Mikael_L Mikael_L skrev:
Det finns jättefina appar och hela affärssystem som gör att redovisningen av en rast sker med två knapptryckningar på mobilen, dvs tar max 10 sekunder.

Men vill man inte hitta lösningar så blir det ganska lätt oerhört svårt.
Har ni skrivare och dator på kontoret? eller skrivs allt för hand med gåspenna på pergament?
Det behövs inte ens en app. Den vanliga tidtagaren i mobilen räcker fuller väl. Dutta på skärmen vid varje start och stopp, så har man arbetstiden med en hundradels sekunds noggrannhet när det är klart.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det är svårt att veta förutsättningarna. Men det låter konstigt att man varit två man stor del av tiden. Frågan är om arbetet gick snabbare pga det. Att de åkt två servicebilar är för att dessa killar åker hemifrån direkt till jobb. Det är ganska vanligt att det sker. Då kan man tänka sig att de hade mycket jobb och ej kunde lösa det på annat sätt. Men oavsett är det något man som hantverkare skall förmedla till kund. Sen visst kan man stöta på problem på vägen men någonting säger mig att dessa killar inte var de vassaste i teamet med tanke på alla inköpstillfällen för ett relativt enkelt jobb. Jag har själv vart röris och om man behövt åka två ggr till grossisten för enkla jobb då har man inte varit noggrann i sitt jobb. Dessutom åkt till grossist för att köpa läckagespray?? Det är ju rent skitsnack. Det har man alltid med sig i bilen.
 
  • Gilla
Lajnus
  • Laddar…
är plåtslagare och råkar ut för kunder som vill köpa sitt eget material då det är billigare än vad jag säljer för ,

inga problem säger jag, vi debiterar samma timkostnad i allafall
men.
om inte grejorna finns på plats när vi kommer eller det saknas något så debiterar vi mertid för det att få arbetet klart .
konstigare än så är det inte .

Vill kunden hålla med eget material så ställs det naturligvis krav på kunden .
i ungefär hälften av alla ggr som kunden hållit med eget material så har det blivit dyrare för kunden .
Dom har glömt allt från fäste till stupröret till en kund som köpte alla stuprör och alla tillbehör , men glömde hängrännorna .
Det kostade kunden några tusenlappar extra för att vi fick åka och anförskaffa materialet .
sen om kunden vill att vi skall visa hur man viker gavlar på fönsterbleck tar vi naturligtvis betalt för det .
(ingen raketforskning , men ett exempel:rolleyes:)
Vi bedriver ingen välgörenhet som vissa verkar tro.


vår grossist bjuder på frukost på fredagar och vi äter alltid det, tar ungefär 10 minuter och görs på sin rast eller innan arbetsdagen börjat .
Lika naturligt som allting annat .
ni som skriver att det skall förmånsbeskattas , tycker ni att dom skall förmånsbeskattas när ni bjuder hantverkaren på kaffe hemma hos er också ?
 
  • Gilla
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Mycket prat om överdebitering av materiel,och så är det de facto.Kan ta ett exempel ,hade elektriker hemma som drog 25m EQLQ kabel och debiterade 56,94kr+moms ,således 85kr/m
Samma kabel kostar på byggmax 25kr/m,detta är ett prispåslag på 240% ,det är inte ocker utan stöld ,då elektrikern betalar nettopris hos grossisten,inte konstigt man blir förbannad
 
  • Gilla
  • Ledsen
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000
Den gång jag hade en elektriker hemma, bjöd jag på restaurang. God mat och öl.
Eftersom det var av spontan natur, tror jag det kan ses mellan fingrarna av staten. Framför allt eftersom skattmasen inte upplystes. Men om grossisterna regelbundet bjuder på frukost?
 
