Krilleman
J JLM-A skrev:
Tack för tips! Ska be honom komma förbi och se över min lösning och förbättra den vid behov. Alltid bra med ett extra öga. Eller två. :)

Jag visste inte att det var fullt rimligt med sådan försening när jag bokade in det. Verkade helt spikat med den veckan. Kan vara en idé att tipsa honom (och alla andra hantverkare) att säga att de inte kan lova att de kommer den veckan och att det kan bli 4 veckor senare, när man bokar. Då hade jag aldrig startat denna tråden. Det handlar om kundens förväntningar.
Om du hade varit kunden som det strular hos, av okänd anledning, hur hade du känt då?
Tacksamhet för att snickaren genomför ett problemfullt uppdrag som oväntat drar ut på tiden?

Vad skulle du då känna för stackarn som blev lidande som var på tur?
Vad skulle du känna för snickaren som hamnar mitt i klistret för att denne gör ett bra arbete?

Jag håller fast vid min åsikt att detta företaget gör sitt bästa av det som vi vet hittils!
 
  • Gilla
MrHandyman1
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
En längre framförhållning gör väl det tvärtom mindre rimligt med en försening? Speciellt om man inte kommunicerar det för kunden. Inte så många andra yrken som tillåter den sortens slappa attityd för leveranser.
Jag väntar på en skulptur från en webbutik som skyltade med 4–6 dagars leveranstid. När jag kontaktade dem var det 6–8 veckor på just den produkten. Väntar också på en bil som är en dryg månad sen; noll info från leverantören utom på direkt fråga.

Så jo, förseningar blir det både här och där, och dålig info är också vanligt.
 
  • Wow
JLM-A
  • Laddar…
Krilleman
M mackan_kal skrev:
Lär er planera och sluta gnäll.
Säg det till en hantverkare som kanske har en eller två anställda...

Det går inte att jämföra med det du beskriver. Du tar höjd och fakturerar ditt timpris därefter. För din faktura blir betald. Trafikverket och andra myndigheter älskar att ha folk "stand by" även fast själva arbetet tar minuter. Jag vet, har suttit av många timmar hos diverse jättar bara man var på plats. Vissa ifrågasätter inte ens vad man utfört för arbete på avtalsjobb. Det finns en budget som man måste göra sig av med för att få utökad budget nästa år... Skrämmande fenomen men ack så sant!

Det är inte ens i närheten av en liten "skuttfirma" som vill göra sitt bästa får utstå i gnäll och tjat om tider/priser hos privatkunder.

Det märks tydligt att du inte har någon erfarenhet av att jobba hos privatpersoner tråkigt nog.
 
Redigerat:
  • Gilla
Almedals och 3 till
  • Laddar…
M mackan_kal skrev:
Förstår inte hur vissa kan tycka att det är svårt att hålla en tid bokad 6 månader framåt, det är ju lättare. Du har det ju redan i kalendern, bara att inte boka in dom dagarna.

Jag jobbar med trafikverket, kommuner, andra företag, kan ha 2-3 olika företag inbokade vissa dagar.
Allt handlar om planering. Om trafikverket stoppar tågen för jag ska fälla träd den 12 december 08-12, då får jag banne i mig infinna mig där och då, såvida jag inte blir sjukskriven.

Lär er planera och sluta gnäll.
men tack! Exakt så jag känner. Varför är det helt plötsligt okej att hantverkare inte kan planera? Hade inte varit okej för i princip någon annan yrkesgrupp. Lös skiten bara! De är fat and happy.
 
  • Gilla
Halmen och 11 till
  • Laddar…
Har du funderat över vilken form av kompensation kommer du att kräva för denna förseningen och problemet med bokade gästerna mm?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Säg det till en hantverkare som kanske har en eller två anställda...

Det går inte att jämföra med det du beskriver. Du tar höjd och fakturerar där efter. För din faktura blir betald. Trafikverket och andra myndigheter älskar att ha folk "stand by" även fast själva arbetet tar minuter. Jag vet, har suttit av många timmar hos diverse jättar bara man var på plats. Vissa ifrågasätter inte ens vad man utfört för arbete på avtalsjobb.

Det är inte ens i närheten av en liten "skuttfirma" som vill göra sitt bästa får utstå i gnäll och tjat om tider/priser hos privatkunder.

Det märks tydligt att du inte har någon erfarenhet av att jobba hos privatpersoner tråkigt nog.
Jag jobbar 98% mot privatpersoner. Jag sitter aldrig standby och fakturerar.

Allt handlar om planering. Har man ett bokat jobb så får man ju informera dom kunderna som man senare bokar kring detta datum att man är bokad, vi kommer innan om vi hinner, annars kommer vi efter. Plätt-lätt.

Vad är svårigheten? Och om man nu är så dålig på att planera får man ju tacka nej.
 
  • Gilla
Halmen och 13 till
  • Laddar…
Krilleman
M mackan_kal skrev:
Jag jobbar med trafikverket, kommuner, andra företag, kan ha 2-3 olika företag inbokade vissa dagar.
Allt handlar om planering. Om trafikverket stoppar tågen för jag ska fälla träd den 12 december 08-12, då får jag banne i mig infinna mig där och då, såvida jag inte blir sjukskriven.
M mackan_kal skrev:
Jag jobbar 98% mot privatpersoner. Jag sitter aldrig standby och fakturerar.

