L Lechuza skrev:
Antigen läste inte du ens hälften av min text eller så är du en av dom idioterna som säger ”kan du inte skicka hit någon gubbe nu?” Jo vänta, jag har några anställda som alltid står stand by i fika rummet. Va fan tror du igentligen? Ha lite överseende, man kan inte alltid hjälpa om de skulle råka dra ut på tiden pga anledningar som jag redan skrivit som du säkert inte tog dig tid att läsa.

står du utan vatten nu då i din bostad tack vare rörmockaren? Så förstår jag att du stressar på, om inte så sitt lugnt i båten, ring någon annan eller gör skiten själv.
Du är inte lite korkad du.om dom nya fönstren går sönder innan dom är monterade vems fel är det då tycker du
 
  • Gilla
Halmen och 1 till
  • Laddar…
L Lechuza skrev:
De har hänt på firman, vad hände då undrar du? Vi får ha lånebilen lite längre och ingen hota om vite eller kompensation. Svårt fel samt att delar va tvungna att bli special beställda som såklart va restade.

Ditt förra inlägg var alltså inte ditt sista? Svårt det här med löften!
 
J JLM-A skrev:
UPDATE: Har nu flyttat in 75% av alla fönster (hann inte mer idag). Fick panne efter nattens storm då ena presenningen blåste av och revs sönder. Så inatt kommer jag nog sova bättre trots att regnet forsar ner :)

FYI Hantverkaren kunde inte komma och hjälpa till så vi fick lösa det med snäll bärhjälp och en kärra. Segt!
Har du köpt fönstren själv så är det du som får lägga undan dem. Hade byggfirman köpt dem så står de inomhus hos hans firma eller hos bygghandeln tills arbetet kan utföras.
Ni som jämför med att fälla träd med tåg som stannar...oj ingen koll på renoveringar. Nybyggen är lätt att räkna tid på. Inget konstigt som kan hända förutom om nån gjort något moment fel. (Gjutit fel/missat nån del)
Vid renoveringar så finns det ofantligt mycket ÄTA. Visst kan man informera nästa kund att jag behöver 2-6 veckor på ett jobb. Att göra så mot 3kunder i rad går inte. Då blir det info att man kommer om 6-18veckor. Ta 6 månaders olika jobb.. ja du fattar.
I år har det exploderat jobb från privatpersoner.
Släng in lite covid/symptom karantän eller vab på anställda.

Har glömt att nämna leveransproblemen på typ allt i år också.
 
  • Gilla
Snickarkirre och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet av hantverkare: dyker de överhuvudtaget upp är det långt efter det man kommit överens om. Du ska nog vara glad om du får dina fönster monterade i år.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Skumpe
L Lechuza skrev:
problem på andra jobb kanske? Öppnat upp ett hus för en tillbyggnad och väl där märkt att delar av de gamla varit ruttet vilket medfört mycket mer tid på de. Är inte de mer viktigt då än att byta fönster? Bara ett grovt exempel såklart.

när bokades jobbet in från början? De kan ju vara att hantverkaren haft 10-15 jobb innan och alla har dragit ut på tiden pga saker man inte kunnat förutse innan rivning tex eller pga extra beställning som varit väldigt relevant för renoveringen.

Tex, vid takbyte och kunden bestämmer sig helt plötsligt för att vela byta vindskivor. Inte fan gör hantverkaren färdigt taket först sen kommer dit i tur och ordning för att sätta nya vindskivor…

kontenten av de ja skrivit är att man måste ändå visa lite hänsyn gentemot hantverkaren. En annan sak om fönstren varit demonterade de hade ju varit katastrof för kunden men så är inte fallet.

sen väldigt tråkig attityd från hantverkaren att inte höra av sig och be om ursäkt att man inte hållit sig till tidsplanen och återkomma med en tid då dom faktiskt dyker upp, de hade ju gjort alla irriterade såklart

Hade själv ett takbyte som dröjde ca 2 månader längre än va de skulle göra igentligen, starta jag en tråd här och böla om vite ? Nej jag hade förståelse och väntade lugnt. Taket blev bytat. Nu är jag själv hantverkare som har förståelse för branschen och alla som jobbar där.

för att inte nämna all sjukskrivning och småbarnsföräldrar som vabbar pga covid, de gör att jobben verkligen drar ut på tiden.

hoppas några kanske kan visa lite mer förståelse för framtida jobb som kanske inte drar igång enligt planeringen efter att ha läst detta
Så fungerar det inte när företag avtalar så varför ska privatpersoner ta hänsyn till andra kunders behov?
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Så fungerar det inte när företag avtalar så varför ska privatpersoner ta hänsyn till andra kunders behov?
Du har helt rätt, hantverkare har en uppsjö av ursäkter som man ska ta hänsyn till, dom borde visa lite mer respekt dom där småpåvarna.
B Berra39 skrev:
Hantverkare i ett nötskal
 
M mackan_kal skrev:
Jag jobbar 98% mot privatpersoner. Jag sitter aldrig standby och fakturerar.

