Du har helt rätt cecar. Dock tror och hoppas jag kunna hålla mig på rätt sida av frustrationen och inte överreagera. Hittills har själva bygget flutit på, det är mest i den över två år (!) långa processen med ritningar, kommunikation och avtalsstrul det krånglat. Jag är petig/noggrann av mig och reagerar lätt när det strular. Hoppas det ska flyta på bra nu, tack för tipsen, jag ska hålla mig cool och neutral.
Om inte annat är det fantastiskt coolt att se huset man fnulat på så länge växa fram. :)
 
roland53 skrev:
Det är väl ditt bygge?

Om dom inte tar vatten hos dig, hur skulle det då kunna ordnas?
Det är väl upp till entreprenörerna att tala om vad de behöver för att utföra jobbet. Det vore ganska tråkigt om man kom hem en dag och pumpen hade sinat för att hon hade tagit vatten utan att kolla upp om det finns tillräckligt.

Ja, det har hänt mig.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henrietta70
  • Laddar…
Efter att mitt hus var färdigställt flyttade byggmästaren över till nästa hus (samma husföretag) efter några månader blev jag uppmärksammad av våra vänner att han använde min byggström till nya huset(.Vi bor utomlands)
När jag konfronterade honom blånekade han först och sa att det var väl inte så farligt, han använde det bara till sin såg.
I själva verket stog två stora byggfläktar på max vecka ut och vecka in.
Efter hot om polisanmälan gick husföretaget med på att kompensera mig för åtgången ström. Han trodde väl att vi inte skulle märka någonting då vi inte var på plats.
 
Då måste jag fråga er beställare, tycker ni att jag borde fråga er om lov innan jag "lånar" ström till min borrmaskin eller batteriladdare också? 😳
 
  • Gilla
daniellindholm
  • Laddar…
Om du ska snickra på min grannes hus?

Ja du får gärna fråga mig innan.
 
  • Gilla
yxet och 1 till
  • Laddar…
robb@n74 skrev:
Då måste jag fråga er beställare, tycker ni att jag borde fråga er om lov innan jag "lånar" ström till min borrmaskin eller batteriladdare också? 😳
Skulle jag stå bredvid eller i närheten skulle jag uppskatta om man frågade, om inte annat för vilket utag som klarar belastningen bäst.

Det är även lite trevligare att frågan ställs än att bara "ta för givet", även om man ser det som naturligt att hantverkaren behöver el etc....
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Det finns ett begrepp som i byggbranschen kallas "kompetenta byggherrar". De allra flesta engångsbeställare av ett villabygge är inte kompetenta byggherrar. Men du kan väl åtminstone tänka till och i tid fråga byggentreprenören vad han behöver som du ska tillhandahålla eller bekosta när bygget ska utföras.

Du kan inte förutsätta att entreprenören t.ex. inte får köra på din mark eller att han inte får lägga uppgrävd jord på marken - eller kommer också det som en överraskning? Du borde ha anlitat en egen projektledare eller kontrollant som är van vid att sköta byggherrens kontakter med entreprenörer.
 
Korvgubbe
Dock kan man inte vända på det och tycka att en "kompetent byggentreprenör" ska tänka till innan och informera den "inkompetenta byggherren" om sådana saker, för i den här branschen är det snudd på alltid kundens fel...
 
  • Gilla
Stadsarkitekten
  • Laddar…
Konsumenttjänstlagen ställer större krav på företaget än vad som gäller mellan företag. Vad man har för utgångspunkt i byggbranschen är därför inte alltid relevant.
 
Sir Duke skrev:
Om du ska snickra på min grannes hus?

Ja du får gärna fråga mig innan.

Om kunden inte har nån ström, o inte själv ordnar med det, så hyr jag såklart ett elverk, o så får slutkunden det på sin faktura, med mina 10% i påslag för hyrmaskiner.
 
Jag tycker nog att thomasp har rätt. Den som påstår att ett "rörigt bygge" inte har med saken att göra har definitivt fel. Det är lätt att tappa fattnigen när man inte förstår alla turer i en process.
Som betalande amatör tycker jag man kan förvänta sig att specilasten informerar den betalande (=kunden) om vad som kommer att ske eller vad som förväntas av den som ska pröjsa.
Ordning och reda och vanligt hyfs har väl aldrig skadat någon. Man kanske kan tillägga att kommunikation som vanligt är essentiellt i umgänget människor emellan. Anlitar man någon, hantverkare t ex, bör man be om ett inledande samtal där information från bägge parter bör lämnas.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
I
thomasp skrev:
Det är ju skillnad på tomt och tomt. De bygger hus åt oss en bit bort, inte inne på vår nuvarande tomt. Stor skillnad. Jag har redan sagt det ett par gånger men säger det igen: det handlar inte om mängden vatten eller kostnaden. För mig handlar det om hyfs och integritet och att få reda på saker. Entr. och även hustillverkaren har under hela processen varit underinformativa, något som flera gånger redan lett till strul. Jag vill ha koll på saker, och en skitgrej förvandlas lätt till något större. Nu tror jag det är utagerat, men det var bra bollande och intressant att veta vad fler tycker. Uppenbarligen råder det delade åsikter om det, dessutom, så bra kött på benen. Tack för det.
Då vill jag också tycka.:) Jag tycker det är självklart att de ska få ta vatten om det finns. Jag tycker även det är självklart att man tar reda på vattentillgång och frågar om det är ok. Det kan ju i värsta fall handla om vem som måste hämta vatten någon annanstans. Tycker jag.:)
 
  • Gilla
thomasp och 1 till
  • Laddar…
Hej

Jag förstår faktiskt inte frågan!

Personligen om jag hade varit entreprenör så hade jag utgått ifrån att byggherren håller med byggvatten. Kolla i avtalet vad det står. En del firmor har det som villkor i kontraktet.

//Calle
 
Det där med byggentreprenörers kompetens eller inkompetens har signaturen "Korvgubbe" helt rätt i. Men hur många byggherrar kollar sina entreprenörer i sömmarna? Ofta häpnar jag över hur okunniga många byggentreprenörer och deras medarbetare är och ibland präglas de av slarv och rent fusk.

Okunniga byggherrar är mina kunder och deras okunskap förstår jag men jag stöder inte deras rädsla eller okunskap. Man måste stå på sig som byggherre och beställare om man inte ska bli överkörd eller lurad. Ska resultatet bli bra krävs alltså att båda parter skärper sig.
 
  • Gilla
thomasp
  • Laddar…
Vad branschen tycker kan vi bortse helt ifrån.

Lagstiftaren har bestämt att ansvaret för underinformation bärs av den professionella utföraren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.