns sensor. TVn kanske känner av 75% RF och slutar värma. Så det kanske har fungerat? Kan man justera TV ó välja önskad RF eller är det förprogrammerat?

Kan det inte vara så att den behöver mer tid än tex avfuktare? Dom själva säger att TV drar mycket ström hela det första året. Caradan har haft sin inkopplad i...vad är det 1/2 månader. Det kanske behöver gå längre tid innan resultat syns.

Jag hoppas det funkar. Annars måste jag lägga mer pengar på ett annat, dyrare system. :-[

Hur torkar du ur din egen grund?

//Jokken
 
Jokken,

Kanalfläkt är en fläkt som kan kopplas till spirorör eller andra runda rör som används för ventilation. Jag köpte en fläkt som är misstänkt lik K100M på denna sida
http://www.luftmiljo.se/runda.asp

Plåtslagaren fixade en böj från fläkten som ansluter till en låda som har en öppen sida som jag skjuter in i kattgluggen inifrån krypgrunden. Jag har nu skapat en fläkt som suger luft från krypgrunden och blåser ut den till omgivningen. Genom att täta alla andra kattgluggar och springor lyckas denna fläkt skapa ett litet undertryck i krypgrunden vilket hindrar illaluktande luft att tränga upp i huset. Fläkten skall gå hela tiden. Den kräver bara några få watt så det är ingen större energiförlust där.

Undertryck avhjälper inte problemet med Relativa fukthalten som stiger på grund av att grunden är kall. För att åtgärda fukten behövs antingen extra värme eller avfuktning. TV ger värme. För avfuktning kan du välja på kondensavfuktare eller sorbtionsavfuktare. De förra kostar 1.000-3.000 kronor. Sorbtionsavfukater kostar från 10.000-30.000 kronor.

Vilken metod man skall välja diskuteras intensivt. Du kan nog söka på detta forum och Oberoende Värmepumpsforum o hitta ett antal trådar.

Personligen har jag valt kondensavfuktare. Argumenten för det har jag redovisat även i denna tråd. Hur jag gjort har jag redovisat i ett antal tidigare inlägg på detta forum. Sök på kondensavfuktare så hittar du säkert dessa.

Jag måste erkänna att temperaturen gått upp till 20 grader även i min grund. Om detta beror på den ökade ventilationen som uppkommit pga undertrycksventilationen i kombination med det varma vädret, eller om det är kondensavfuktaren som gjort detta vet jag inte. Har tyvärr inte kopplat in ngn energimätare.

Hur som helst borde en kondensavfuktare kräva mindre energi än TVn eftersom den inte bara värmer utan även avfuktar ett par liter per dag.
 
Hej alla...

Kondensavfuktaren har bara kommit till grunden men jag har inte kopplat in den ännu....ja jag vet det är slött men man ska komma ihåg det då det är ljust vilket det inte är just nu!

Just nu ligger temp en på 20,6 resp 20,4 grader och RH ligger på 79 resp 77% det har tagit ca 10 dagar att sjunka 2% vid samma temp men neråt går det!
Spännande att följa detta!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.