tttomten tttomten skrev:
Byggmaxkabeln i exemplet är en standardkabel från Gelia. Bra eller dålig?

Jag har ingen aning då jag har ’egen’ elektriker som fixar mitt material.
Typisk hemmapular kabel, den är väl som julas i kvalitet. Ett helvete att skala, mycket större diameter, torkar ut dubbelt så fort.
 
  • Gilla
tttomten
  • Laddar…
B Byggapålite skrev:
Typisk hemmapular kabel, den är väl som julas i kvalitet. Ett helvete att skala, mycket större diameter, torkar ut dubbelt så fort.
Jag har oftast kört med NKT. Tycker att det är en smidig kabel. Skiljer 6 kr metern för exlq 5g2.5 mot "de billigare" märkena. Har även sett att många elektriker använder sig av detta fabrikat. Det finns säkert bättre kabel men jag har inte märkt något dåligt med den kabeln.
 
Mikael_L
connywesth connywesth skrev:
(vid fastighetsaffärer är det en tvingande lag på skriftliga avtal) för att "skydda" konsumentens intressen
Nope, det är en tvingande lag för att skydda statens intressen. :)
 
Mikael_L
C Calore skrev:
Exakt. Så funkar den övriga hantverksvärlden . Alltid en konsult firma som gör lösningen, vvs, el firman bara monterar

Men ni förutsätter att man kan allting om allting
Ifall man endast är en ren montör, som inte kan lösa annat än vad som redan finns på ritningar och handlingar (och ändå göra fel lite då och då...) så borde nog timpenningen ligga på runt 300-400kr.
En sådan tjänst är väldigt lätt att administrera och det behövs inte tas någon direkt höjd för något, eller någon intern vidareutbildning osv osv.
Och då borde 350 kr/timme räcka till en månadslön på runt 27-29.000 /månad, vilket väl ska ses som bra betalt för en rätt låg kunskap, man behöver klara av att läsa text och följa ritningar ...
 
  • Gilla
erik_83 och 6 till
  • Laddar…
På många fasta arbetsplatser finns kaffeautomat, fruktskål, kanske kaffebröd.
Ska det oxå förmånsbeskattas ?? Jag får koka mitt eget kaffe till termosen.
Nä, jag hänger inte hos Ashell o äter, det har jag inte tid med, äter min macka i bilen mellan kunderna.
Har vad jag kan minnas bara ätit en gång hos en återförsäljare, det var Svedol som bjöd på hamburgare vid lunchtid.

Angående 2 bilar, kan det finnas en anledning. Jag är själv anställd med bostaden som utgångspunkt, kollegan har samma, men vi bor flera mil från varandra. Vi får bara åka med bilen till en kund. Jag får inte åka hem till min kollega, för att där ifrån åka vidare i en bil, för då har jag gjort en arbetsresa, inte en tjänsteresa. Vi har frågat skatteverket om just denna sak.
Om man utgår från ett företag är det en annan sak.
Men kan ärligt säga att vi fuskar ibland, en kund 20 mil bort vill sällan betala för 2 bilar.
Så som sagt, vi kommer inte i 2 bilar för att det är kul, utan för att reglerna för bilar i arbete är skrivna för typiska tjänstebilsåkare, inte hantverkare.
Mitt intresse för att betala förmånsskatt för en bil jag inte har nån användning av privat, är lika med noll.
 
  • Gilla
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Angående 2 bilar, kan det finnas en anledning. Jag är själv anställd med bostaden som utgångspunkt, kollegan har samma, men vi bor flera mil från varandra. Vi får bara åka med bilen till en kund. Jag får inte åka hem till min kollega, för att där ifrån åka vidare i en bil, för då har jag gjort en arbetsresa, inte en tjänsteresa. Vi har frågat skatteverket om just denna sak.
Om man utgår från ett företag är det en annan sak.
För kunden så borde det inte spela någon roll utan det mest rimliga är väl att fakturera en servicebil om det inte finns ett tydligt skäl till att arbetet kräver flera bilar.
 
Fairlane
C Calore skrev:
Jag vet vad jag betalar. Varför ska jag göra Google sökningar 1 gång i veckan för att se om någon ny nätaffär öppnat
Om du debiterar 400% mer än vad vanligt folk kan köpa produkten för (400% mer var din siffra) så är du antingen girig eller helt okunnig om varorna och köper på helt fel ställe, vilket inte är professionellt. Så antingen är du girig eller oprofessionell, välj själv.

Det ligger ju i ditt intresse också att hitta lågt inköpspris. Får du tag i grejerna billigare än konkurrenterna så kan du vinna affärer för att du kan hålla längre pris än dina konkurrenter, alternativt så håller du samma pris som konkurrenterna och tjänar mer. Om du envisas med att köpa på ett ställe där prylarna kostar flera hundra procent mer än på andra ställen (du lägger på runt 20% om jag minns rätt?) så kommer du hamna på 400% överpris och då är du rätt usel på ditt jobb. Du må vara en hejare på att veta vilka delar som behövs och hur man får ihop det, men inköp är en del av jobbet också.
 
  • Gilla
Hullefar och 6 till
  • Laddar…
richardtenggren
B Byggapålite skrev:
Typisk hemmapular kabel, den är väl som julas i kvalitet. Ett helvete att skala, mycket större diameter, torkar ut dubbelt så fort.
Gelia är väl ändå ett ”varumärke” som ingår i Ahlsell?
ClasO säljer ju Nexans?
 
connywesth connywesth skrev:
Jag har jobbat med parprogrammering och man har ju då en vid "rodret" dvs tangentbordet som kallas "Driver" och en som sitter bredvid och sköter mer av "tänkandet" och "granskandet" och denne kallas för "Navigator".