Allt handlar om planering. Har man ett bokat jobb så får man ju informera dom kunderna som man senare bokar kring detta datum att man är bokad, vi kommer innan om vi hinner, annars kommer vi efter. Plätt-lätt.

Vad är svårigheten? Och om man nu är så dålig på att planera får man ju tacka nej.
Ser du vad som inte går ihop med din utsago? :thinking:
 
  • Gilla
grilja och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag väntar på en skulptur från en webbutik som skyltade med 4–6 dagars leveranstid. När jag kontaktade dem var det 6–8 veckor på just den produkten. Väntar också på en bil som är en dryg månad sen; noll info från leverantören utom på direkt fråga.

Så jo, förseningar blir det både här och där, och dålig info är också vanligt.
Ja, men två fel blir väl inte rätt? Jag tänker att du antagligen inte var nöjd att höra att 4 dagar blev 6 veckor. Jag vet att jag hade varit det. :D
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ser du vad som inte går ihop med din utsago? :thinking:
Rent teoretisk borde det gå att jobba med andra företag, mot privatpersoner. :thinking:
Eller så har vi med en troll att göra så klart.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ser du vad som inte går ihop med din utsago? :thinking:[/QUOTE
Det finns inget som inte går ihop.
Jag planerar och lovar inget jag inte kan hålla, och dom få gånger jag SKA infinna mig på ett speciellt datum, oavsett om det är privat eller npt annat gör jag det.

Undrar hur ni som inte kan planera lyckas få ihop livet där allt handlar om planering?
"-Nej jag är sen till klipptiden för jag rpkade köra igång nästa moment på bygget, men jag kommer ikväll 21:00, det går väl bra??"
 
  • Gilla
Halmen och 5 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Ja, men två fel blir väl inte rätt? Jag tänker att du antagligen inte var nöjd att höra att 4 dagar blev 6 veckor. Jag vet att jag hade varit det. :D
Nej, jag är absolut inte nöjd. Framförallt inte med VW och bilen, det borde ha skötts mycket bättre. Konstinköpet var ingen brådska, så det är mer en anekdot över dålig informationsgivning.

Men poängen var att TS skrev att det inte skulle accepteras på andra ställen, och jag gav två pågående exempel från andra områden för att ge lite perspektiv. För förseningar sker faktiskt hela tiden.
 
  • Gilla
iMicke
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Ser du vad som inte går ihop med din utsago? :thinking:
åh nej. Vi har en dekdektiv i tråden…

hans ”utsago” går ihop alldeles fint. Att jobba mycket mot företag och kommuner och 98% mot privatpersoner är ingen motsägelse.

jag tycker att hantverkare skulle behöva gå ett par kurser i hur fan man behandlar kunder och sköter sina affärer snyggt. Men det är väl så det går när man inte behöver plugga längre än tom gymnasiet och sen har man jobb upp över öronen resten av livet om man inte super skallen av sig.. arrogansmätarna går i toppen hos många.

i just det här fallet så absolut kan det ha varit något akut på förra jobbet som drog ut på tiden. Men hantverkare är aldrig sena att skylla ifrån sig så det borde ni ha hört. Snarare är det väl troligt att de tog på sig mer jobb som gav mer betalt och bara skuffade undan er inbokade tid för att få plats. Det händer hela tiden. Finns ingen vinst i småjobb är argumentet… svårt att förstå resonemanget där men så verkar det ju va iallafall…
 
  • Gilla
  • Haha
Halmen och 5 till
  • Laddar…
Vi får se vad som händer när nu hantverkarna väl kommer, om det är 10 fönster som ska monteras, väl rimligt att byta 2 per dag lika med 5 dagar. Efter 5 dagar är bara 9 fönster monterade för det var bara lös puts bakom 2 fönster. Hantverkarna packar ihop för de har ett annat jobb inplanerat sedan 6 månader och den kunden blir ledsen och skriver en massa på BH om vi inte åker dit.

jag är själv en sorts specialhanverkare som fick åka ifrån ett jobb då det levererats felgjorda delar.
Nu kommer tidsplanen att spricka för flera jobb, turligt har jag inga viten.

Protte
 
  • Gilla
Snickarkirre och 6 till
  • Laddar…
Krilleman
Varför blir inte fler hantverkare för då om det är så lukrativt med gigantiska löner och "ingen" utbildning?
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
wildeside
J JLM-A skrev:
Word! Känner igen det där så mycket. Känns som att hantverkare flyr oss för att vi ställer krav. Förväntar oss att det som avtalats ska gälla. Verkar inte som att gemene person ställer så höga krav och då är det såklart lättare att jobba för dem.
har liksom börjat undra om det är vi som är ”för jobbiga” eller om gemene person bara ställa låga krav/inte orkar tjata. Men hoppas och vill tro att det ändå är rimligt att få ställa krav när man betalar flera hundra tusen för att få ett arbete utfört. Det är liksom inte synd om hantverkarna direkt. Men de får ju en att känna det ibland. Typ ”förlåt att vi hör av oss men vi skulle gärna vilja ha hjälp med detta. Och ja vi betalar gärna överpris. Inga problem”
Måste vara en massa fönster om monteringen kostar flera hundra tusen. grannen fick hela sitt 1,5 plans hus på 130 kvadrat med 12 fönster och två dörrar monterat vädertät för 200 tusen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.