K kortis skrev:
I bland får faktiskt principer gälla och man tar dyrare o merjobb.
Visst är det så. Och andra gånger får man hejda sig lite och fundera på om ens förväntningar är rimliga. I det aktuella fallet skulle jag nog tuggat i mig förseningen för att sen fundera på både om det är ett företag jag fortsatt vill anlita och om mina förväntningar varit rimliga. Allt under lite lugnare omständigheter.

Men vi är alla olika, och jag menar verkligen inte att det är den enda lösningen. Däremot är jag rätt säker på att TS inte har så mycket att hämta den juridiska vägen.
 
  • Gilla
Lena Bäckström och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Visst är det så. Och andra gånger får man hejda sig lite och fundera på om ens förväntningar är rimliga. I det aktuella fallet skulle jag nog tuggat i mig förseningen för att sen fundera på både om det är ett företag jag fortsatt vill anlita och om mina förväntningar varit rimliga. Allt under lite lugnare omständigheter.

Men vi är alla olika, och jag menar verkligen inte att det är den enda lösningen. Däremot är jag rätt säker på att TS inte har så mycket att hämta den juridiska vägen.
Har väl hänt att det blivit kortslutning lite väl fort ibland iaf när man var yngre men då lärde sig både jag o hantverkarna
 
K kortis skrev:
Undrar om du resonerar lika dant när du lämnar in firmabilen på service, nä säger bilmecken den blev inte färdig i dag kom annat i mellan du får vänta ett par dagar el nån veckar el kanske jag vet inte
K kortis skrev:
Undrar om du resonerar lika dant när du lämnar in firmabilen på service, nä säger bilmecken den blev inte färdig i dag kom annat i mellan du får vänta ett par dagar el nån veckar el kanske jag vet inte
De har hänt på firman, vad hände då undrar du? Vi får ha lånebilen lite längre och ingen hota om vite eller kompensation. Svårt fel samt att delar va tvungna att bli special beställda som såklart va restade.
 
  • Gilla
Currywurst och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Om vi nu vänder på steken. Vad skulle snickaren säga om att få vänta? Jäklar det är ju annorlunda. Eller?

Man åker på andra jobb? Tror du enbart den firman har detta fönsterjobbet resten av året? Sålänge man kommunicera fram de ”fan ja kommer inte hinna få fram detta och de till er pga, covid & övertid på jobb”

Sluta tjafsa när du inte har en aning om någonting din apa
 
  • Gilla
Halmen
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Man åker på andra jobb? Tror du enbart den firman har detta fönsterjobbet resten av året? Sålänge man kommunicera fram de ”fan ja kommer inte hinna få fram detta och de till er pga, covid & övertid på jobb”

Sluta tjafsa när du inte har en aning om någonting din apa
Kanske lite onödigt att vara så odräglig när du samtidigt helt missar poängen?
 
  • Gilla
MangeH och 8 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Kanske lite onödigt att vara så odräglig när du samtidigt helt missar poängen?

Nej, de e verkligen du/ni som missar poängen med att vara de minsta sympatiska. Alla här inne glömt covid19 och vad de medfört? Varför ska allt dras till sin spets? Ni dör väl inte för att hantverkaren är lite sen. Lägg ner och gå vidare. Eller lättare, gör skiten själv?
 
L Lechuza skrev:
Nej, de e verkligen du/ni som missar poängen med att vara de minsta sympatiska. Alla här inne glömt covid19 och vad de medfört? Varför ska allt dras till sin spets? Ni dör väl inte för att hantverkaren är lite sen. Lägg ner och gå vidare. Eller lättare, gör skiten själv?

Sympatisk till vad? Att snickaren inte kan planera eller kommunicera? Vad har covid med detta att göra?

Har du inte hyffs att hålla en sansad ton så är det nog du som ska lägga ner och gå vidare.
 
  • Gilla
MangeH och 6 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Sympatisk till vad? Att snickaren inte kan planera eller kommunicera? Vad har covid med detta att göra?

