Avarage skrev:
Min granne byggde till förra året. Döm om min förvåning när byggjobbarna gick in på min tomt och snodde vatten och använde min utrustning utan att fråga.
Sköna lirare... Visst, alla vill ju pressa kostnaderna men jag trodde det fanns gränser...
 
Kunden har ALLTID rätt att fråga och förvissa sig om saker annars leder det till dålig kommunikation och ett dåligt resultat. Kunden är den som betalar att vi har jobb så jag personligen visar alla mina kunder respekt och konsulterar projektet många gånger innan start. Samt under byggets gång för frågor blir det alltid så man måste ha en viss flexibilitet inom rimliga gränser. Allt ska följa byggplanen och dom gällande byggregler.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Ja ja ja bla bla bla men varför inte bara säga orden "vi behöver ström när vi bygger"
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Men inget engagemang och ingen hjärna från entreprenören då? För som professionell byggentreprenör med flera års erfarenhet av att göra det här varje dag är det fullständigt orimligt att kunna förutse att det kan vara bra att förvissa sig om att det finns el på nybygget när man kommer? Varför denna kompakta ovilja att ställa en enkel fråga?
Jag vet inte vilken kommun du bor i. Men här så blev man informerad t.om av kommunen om hur man ville göra med vatten och el. Men jag vet inte, folk verkar ta husbyggen med en klackspark när dom inte tar full entreprenad.
När man budgeterat sitt husbygge, tar man inte med byggel och vatten?
Några lampor måste tändas när man gör en budget t.om.

Men återigen, självklart ska man fråga om lov om man ska använda vatten då det ej är förberett.
 
Redigerat:
Korvgubbe
Och att man blir frågad av kommunen hur man vill göra är det samma som att byggentreprenören garanterat har tillgång till el redan från första dagen?

Hur svårt är det för entreprenören att fråga redan innan man kommer dit om det finns el och vatten i de mängder som behövs? Blir man utsparkad ur skrået om det läcker ut uppgifter om att man försökt att faktiskt vara hjälpsam mot kunden eller varför denna ovilja att underlätta för alla och skapa merförsäljning?
 
Visste hantverkarna att det var brunn?
Var du hemma när dom behövde vatten?
 
Korvgubbe skrev:
Och att man blir frågad av kommunen hur man vill göra är det samma som att byggentreprenören garanterat har tillgång till el redan från första dagen?

Hur svårt är det för entreprenören att fråga redan innan man kommer dit om det finns el och vatten i de mängder som behövs? Blir man utsparkad ur skrået om det läcker ut uppgifter om att man försökt att faktiskt vara hjälpsam mot kunden eller varför denna ovilja att underlätta för alla och skapa merförsäljning?
Du tror inte entreprenören har varit på plats och noterat deras hus som ligger till anslutning av byggarbetsplatsen och dragit slutsatsen att vatten och el finns?
Hade tomten legat separat så hade de till 99% frågat om tjänsten då det är de själva som står med problemet när arbetet väl ska dras igång.
 
Korvgubbe
Men varför drar entreprenören den slutsatsen? Vad är det du inte begriper med konceptet att fråga? Vad är det du inte begriper med konceptet merförsäljning? Vi har ju bara i den här tråden sett exempel på folk som blivit utan vatten i flera veckor och fått sina pumpar sönderkörda för att entreprenören är för korkad för att fråga och skapa en möjlighet till merförsäljning, tycker du att det var kundens fel att vattnet sinade och pumpen gick sönder?
 
  • Gilla
helder och 1 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Men varför drar entreprenören den slutsatsen? Vad är det du inte begriper med konceptet att fråga? Vad är det du inte begriper med konceptet merförsäljning? Vi har ju bara i den här tråden sett exempel på folk som blivit utan vatten i flera veckor och fått sina pumpar sönderkörda för att entreprenören är för korkad för att fråga och skapa en möjlighet till merförsäljning, tycker du att det var kundens fel att vattnet sinade och pumpen gick sönder?
Jag håller självklart med för 17e gången att man bör fråga.
Men återigen, har inte kunden något ansvar alls menar du när man tar in en entreprenör?
Har du ens tänkt andra sidan av historien att kunden har lovordat att det finns massor med vatten i brunnen?

Jag har själv god erfarenhet och varit med om otaliga gånger där man upprepat tjatat på kunden om att el och vatten ska vara installierat en vecka innan byggstart. Något som dom gärna gör i ett senare skede.
 
Kommunikation är viktigt för att driva igenom ett byggprojekt. Verkar som beställare och entreprenör inte pratar med varandra. Har ni inte gjort det så tycker jag att ni bör sätta er ner någon timme och diskutera genom bygget. Anteckna.
 
Finns det inget vatten på den nya tomten så vad är alternativet.
Att du får betala för en hyra av en vattentank. Skulle jag utfört ett jobb och beställaren klagar på detta så skulle jag packa i hop och åka där ifrån omgående.
 
Hum... det är inte alla hantverkare det går att kommunicera med tyvärr. Mitt pump haveri gick till så här.
Det var en varm och torr sommar, dom skulle gräva med maskin i pinnmo så det dammade en massa
så dom ville ta vatten och gjuta på marken för att slippa dammet. Jag sa att tyvärr så har jag inte så mycket vatten nu när det varit torka länge, det finns vatten som ni kan dricka eller tvätta er i men inte så mycket mer än det sen åkte jag till stan en sväng kom tillbaka efter 2-3 timmar och då fanns det inget vatten längre.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Ja vet ju inte hela historien.
Klart man har en kommunikation om vad en brun klarar en sommar.
Ja då får man ju ta vatten i något vattendrag eller ett annat alternativ.
Då skulle nog även jag bli irriterad om den sinade.
 
theo59 skrev:
Hur kan du bara komma på något så dumt ? Det är väl ditt hus dom bygger. Skulle råda dig att vara försiktig med dina tankar och visa ett bra samarbete med dina byggare annars är du såld. Du kommer att få ditt livs mardrömmar för resten av livet om dom fuskar pga din snålhet som jag ser det. Bjud till istället och va rädd om dina byggare så har du alltid det tillbaka. Bara se till att dom gör ett bra jobb annars stoppa det i tid. Är själv byggare med enbart bra kunder och levererar endast topp kvalité. Good Luck
En byggare som inte kan fråga var han kan hämta vatten / få låna slang etc , utan går in på en tomt och bara tar. En sån byggare skulle jag aldrig anlita .
 
  • Gilla
Kromo och 3 till
  • Laddar…
Om det ingår i avtalet (entreprenör till beställare): "Vi tänker ta vatten från ditt vattenutkast, går det bra?"
Om det inte är avtalat (entreprenör till beställare): "Vi behöver vatten, kan vi ta det från erat vattenutkast?"

Jag tycker inte att det spelar någon roll om det är avtalat eller ej.
Det tar så lite tid att informera/fråga...
Eller i efterhand: "Vi tog vatten av dig, kan vi fortsätta med det?"

Notera att jag tycker att svaret borde vara "Ja" på frågorna.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.