Är det bara jag som är förvånad över att man ens ställer denna frågan.
För mig är det en självklarhet att man står för både vatten och el. Då har jag t.om själv byggt.
 
  • Gilla
Stadsarkitekten och 1 till
  • Laddar…
robb@n74 skrev:
Om kunden inte har nån ström, o inte själv ordnar med det, så hyr jag såklart ett elverk, o så får slutkunden det på sin faktura, med mina 10% i påslag för hyrmaskiner.
Jo men då debiterar du ju kunden. Det är ju inte samma sak som att sno ström från kundens granne. Det var ju det som hade hänt i inlägget före ditt. Men du kanske pratade generellt.
 
Nu är väl detta projekt större än vad som normalt hanteras inom Hantverkarformuläret, men där finns det angivet att "Om ni inte har avtalat om något annat ska beställaren, utan ersättning, se till att hantverkaren har tillgång till elström, vatten, toalett och utrymme för omklädning och matlagning."
 
  • Gilla
xisten
  • Laddar…
Även om de flesta anser det självklart att byggherren står för el och vatten så måste väl hantverkarna fråga var de kan ta sitt el och vatten? Det är väl självklart? Jag förstår absolut att det kan bli problem med sinande brunn och kanske strömlös kyl och frys när proppen gått.
 
  • Gilla
thomasp och 2 till
  • Laddar…
Bjober skrev:
Även om de flesta anser det självklart att byggherren står för el och vatten så måste väl hantverkarna fråga var de kan ta sitt el och vatten? Det är väl självklart? Jag förstår absolut att det kan bli problem med sinande brunn och kanske strömlös kyl och frys när proppen gått.
Tycker mer att det är byggherrens uppgift att informera vart vatten och el finns att bruka :/
 
Men om kunden glömmer någon detalj för att hen inte kan alla moment i hur man bygger hus, känns det besvärligt för byggfirman att fråga?
 
  • Gilla
thomasp och 4 till
  • Laddar…
Sir Duke skrev:
Men om kunden glömmer någon detalj för att hen inte kan alla moment i hur man bygger hus, känns det besvärligt för byggfirman att fråga?
Absolut inte. Man kan väl självklart fråga.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Korvgubbe
FreddaP skrev:
Tycker mer att det är byggherrens uppgift att informera vart vatten och el finns att bruka :/
Varför? Varför tycker du att en professionell firma som grundinställning ska utgå ifrån att kunden vet vilka moment som kräver vad? Kunden ska alltså inte enbart ha kunskap om att det behövs vatten i bygget utan även veta hur mycket vatten som går åt? Och säger inte kunden något så tolkas det som ett tyst medgivande att köra på...
Det är inte konstigt att det finns så mycket hantverkarförakt i landet när branschen ständigt arbetar aktivt med att motarbeta sunt förnuft och goda kundrelationer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
-MH- skrev:
Det är väl upp till entreprenörerna att tala om vad de behöver för att utföra jobbet. Det vore ganska tråkigt om man kom hem en dag och pumpen hade sinat för att hon hade tagit vatten utan att kolla upp om det finns tillräckligt.

Ja, det har hänt mig.
Ja det har även hänt mig.. det tog 2 veckor innan jag hade ordentligt vatten igen, det kom in en massa sand i borrhålet, och lagret skar på pumpen. Jag tycker nog att frågan är befogad.
 
  • Gilla
Herc och 6 till
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Varför? Varför tycker du att en professionell firma som grundinställning ska utgå ifrån att kunden vet vilka moment som kräver vad? Kunden ska alltså inte enbart ha kunskap om att det behövs vatten i bygget utan även veta hur mycket vatten som går åt? Och säger inte kunden något så tolkas det som ett tyst medgivande att köra på...
Det är inte konstigt att det finns så mycket hantverkarförakt i landet när branschen ständigt arbetar aktivt med att motarbeta sunt förnuft och goda kundrelationer.
Det beror ju självklart på hur bygget utförs?
Köps allt från tomt till färdigt hus så ska självklart kunden ej behöva stå och ordna med detta. Men köper/äger kunden egen tomt lär man sätta sig in lite mer. Sen kan väl entreprenören självklart hinta lite om vad som behövs.
Men jag har kommit till allt för många ställen där tex det viktigaste av allt inte finns, el.
Lite engagemang och hjärna måste det finnas i kunden anser jag.
 
Att informera vid upphandlingen ELLER fråga när man tar vatten och lånar utrustning från annan fastighet ser jag som normalt hyfs.

Nu när det redan skett är dock mitt råd att ha överseende med det.

Skapar bara dålig stämning, om den inte redan är dålig. Och det vinner inte du något på.

Min granne byggde till förra året. Döm om min förvåning när byggjobbarna gick in på min tomt och snodde vatten och använde min utrustning utan att fråga.

Mvh!
// Niklas
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Hur kan du bara komma på något så dumt ? Det är väl ditt hus dom bygger. Skulle råda dig att vara försiktig med dina tankar och visa ett bra samarbete med dina byggare annars är du såld. Du kommer att få ditt livs mardrömmar för resten av livet om dom fuskar pga din snålhet som jag ser det. Bjud till istället och va rädd om dina byggare så har du alltid det tillbaka. Bara se till att dom gör ett bra jobb annars stoppa det i tid. Är själv byggare med enbart bra kunder och levererar endast topp kvalité. Good Luck
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Glöm inte att stämma av tillsammans med din kontrollansvarig mellan byggmomenten. Lämna inte något till det tar vi sen. Enda sättet att hålla full koll under byggets gång.
 
theo59 skrev:
Hur kan du bara komma på något så dumt ? Det är väl ditt hus dom bygger. Skulle råda dig att vara försiktig med dina tankar och visa ett bra samarbete med dina byggare annars är du såld. Du kommer att få ditt livs mardrömmar för resten av livet om dom fuskar pga din snålhet som jag ser det. Bjud till istället och va rädd om dina byggare så har du alltid det tillbaka. Bara se till att dom gör ett bra jobb annars stoppa det i tid. Är själv byggare med enbart bra kunder och levererar endast topp kvalité. Good Luck
Oj! Vad skulle du göra om en kund ställde en dum/snål fråga om arbetet? Om man nu törs fråga det...
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Korvgubbe
FreddaP skrev:
Lite engagemang och hjärna måste det finnas i kunden anser jag.
Men inget engagemang och ingen hjärna från entreprenören då? För som professionell byggentreprenör med flera års erfarenhet av att göra det här varje dag är det fullständigt orimligt att kunna förutse att det kan vara bra att förvissa sig om att det finns el på nybygget när man kommer? Varför denna kompakta ovilja att ställa en enkel fråga?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.