pelle plåttak pelle plåttak skrev:
Du har inget skrivet kontrakt med förseningsvite inlagt med hantverkaren?
Nej tyvärr. Har verkligen lärt mig en läxa kring det.
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Jag hade sett det som ett problem att ha fönster som har bokad tid. Men att de står på gården.
Inte för att de kanske skadas, utan för att de är ivägen.

Viten funkar på lite större än enmansföretag. Man försenar inte sig så mycket för då svider det.
Hur många snickare åtar sig ett fönsterbyte ett halvår senare med dyrt vite om inte tjänsten slutförs ett visst slutdatum?

Jag gissar att det är extremt få om ens någon.

Och skulle det vara någon som går med på detta så är nog offerten ruskigt saltad för att ha backup att ta in någon annan för dyra pengar på kort varsel som jobbar dag och natt för att hinna klart på exakt utsatt tid.

Fast just det ja, då släpper ju dessa snickare någon annan stackars köpare av deras tjänster, och så är bollen i rullning igen med nästa kund som blir utelämnad i dennes fönsterbyte...
 
Redigerat:
  • Gilla
Snickarkirre och 9 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Va e problemet med att vänta förutom att de e drygt? De e ju inte så att dina nuvarande fönster blivit demonterade. Har han inte tid så har han ju inte lol. Inget som hindrar er att bo i huset heller.

vänta eller avböj och ta in någon annan
det är egentligen tudelat
1. Orolig att mina fönster ska skadas av väder och vind. Tror ni det är helt lugnt när de står på pallar på gruslagd parkering med presenningar över? Även om det regnar? Sidorna på fönstren är ju helt obehandlade. Resten är vitmålat.
2. En känsla av att vara sviken. Att inte kunna lita på hantverkaren. Har nu bokat in övernattande gäster under v 41 eftersom vi trodde att bytet var klart då. Inte optimalt.
 
  • Gilla
Ankmamma och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
Finns det garage/friggebod/loge/pannrum eller annat att lyfta in fönstren i så dom står mer väderskyddade?

Sviken hade du varit med en hantverkare som inte hörde av sig.
 
R Rkarlsson skrev:
Jag hade sett det som ett problem att ha fönster som har bokad tid. Men att de står på gården.
Inte för att de kanske skadas, utan för att de är ivägen.

Viten funkar på lite större än enmansföretag. Man försenar inte sig så mycket för då svider det.
De e inte så att dom ska stå där för alltid på gården, dom ska monteras. De tar bara lite längre tid än planerat, hur orkar man göra detta till ett problem? Säger mycket om en person.
 
  • Gilla
crilledist och 2 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Om jag avtalat en tid med någon förväntar jag mig att personen är där då. Om jag ordnar så att ungar duschar borta eller vad som nu kan förväntas om man gör något större rörjobb förväntar jag mig att det utförs den dag som avtalats. Om det nu inte går förväntar jag mig att detta meddelas i god tid med en snygg ursäkt skulle även nästa datum behöva flyttas förväntar jag mig ett prisavdrag. Det senare kommer säkert inte hända men då går jobbet på princip vidare till någon annan. Att många hantverkare jobbar för den som skriker högst har jag lärt mig o skulle aldrig igen ingå ett avtal för ett jobb som inte avslutas på en dag utan att slutdatum och vite är med i avtalet. De som vet att de kan hålla sina tider har nog inte något problem med det och de som inte gillar det hittar nog en enklare kund än mig. :)
Word! Känner igen det där så mycket. Känns som att hantverkare flyr oss för att vi ställer krav. Förväntar oss att det som avtalats ska gälla. Verkar inte som att gemene person ställer så höga krav och då är det såklart lättare att jobba för dem.
har liksom börjat undra om det är vi som är ”för jobbiga” eller om gemene person bara ställa låga krav/inte orkar tjata. Men hoppas och vill tro att det ändå är rimligt att få ställa krav när man betalar flera hundra tusen för att få ett arbete utfört. Det är liksom inte synd om hantverkarna direkt. Men de får ju en att känna det ibland. Typ ”förlåt att vi hör av oss men vi skulle gärna vilja ha hjälp med detta. Och ja vi betalar gärna överpris. Inga problem”
 
  • Gilla
Halmen och 7 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Finns det garage/friggebod/loge/pannrum eller annat att lyfta in fönstren i så dom står mer väderskyddade?

Sviken hade du varit med en hantverkare som inte hörde av sig.
med ganska mycket ansträngning kan vi nog skapa plats. Skulle du alltså rekommendera det istället för att låta dem stå ute?

