34 307 läst · 136 svar
34k läst
136 svar
Hantverkare som ska byta fönster är 4 veckor sena
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Visst är det så. Och andra gånger får man hejda sig lite och fundera på om ens förväntningar är rimliga. I det aktuella fallet skulle jag nog tuggat i mig förseningen för att sen fundera på både om det är ett företag jag fortsatt vill anlita och om mina förväntningar varit rimliga. Allt under lite lugnare omständigheter.K kortis skrev:
Men vi är alla olika, och jag menar verkligen inte att det är den enda lösningen. Däremot är jag rätt säker på att TS inte har så mycket att hämta den juridiska vägen.
Har väl hänt att det blivit kortslutning lite väl fort ibland iaf när man var yngre men då lärde sig både jag o hantverkarnaNötegårdsgubben skrev:Visst är det så. Och andra gånger får man hejda sig lite och fundera på om ens förväntningar är rimliga. I det aktuella fallet skulle jag nog tuggat i mig förseningen för att sen fundera på både om det är ett företag jag fortsatt vill anlita och om mina förväntningar varit rimliga. Allt under lite lugnare omständigheter.
Men vi är alla olika, och jag menar verkligen inte att det är den enda lösningen. Däremot är jag rätt säker på att TS inte har så mycket att hämta den juridiska vägen.
K kortis skrev:
De har hänt på firman, vad hände då undrar du? Vi får ha lånebilen lite längre och ingen hota om vite eller kompensation. Svårt fel samt att delar va tvungna att bli special beställda som såklart va restade.K kortis skrev:
K kortis skrev:
Man åker på andra jobb? Tror du enbart den firman har detta fönsterjobbet resten av året? Sålänge man kommunicera fram de ”fan ja kommer inte hinna få fram detta och de till er pga, covid & övertid på jobb”
Sluta tjafsa när du inte har en aning om någonting din apa
Kanske lite onödigt att vara så odräglig när du samtidigt helt missar poängen?L Lechuza skrev:
Jetkokos skrev:
Nej, de e verkligen du/ni som missar poängen med att vara de minsta sympatiska. Alla här inne glömt covid19 och vad de medfört? Varför ska allt dras till sin spets? Ni dör väl inte för att hantverkaren är lite sen. Lägg ner och gå vidare. Eller lättare, gör skiten själv?
L Lechuza skrev:
Sympatisk till vad? Att snickaren inte kan planera eller kommunicera? Vad har covid med detta att göra?
Har du inte hyffs att hålla en sansad ton så är det nog du som ska lägga ner och gå vidare.
M mackan_kal skrev:
men han har ju hört av sig och meddelat att de blir senare eller va menar du? Vi vet ju inte heller om hantverkaren jobbat övertid för att försöka komma ikapp sitt schema
De e många jobb på ett tidspann på 6 månader som kan ställa till de rejält även om man har datum spikat 6 månader längre fram. De e väl kunden man är hos den dagen man är på jobb som är den viktigaste inte sant? Kanske blev någon liten extra beställning väldigt relevant till renoveringen som blev beställd.
covid = brist på varor, restade produkter vabbande/sjukskriven personal, allt detta gör ju att saker tar längre tid än planerat.
Jag är i branschen, det är inte ni. Ja jag har också varit kund och haft förseningar på jobb i i huset. Man måste kunna se saker från båda perspektiven utan att starta trådar här hur man ska ”sätta dit” sin hantverkare för han ska komma tidigare… det tycker jag däremot är odrägligt.
Sen finns de såklart riktiga skojare som aldrig hör av sig och dessutom gör fel på jobb, men de verkar ju inte som denna hantverkaren är så
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 303 inlägg
Se där, du kan ju uttrycka dig som en vuxen, resonerande människa. Fortsätt så!
Edit: Det var alltså inte menat som en förolämpning eller som någon form av sarkasm, utan jag tycker genuint att det var ett bra och rimligt inlägg även om jag kanske inte håller med om allt.
Edit: Det var alltså inte menat som en förolämpning eller som någon form av sarkasm, utan jag tycker genuint att det var ett bra och rimligt inlägg även om jag kanske inte håller med om allt.
Aha så kanske hantverkare oxå kan gör då om de inte kan koma enl ök. Skicka en ersättare.L Lechuza skrev:
Ajaj ond tå, men en sak du skulle aldrig komma över min tröskel och om du av missta gjort det skulle du ut fort som satan. Om jag är apan så är väl du positivhalare.L Lechuza skrev:
Det är bedrövligt, förstår verkligen hur du känner.J JLM-A skrev:Hej!
Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.
Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.
Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
Som extra stressmoment står alla dyra fönster utomhus och det regnar en del just nu. De är täckta med presenningar och det luftar rätt bra på sidorna och under (står på pallar). Är ändå rädda för att de ska skadas på något sätt. Eller att något pucko ska komma och skada dem.
- Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
- Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!
Sedan att ha mage o bli irriterad när du ringer....riktigt riktigt dåligt.
Eftersom jag själv är i byggbranschen så kan jag bara säga att i dessa tider så är det ett rent helsike att hålla tider. Material är restat å folk måste vara hemma så fort dom känner sig lite förkylda. Jag kan lova att det inte finns någon hantverkare som frivilligt skjuter på jobb, det är hemskt att ha missnöjda kunder.J JLM-A skrev:Hej!
Några hantverkare som vi använt förut ska nu byta våra fönster. Vi beställde alla fönster i våras och fick då leveransdatum v38. Vi bokade därefter in v38 med hantverkaren. Har det skriftligt i ett mail.
Hantverkareb har skjutit på det hela pga något annat jobb som inte är klart. Senast i måndags sa han att han kommer om en vecka (dvs 2 veckor försenat). Men nu hörde han av sig igen och säger att han ska komma fredag v41 - dvs 4 veckor senare än bestämt och 2 veckor från idag. Ingen ursäkt från hans sida heller. Bara irritation när jag hör av mig och undrar när de kommer.
Hur kan vi få honom att komma tidigare, vilka metoder funkar och finns? Vilka rättigheter har vi? De alternativ vi ser är följande:
Som extra stressmoment står alla dyra fönster utomhus och det regnar en del just nu. De är täckta med presenningar och det luftar rätt bra på sidorna och under (står på pallar). Är ändå rädda för att de ska skadas på något sätt. Eller att något pucko ska komma och skada dem.
- Anlita någon annan. Dock får vi då förmodligen vänta mer än 2 veckor. Dessutom har denna hantverkaren andra saker som han ska slutföra samtidigt. Om vi inte anlitar honom är vi rädda att han inte fixar det sista.
- Pressa honom på något sätt men vet inte hur? Vi har inget kring förseningsvite eller så i offerten.
Känner oss extremt orättvist behandlade och helt bakbundna. Hoppas någon har något tips!