C Calore skrev:
Exakt. Så funkar den övriga hantverksvärlden . Alltid en konsult firma som gör lösningen, vvs, el firman bara monterar

Men ni förutsätter att man kan allting om allting
Kan jag förutsätta att om du inte kan något som behövs för ett litet jobb till en privatperson att du meddelar det i förväg och lägger in "systemarkitektens" jobb i offerten.

Jag har inga prroblen med att någon bara är en enkel utförare som inte tänker så kreativt själv, men då vill jag kontraktera den som kan och denne får då ta in utföraren som underleverantör.

Låter det som en bra modell?

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag menar att, hantverkaren är värd en mkt högre peng än ni anser är skäligt. För att hantverkare gör 2 jobb

• Haha
Kalendern
  • Laddar…
Jag har inte sett någon ifrågasätta timpriser i den här tråden, bara antalet timmar och hur timmarna räknas.
Menar du att ni kompenserar upp ersättningen med kreativ tidrapportering så ni får betalt vad ni är värda? Jag föredrar själv att betala ett lite högre timpris, utan olika tillägg och extra tid.

• Gilla
Stibbadrill och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
C Calore skrev:
Jag menar att, hantverkaren är värd en mkt högre peng än ni anser är skäligt. För att hantverkare gör 2 jobb
Struntprat!
Det ingår i proffsets baskunskaper, att kunna byta en värmepanna, koppla element i en tillbyggnad, byta ut gamla avloppsrör, renovera ett badrum etc etc... Utan hjälp av en vuxen!
Kan du inte det, är du en överbetald amatör.

• Gilla
Bengt Larsson och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Om man tar ut en elektriker eller röris som kostar 5-600 i timmen , då borde kunden tala om hur och varför det skall fungera.

Om man däremot tar ut en som vet hur man bygger ihop det och varför det fungerar få borde man få betala 5-600 plus 1000 som konsulten egentligen skulle tagit för systemlösningen , den normala elektrikern eller rörisen är en tråddragare, rörupphängare.

Ni resonerar som att en elektriker kan ALLT om el och en röris kan ALLT om VVS och det skall bara ingå.
Ja kan du motivera det så är det ju ok. Om du kan mycket mer än en normal röris, vilket gör att du kan installera lvvp på 24 timmar utan hjälp från en konsult (jag har ingen aning om det är rimlig tid eller inte, men för diskussions skulle), medan andra rörisar fixar montering på 20 timmar och därutöver behöver en konsult på 4 timmar så kan du ta betalat för din kompetens. Antingen som 20*600kr + 4*1000 (om jag tolkade timpenningen korrekt) eller genom ett högre timpris generellt, inget konstigt i det.

Är det så att folk inte vill betala så är man för dyr. Sen kan man tycka det är orättvist och förjäcligt men man kan ju inte för den skull börja fula med orimliga materialpåslag. Jag får inte heller den lön jag vill ha. Jag vill ha det dubbla, men varken min chef eller någon annan verkar vilja ge mig det så jag får nog acceptera att det är för dyrt och att de hellre köper tjänsten av någon annan då.

• Gilla
  • Älska
Anonymiserad 168520 och 7 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Nej det är faktiskt precis tvärtom.
Det som erbjuds är TID, och är det så att en hantverkare inte klarar av enkla projekt utan att behöva ta hjälp av en konsult så kanske den hantverkaren ska byta yrke.

Det funkar så i alla branscher, skulle jag inte klara av ett enkelt webb-projekt utan att behöva dra in en systemarkitekt så skulle chefen kalla in mig och fråga om det är något fel med mitt yrkeskunnande....

• Gilla
Stibbadrill och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
C Calore skrev:
Måste hantverkare veta alla priser på hela nätet ?
Nej, men någon form av koll på priserna på varor hen säljer förväntar jag mig. Jag tror inte att någon elektriker tror att ett vägguttag kostar 500 kr överallt bara för att det är Ahlsells pris.

Du verkar ju ha koll på priset på en värmepump hos CDON, så någon koll har man ju, annars bör man nog skaffa sig det.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Jag vet vad mina grejer kostar, men varför skall jag behöva bli kallad lurendrejare och tjuv om jag inte vet vad någon nätaffär tar ?