Har du inte hyffs att hålla en sansad ton så är det nog du som ska lägga ner och gå vidare.

men han har ju hört av sig och meddelat att de blir senare eller va menar du? Vi vet ju inte heller om hantverkaren jobbat övertid för att försöka komma ikapp sitt schema

De e många jobb på ett tidspann på 6 månader som kan ställa till de rejält även om man har datum spikat 6 månader längre fram. De e väl kunden man är hos den dagen man är på jobb som är den viktigaste inte sant? Kanske blev någon liten extra beställning väldigt relevant till renoveringen som blev beställd.

covid = brist på varor, restade produkter vabbande/sjukskriven personal, allt detta gör ju att saker tar längre tid än planerat.

Jag är i branschen, det är inte ni. Ja jag har också varit kund och haft förseningar på jobb i i huset. Man måste kunna se saker från båda perspektiven utan att starta trådar här hur man ska ”sätta dit” sin hantverkare för han ska komma tidigare… det tycker jag däremot är odrägligt.

Sen finns de såklart riktiga skojare som aldrig hör av sig och dessutom gör fel på jobb, men de verkar ju inte som denna hantverkaren är så
 
  • Gilla
Snickarkirre och 3 till
  • Laddar…
Se där, du kan ju uttrycka dig som en vuxen, resonerande människa. Fortsätt så! (y)

Edit: Det var alltså inte menat som en förolämpning eller som någon form av sarkasm, utan jag tycker genuint att det var ett bra och rimligt inlägg även om jag kanske inte håller med om allt.
 
  • Gilla
  • Haha
MangeH och 2 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
De har hänt på firman, vad hände då undrar du? Vi får ha lånebilen lite längre och ingen hota om vite eller kompensation. Svårt fel samt att delar va tvungna att bli special beställda som såklart va restade.
Aha så kanske hantverkare oxå kan gör då om de inte kan koma enl ök. Skicka en ersättare.
 
  • Gilla
Halmen och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Man åker på andra jobb? Tror du enbart den firman har detta fönsterjobbet resten av året? Sålänge man kommunicera fram de ”fan ja kommer inte hinna få fram detta och de till er pga, covid & övertid på jobb”

Sluta tjafsa när du inte har en aning om någonting din apa
Ajaj ond tå, men en sak du skulle aldrig komma över min tröskel och om du av missta gjort det skulle du ut fort som satan. Om jag är apan så är väl du positivhalare.
 
  • Gilla
Kjell Lundqvist
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Hej!

Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.

Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.

Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
  • Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
  • Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Som extra stressmoment står alla dyra fönster utomhus och det regnar en del just nu. De är täckta med presenningar och det luftar rätt bra på sidorna och under (står på pallar). Är ändå rädda för att de ska skadas på något sätt. Eller att något pucko ska komma och skada dem.

Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!
Det är bedrövligt, förstår verkligen hur du känner.
Sedan att ha mage o bli irriterad när du ringer....riktigt riktigt dåligt.
 
  • Gilla
Kjol
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Hej!

Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.

Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.

Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
  • Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
  • Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Som extra stressmoment står alla dyra fönster utomhus och det regnar en del just nu. De är täckta med presenningar och det luftar rätt bra på sidorna och under (står på pallar). Är ändå rädda för att de ska skadas på något sätt. Eller att något pucko ska komma och skada dem.

Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!
Eftersom jag själv är i byggbranschen så kan jag bara säga att i dessa tider så är det ett rent helsike att hålla tider. Material är restat å folk måste vara hemma så fort dom känner sig lite förkylda. Jag kan lova att det inte finns någon hantverkare som frivilligt skjuter på jobb, det är hemskt att ha missnöjda kunder.
 
  • Gilla
DrDeath100 och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Så är de men mycket som kan hända på vägen, som för TS där jobbet bokades i våras och ska utfärdas nu 6 månader senare.
Så är man så dum att man bokar in ett jobb 6 månader i förväg, så får man väl vara beredd på att det blir någon månads försening, menar du?
 
  • Gilla
Halmen och 1 till
  • Laddar…
T Talisman skrev:
Så är man så dum att man bokar in ett jobb 6 månader i förväg, så får man väl vara beredd på att det blir någon månads försening, menar du?
iaf om man gömt sig under en sten under pandemin...
 
  • Haha
Berra39
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.