Det finns undersökningar som visar att teamet som gör arbetar med parprogrammering blir lika effektiva som om det var 3 personer som jobbade individuellt. D.v.s. 2 jobbar lika effektivt som 3 när det gäller parprogrammering. Men det är inte alla chefer som förstår det, för de är okunniga, de räknar bara antalet huvuden som sitter vid tangentbordet. Inte vad man faktiskt åstadkommer.

Precis som de okunniga i denna tråd argumenterar, att varför behövs det 2 hantverkare, på jobbet. Jo det är helt enkelt för att det blir mer gjort, snabbare, och hantverkarna tycker det är roligare att jobba så, de mår bättre.
Jap du har en Point där men det gäller tyvärr lite längre eller mera avanserade jobb :)
'
 
Berna2 Berna2 skrev:
Jap du har en Point där men det gäller tyvärr lite längre eller mera avanserade jobb :)
'
Jo, det är väl sant. Dock går det ju att få in både ett, två, tre, fyra eller fler fel på bara en rads text när man skriver ensam!
 
  • Gilla
Berna2
  • Laddar…
Frukost hos grossisten leder bara till en sak... Feta hantverkare!
Men... Gratis är gott!
Frukost och lunch oavsett vart de inmundigas ska inte belasta kunden.:)
 
  • Gilla
J P
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hejsan!

Hittar inte längre inlägget. Men, om jag inte missminner mig. Kommenterade jag ett inlägg som påstod att kunden "betalade" för att hantverkaren begrep sig på vilket material som behövde köpas. Att motivera höga priser av den anledningen: -Ja, det är "bombat".

Staffan

Understundom har även jag skrivit helt korkade inlägg, och med rätta fått på moppo.
Det är ju hantverkarens yrkeskompetens att veta vilka komponenter som behövs, eller veta hur man tar reda på det, så är det inom alla branscher. Det är en del av det arvode kunden betalar för, nämligen hantverkarens yrkeskompetens.

Vad jobbar du själv med?
 
  • Gilla
vvs facit
  • Laddar…
Precis, men om jag minns rätt så handlade det om den kompetensen skulle betalas via timpenningen eller ett materialpåslaget. Och som jag ser det så bör kompetensen ligga i timpenningen, allt annat blir ju konstigt för annars styr ju volymen eller priset på påslaget på inköpen hantverkarens kompetens i uppdraget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
M mr_bygg skrev:
Precis, men om jag minns rätt så handlade det om den kompetensen skulle betalas via timpenningen eller ett materialpåslaget. Och som jag ser det så bör kompetensen ligga i timpenningen, allt annat blir ju konstigt för annars styr ju volymen eller priset på påslaget på inköpen hantverkarens kompetens i uppdraget.
Det är upp till hantverkaren hur denne sätter sina egna priser, oavsett om det gäller material eller arvodet. Det är fri prissättning enligt lag. Kunden måste givetvis begära offert och skriva ett avtal med hantverkaren/leverantören. Men det står ju kunden fritt att anlita hantverkaren eller välja en annan, man kan inte komma i efterhand och kräva en massa som inte står i avtalet.
 
  • Gilla
Grävkalle och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Har du inte det. Har du ingen servicebil. Men åka till grossisten för köp av standardmaterial och samtidigt debitera för "servicebil," det går bra? Hej och hå. Servicebilen kostar hundra kronor i timmen, men tro inte att jag har några delar som passar för ditt hus. Hoppsan! Klockan är nio. Dags att åka till grossisten....
Jag som ju befinner mig mitt i "branschen" kan ju meddela att det finns en kategori av egenföretagare (med inga eller några få anställda) där valet av bil främst styrs av 2-3 faktorer.
Det första är att det ska vara en "moms-bil", dvs det ska gå att kvitta bort momsen.
Det andra är att hela familjen ska få plats och åka.
Det tredje är att bilen ska passa så bra som möjligt till ens privata livsstil, tex bra att dra skotersläpet med osv.

Och det första och andra är viktigast, och ställs valet på sin spets, ty med 4-5 sittplatser så funkar inte vanliga skåpbilar av olika slag typ VW transporter, ty då får inte momsen dras.
Utan då blir det olika slags pickuper med öppet flak, eller kåpa på flaket eller ett fristående lastutrymme bakom själva hytten, det räcker med 1 mm springa mellan, men så fort lastutrymmet är sammanbyggt med kupén så går det ej att dra momsen.

Så det intressanta är att väldigt många åker omkring i bilar som faktiskt är dåliga för att lasta sakerna som behövs i ens verksamhet och inte rymmer så mycket. Och anledningen är ju inte direkt svår att räkna ut.


edit:
Så att,... såsom privatperson skulle jag lite allmänt tveka aningen mer över att anlita en hantverkare med en Dodge RAM eller Toyota Hilux eller Mitsubishi L200 osv.
Visst, alla som har sådan bil är ju inte ruttna, självklart, men sådan bil signalerar att det är minst 50% chans att hantverkaren håller på med sin verksamhet med mindre tanke på kunderna sina och mer på hur man ska maximera sin egen ekonomi.

Och, hör och häpna, det finns ju faktiskt hantverkare där ute som månar om sina kunderna, och ser det som att hela verksamheten ska vara en maximal win-win...
inte en maximal win - "sen bryr jag mig inte..."
Så därav att jag skulle dra åt mig öronen lite om jag upptäcker "fel slags bil".
 
Redigerat:
  • Gilla
Lajnus och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.