C Calore skrev:
Jag vet vad mina grejer kostar, men varför skall jag behöva bli kallad lurendrejare och tjuv om jag inte vet vad någon nätaffär tar ?
Nej, men för att ta tillvara dina kunder intresse och vara seriös bör du vara lite insatt i det.

Skulle jag använda en produkt i mina IT-lösningar vars kostnad är betydande, och kunden sedan upptäcker en känd Freeware lösning som skulle ha funderat lika bra så skulle jag med all rätta bli ifrågasatt....

Jag tar det som självklart att alltid göra en kort "marknadsundersökning", kanske tom på debiterad arbetstid om det är ganska unika saker, för att vara up-to-date med vad som finns och vad alternativ kostar.

• Gilla
Anonymiserad 168520 och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Struntprat!
Det ingår i proffsets baskunskaper, att kunna byta en värmepanna, koppla element i en tillbyggnad, byta ut gamla avloppsrör, renovera ett badrum etc etc... Utan hjälp av en vuxen!
Kan du inte det, är du en överbetald amatör.
En rörmontör är just det, en montör. Skall man köpa billigt på nätet o låg timpeng, då får kunden pek vart röret skall sitta, är det rakt o tätt,,då är mitt jobb klart oavsett om det funkar eller inte.
Annars kostar det lite mer.

Dessutom, TS skriver ett inlägg och det tar ni som fakta direkt. Vi VET inte ett skit om nånting, det är bara hörsägen alltihop.

• Gilla
Saipala och 1 till
  • Laddar…
L larka742 skrev:
Nej, men för att ta tillvara dina kunder intresse och vara seriös bör du vara lite insatt i det.

Skulle jag använda en produkt i mina IT-lösningar vars kostnad är betydande, och kunden sedan upptäcker en känd Freeware lösning som skulle ha funderat lika bra så skulle jag med all rätta bli ifrågasatt....

Jag tar det som självklart att alltid göra en kort "marknadsundersökning", kanske tom på debiterad arbetstid om det är ganska unika saker, för att vara up-to-date med vad som finns och vad alternativ kostar.
Jag skiter i era IT grejer, ni kan väl diskutera det på IT.se eller nått.

C Calore skrev:
Jag skiter i era IT grejer, ni kan väl diskutera det på IT.se eller nått.
Visst, vi kan hålla det enkelt då.

Är man hyfsat intresserad av sitt yrke så har man iaf ett halvt öga öppet för vad som händer inom sin bransch. Nyheter, ny teknik och prisläget tex.
Varför ska du inte vara insatt vad produkter kostar?

• Gilla
Hullefar och 3 till
  • Laddar…
Jag vet vad jag betalar. Varför ska jag göra Google sökningar 1 gång i veckan för att se om någon ny nätaffär öppnat

Staffans2000
C Calore skrev:
En rörmontör är just det, en montör. Skall man köpa billigt på nätet o låg timpeng, då får kunden pek vart röret skall sitta, är det rakt o tätt,,då är mitt jobb klart oavsett om det funkar eller inte.
Annars kostar det lite mer.

Dessutom, TS skriver ett inlägg och det tar ni som fakta direkt. Vi VET inte ett skit om nånting, det är bara hörsägen alltihop.
Nej. Nu driver du med oss. Eller har du luktat på korken?

• Gilla
  • Haha
Benzon och 4 till
  • Laddar…
C Calore skrev:
Jag vet vad jag betalar. Varför ska jag göra Google sökningar 1 gång i veckan för att se om någon ny nätaffär öppnat
Överdriv inte nu, du borde förstå poängen. Faktiskt.

Ingen som säger att du ska googla varenda liten projekt för standardprodukter, en gång i veckan.

Liksom, om du vet vad du betalar, och sen får reda på att det finns likvärdiga produkter/företag som är mycket billigare och de har funnits ett bra tag. Får det inte dig att känna dig lurad att betalat för mycket?
Visst du "led" inte av det - men ändå....

• Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.