True. Kan alltid vara värre :)
 
J JLM-A skrev:
det är egentligen tudelat
1. Orolig att mina fönster ska skadas av väder och vind. Tror ni det är helt lugnt när de står på pallar på gruslagd parkering med presenningar över? Även om det regnar? Sidorna på fönstren är ju helt obehandlade. Resten är vitmålat.
2. En känsla av att vara sviken. Att inte kunna lita på hantverkaren. Har nu bokat in övernattande gäster under v 41 eftersom vi trodde att bytet var klart då. Inte optimalt.
Dina fönster kommer ju utsatta för väder och vind när dom är monterade. Dom står på pallar inte på mark, skyddade därigenom. Men om du nu är orolig varför lägger du inte bara över extra presenning eller ringer hantverkaren och be honom skydda in fönsterna lite extra imed förseningen ?

Att de är 4 veckor försenat ett jobb som bokades för 6 månader sen är fullt rimligt , oturligt med gästerna
 
  • Haha
Brullpupp och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Ja om du har plats så flytta in dom då. Det kräver ingen större ansträngning, vara bara två stycken som hjälps åt. Använd hjälpmedel, typ säckkärra. Gör det inte själv.

Du verkar vara av den typen som sover bättre på natten bara du får in dessa fönster. Det kan vara värt mycket för husfriden.
 
  • Gilla
Bor i pepparkakshus och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
De e inte så att dom ska stå där för alltid på gården, dom ska monteras. De tar bara lite längre tid än planerat, hur orkar man göra detta till ett problem? Säger mycket om en person.
Förstår din tanke. Önskar också verkligen att jag inte tyckte det var jobbigt men nu är det inte så. Försöker lösa mitt problem. Och han försöker lösa sitt. Life.
 
  • Gilla
Aderpale
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Word! Känner igen det där så mycket. Känns som att hantverkare flyr oss för att vi ställer krav. Förväntar oss att det som avtalats ska gälla. Verkar inte som att gemene person ställer så höga krav och då är det såklart lättare att jobba för dem.
har liksom börjat undra om det är vi som är ”för jobbiga” eller om gemene person bara ställa låga krav/inte orkar tjata. Men hoppas och vill tro att det ändå är rimligt att få ställa krav när man betalar flera hundra tusen för att få ett arbete utfört. Det är liksom inte synd om hantverkarna direkt. Men de får ju en att känna det ibland. Typ ”förlåt att vi hör av oss men vi skulle gärna vilja ha hjälp med detta. Och ja vi betalar gärna överpris. Inga problem”

Antagligen tycker du och Typrätt så för att ni har 0 erfarenhet och förståelse i byggbranschen. Det är svart eller vitt för er som gäller.
 
  • Gilla
Almedals och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Dina fönster kommer ju utsatta för väder och vind när dom är monterade. Dom står på pallar inte på mark, skyddade därigenom. Men om du nu är orolig varför lägger du inte bara över extra presenning eller ringer hantverkaren och be honom skydda in fönsterna lite extra imed förseningen ?

Att de är 4 veckor försenat ett jobb som bokades för 6 månader sen är fullt rimligt , oturligt med gästerna
Tack för tips! Ska be honom komma förbi och se över min lösning och förbättra den vid behov. Alltid bra med ett extra öga. Eller två. :)

Jag visste inte att det var fullt rimligt med sådan försening när jag bokade in det. Verkade helt spikat med den veckan. Kan vara en idé att tipsa honom (och alla andra hantverkare) att säga att de inte kan lova att de kommer den veckan och att det kan bli 4 veckor senare, när man bokar. Då hade jag aldrig startat denna tråden. Det handlar om kundens förväntningar.
 
  • Gilla
Halmen och 10 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
Att de är 4 veckor försenat ett jobb som bokades för 6 månader sen är fullt rimligt , oturligt med gästerna
En längre framförhållning gör väl det tvärtom mindre rimligt med en försening? Speciellt om man inte kommunicerar det för kunden. Inte så många andra yrken som tillåter den sortens slappa attityd för leveranser.
 
  • Gilla
Heidina och 15 till
  • Laddar…
J JLM-A skrev:
Förstår din tanke. Önskar också verkligen att jag inte tyckte det var jobbigt men nu är det inte så. Försöker lösa mitt problem. Och han försöker lösa sitt. Life.

Alla tycker och tänker olika så är de. Ja har skrivit vad jag tycker och tänker här men gått alldeles för OT så detta blir sista inlägget här:


Ring hantverkaren och be honom flytta eller skydda in fönsterna mer, pga förseningen och din oro över att nya dyra fönster ska stå ute i höstrusket samt att de är i vägen för er i vardagen
 
Förstår inte hur vissa kan tycka att det är svårt att hålla en tid bokad 6 månader framåt, det är ju lättare. Du har det ju redan i kalendern, bara att inte boka in dom dagarna.

Jag jobbar med trafikverket, kommuner, andra företag, kan ha 2-3 olika företag inbokade vissa dagar.
Allt handlar om planering. Om trafikverket stoppar tågen för jag ska fälla träd den 12 december 08-12, då får jag banne i mig infinna mig där och då, såvida jag inte blir sjukskriven.

Lär er planera och sluta gnäll.
 
  • Gilla
Maria T och 25 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.