Allt handlar om planering. Har man ett bokat jobb så får man ju informera dom kunderna som man senare bokar kring detta datum att man är bokad, vi kommer innan om vi hinner, annars kommer vi efter. Plätt-lätt.

Vad är svårigheten? Och om man nu är så dålig på att planera får man ju tacka nej.
Har läst inläggen och läser äntligen en hantverkare som är verklighetsförankrad, kan planera, förstår och tar ansvar för att de jobb han åtagit sig ska utföras enligt lovade datum veckor. Hur svårt kan det vara om man är en kunnig hantverkare?
 
  • Gilla
Kjol och 4 till
  • Laddar…
Har läst igenom tråden och slås över en sak..

Hur jvla svårt ska det vara för en hantverkare att lyfta luren och meddela att det kommit saker i mellan (oavsett vad) och vara ärlig och ta en dialog med kunden.
Om man säger att man kommer en specifik dag eller vecka, så kommer man då, eller så meddelar man att man fått förhinder och när man kan tänkas komma.
Man kan tycka att en hantverkare borde vara lite mer rädd om sitt rykte, oavsett hur bra jobb han nu kommer att göra med fönsterbytet så kan jag tro att TS inte kommer rekommendera denna hantverkaren vidare utan kommer rekommendera vänner och bekanta att leta annan hantverkare.

Största felet här är väl att han hantverkaren har ett färdigt kontrakt och tycker sej kan trycka in ströjobb eftersom de här jobbet redan är "bokat" och lite "försening" får väl kunden tåla.
Vad har hantverkaren för ursäkt att han ligger 4 veckor efter?

Beroende på vart i landet man bor så kan 4 veckor på hösten göra en jäkla skillnad i utomhusklimat, bor man i norra delen så är det inte ovanligt att det börjar bli snö och minusgrader den här tiden på året.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Ett per reflektioner i en intressant tråd.

1. Till skillnad från vad någon hantverkare i tråden antyder finns det ingen naturlag som säger att hantverkare ska vara den yrkesgrupp som måste vara sämst på planering, organisationsförmåga eller kommunikation.

2. Av den anledningen är hantverkare olika. Du får det du betalar för, och anlitar du systematiskt de med referenser, bra omdöme på webben, bra rykte, osv, uppstår sällan problem. Du betalar lite mer men du får oftast enligt plan och en ursäkt och tydlig förklaring när det sker förseningar. Någon skrev att strikta utfästelser innebär att fakturor ”saltas”, det ordet är lite konstigt. Kostnaden för expressleverans är högre.

3. En stor skillnad på glesbygd/storstad här. I storstäder är utbudet såpass stort att det är lika lätt att välja bort dåliga hantverkare som att välja bort dåliga webbshoppar eller dåligt kött. Kunderna är högutbildade och i sig mindre struliga och en viss nivå av tillit mellan kund och hantverkare har blivit kultur. Jag bor i Uppsala, det är underförstått i mina svindyra hantverkarkontrakt att hantverkaren ska ”serva” mig. Han behöver inte schamponera mitt hår men han ska hålla tider.

4. I glesbygden kan det ibland bara finnas en eller två hantverkare att välja mellan i ett skrå. Kunderna är inte heller vana vid att pris är den mekanism som används för att säkerställa kvalitet. Så de prutar på priset i tron att deras gnäll och protester ska lösa kvalitetsproblem. Hantverkaren har dock monopol på den lokala marknaden och gör lite som han vill.

5. Lägg till att glesbygdskunder och arbetarmän lider av maskulinitetspanik och blir kränkta i sina professionella relationer som om de vore privata. Jag har på nära håll sett hederskulturen bland svenska män ta sig sådana här uttryck i Västernorrland, och det är inte vackert. ”Sviken” är väl ordet som användes här. Men det är logiskt i en miljö där vare sig producent- eller konsumentöverskott är särskilt stort. Marginalerna är för små för artighet.
 
  • Gilla
MangeH och 3 till
  • Laddar…
Jag har länge undrat varför så många hantverkare bokar upp jobb som de inte sen kan göra vid den utlovade tiden. Borde de inte vara mer rädda om sitt rykte, eller spelar det ingen roll för att det finns så mycket jobb? Är de rädda att stå utan jobb och därför är extrema tidsoptimister?
Personligen skulle jag föredra att de sa att det är mycket nu, jag hör av mig om jag får en lucka. Då är jag fri att se mig om efter nån annan också.
 
  • Gilla
Niclas Gustafsson och 1 till
  • Laddar…
Sen har jag funderat över om det är bättre att använda sig av en större firma med anställda hantverkare istället för nån som driver ett enmansföretag. Han borde ju bli mer beroende av att jobben rullar in.
 
N nikoman skrev:
Ett per reflektioner i en intressant tråd.

1. Till skillnad från vad någon hantverkare i tråden antyder finns det ingen naturlag som säger att hantverkare ska vara den yrkesgrupp som måste vara sämst på planering, organisationsförmåga eller kommunikation.

2. Av den anledningen är hantverkare olika. Du får det du betalar för, och anlitar du systematiskt de med referenser, bra omdöme på webben, bra rykte, osv, uppstår sällan problem. Du betalar lite mer men du får oftast enligt plan och en ursäkt och tydlig förklaring när det sker förseningar. Någon skrev att strikta utfästelser innebär att fakturor ”saltas”, det ordet är lite konstigt. Kostnaden för expressleverans är högre.

3. En stor skillnad på glesbygd/storstad här. I storstäder är utbudet såpass stort att det är lika lätt att välja bort dåliga hantverkare som att välja bort dåliga webbshoppar eller dåligt kött. Kunderna är högutbildade och i sig mindre struliga och en viss nivå av tillit mellan kund och hantverkare har blivit kultur. Jag bor i Uppsala, det är underförstått i mina svindyra hantverkarkontrakt att hantverkaren ska ”serva” mig. Han behöver inte schamponera mitt hår men han ska hålla tider.

4. I glesbygden kan det ibland bara finnas en eller två hantverkare att välja mellan i ett skrå. Kunderna är inte heller vana vid att pris är den mekanism som används för att säkerställa kvalitet. Så de prutar på priset i tron att deras gnäll och protester ska lösa kvalitetsproblem. Hantverkaren har dock monopol på den lokala marknaden och gör lite som han vill.

5. Lägg till att glesbygdskunder och arbetarmän lider av maskulinitetspanik och blir kränkta i sina professionella relationer som om de vore privata. Jag har på nära håll sett hederskulturen bland svenska män ta sig sådana här uttryck i Västernorrland, och det är inte vackert. ”Sviken” är väl ordet som användes här. Men det är logiskt i en miljö där vare sig producent- eller konsumentöverskott är särskilt stort. Marginalerna är för små för artighet.
Mycket bra analys!
 
Själv tror jag precis tvärtom. Att kontakterna är ytligare i storstäder och att det därför är lättare att komma undan som hantverkare. Efterfrågan är också större än utbudet vilket gör att fler kommer undan med undermålig leverans.
 
  • Gilla
kortis och 4 till
  • Laddar…
N nikoman skrev:
3. En stor skillnad på glesbygd/storstad här. I storstäder är utbudet såpass stort att det är lika lätt att välja bort dåliga hantverkare som att välja bort dåliga webbshoppar eller dåligt kött. Kunderna är högutbildade och i sig mindre struliga och en viss nivå av tillit mellan kund och hantverkare har blivit kultur. Jag bor i Uppsala, det är underförstått i mina svindyra hantverkarkontrakt att hantverkaren ska ”serva” mig. Han behöver inte schamponera mitt hår men han ska hålla tider.

4. I glesbygden kan det ibland bara finnas en eller två hantverkare att välja mellan i ett skrå. Kunderna är inte heller vana vid att pris är den mekanism som används för att säkerställa kvalitet. Så de prutar på priset i tron att deras gnäll och protester ska lösa kvalitetsproblem. Hantverkaren har dock monopol på den lokala marknaden och gör lite som han vill.

5. Lägg till att glesbygdskunder och arbetarmän lider av maskulinitetspanik och blir kränkta i sina professionella relationer som om de vore privata. Jag har på nära håll sett hederskulturen bland svenska män ta sig sådana här uttryck i Västernorrland, och det är inte vackert. ”Sviken” är väl ordet som användes här. Men det är logiskt i en miljö där vare sig producent- eller konsumentöverskott är särskilt stort. Marginalerna är för små för artighet.
Du generaliserar väldigt mycket för att vara högutbildad.
3: Utbudet av hantverkare är stort i städerna, det stämmer. Men det betyder att det är lätt för sämre hantverkare att jobba där, de försvinner liksom i mängden, och kan hålla på och härja länge. Lika länge som det finns folk som googlar efter hantverkare och klickar på den översta i listan, istället för att gå på personliga rekommendationer.
De knepiga kunderna kan också härja länge, det finns alltid en ny hantverkare att tillgå, som inte känner den förra hantverkaren kunden blev osams med.
På landet däremot känner folk varandra, om inte direkt så indirekt. Illa beryktade hantverkare får inga jobb (utom bland googlarna), och jobbiga kunder vill ingen jobba åt (så de får googla efter en ovetande hantverkare från närmsta stad).
5: 'Maskulinitetspanik' låter som en adekvat beskrivning av ett antal manliga stadsfenomen, det ängsliga hipsterskägget, t ex.
 
  • Gilla
skoge och 1 till
  • Laddar…
Hipsters bor i hyresrätter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.