C carl fabian skrev:
Mycket prat om överdebitering av materiel,och så är det de facto.Kan ta ett exempel ,hade elektriker hemma som drog 25m EQLQ kabel och debiterade 56,94kr+moms ,således 85kr/m
Samma kabel kostar på byggmax 25kr/m,detta är ett prispåslag på 240% ,det är inte ocker utan stöld ,då elektrikern betalar nettopris hos grossisten,inte konstigt man blir förbannad
1. Varför köpte du inte materialet själv ?
2. Varför tog du inte reda på vad hantverkaren debiterade för kabeln innan ?
3 . Ta alltid fast pris så vet du vad du får betala

Lite ansvar som köpare får man faktiskt ha
 
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
1. Varför köpte du inte materialet själv ?
2. Varför tog du inte reda på vad hantverkaren debiterade för kabeln innan ?
3 . Ta alltid fast pris så vet du vad du får betala

Lite ansvar som köpare får man faktiskt ha
Det är sällsynt att få tag i en elektriker som godtar att installera material som är köpt av kunden. Detta trots att man köpt exakt samma prylar som de själva använder.
 
  • Gilla
Lajnus och 3 till
  • Laddar…
1. Vilken hantverkare tillåter att man köper in material själva kanske en del men det är undantag
2.Går du runt och frågar vad varenda detalj skall kosta,tillåt mig skratta
3.Fast pris är inte alltid bäst,då saltar dom som tusan för att inte gå back,känner en del hantverkare som påstår detta

Jag betaler gärna för adekvat arbete och prispåslag ,men inte ocker ,tror du är en saltande hantverkare själv
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
1. Vilken hantverkare tillåter att man köper in material själva kanske en del men det är undantag
2.Går du runt och frågar vad varenda detalj skall kosta,tillåt mig skratta
3.Fast pris är inte alltid bäst,då saltar dom som tusan för att inte gå back,känner en del hantverkare som påstår detta

Jag betaler gärna för adekvat arbete och prispåslag ,men inte ocker ,tror du är en saltande hantverkare själv

Vi jobbar nästan uteslutande efter fast pris , erfarenheten säger att kunden blir nöjdare då , kunden vet vad det kostar och har inga synpunkter på priset .
Äta arbeten debiterar vi material redovisat netto + 12 % mot kund
Frågor på det ?
 
Se där du var en hantverkare som jag trodde ,men du kommenterade inte priset på materiel som var mitt inlägg,kanske du tyckte det var Ok
 
C carl fabian skrev:
Se där du var en hantverkare som jag trodde ,men du kommenterade inte priset på materiel som var mitt inlägg,kanske du tyckte det var Ok
framgår ganska tydligt att jag är hantverkare om läser nått av mina andra inlägg i nån annan tråd.
C carl fabian skrev:
Se där du var en hantverkare som jag trodde ,men du kommenterade inte priset på materiel som var mitt inlägg,kanske du tyckte det var Ok
har ingen uppfattning om vad elektriker har för påslag på sitt material , då jag är plåtslagare .

frågan kvarstår varför du anlitar en elektriker på löpande pris och inte har en aning om vad saker kostar, sen när du får fakturan kollar du vad det kostar och då reagerar du . Du skulle göra tvärtom istället .

edit. glad påsk
 
Redigerat:
C carl fabian skrev:
Mycket prat om överdebitering av materiel,och så är det de facto.Kan ta ett exempel ,hade elektriker hemma som drog 25m EQLQ kabel och debiterade 56,94kr+moms ,således 85kr/m
Samma kabel kostar på byggmax 25kr/m,detta är ett prispåslag på 240% ,det är inte ocker utan stöld ,då elektrikern betalar nettopris hos grossisten,inte konstigt man blir förbannad
Du kan ju inte jämföra byggmax kabel ifrån ett skit fabrikat med nexans eqlq som förmodligen elektrikerna drog, sen skiljer det krafitgt i pris på mellan 1,5 och 2,5 kvadrat och ledarantal, priset är som sagt stor skillnad, samma som det är skillnad i pris på en bmw och en citroen.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Det är sällsynt att få tag i en elektriker som godtar att installera material som är köpt av kunden. Detta trots att man köpt exakt samma prylar som de själva använder.

Självklart vill man inte ta ansvar för material man inte sålt. Inget konstigt med det
 
Staffans2000
Självklart måste man jämföra med samma fabrikat. När Citroen tillverkade en bil med hydralisk fjädring, gjorde BMW trehjuliga mopedbilar på licens.
Äpplen är äpplen, och päron är päron.
 
B Byggapålite skrev:
Du kan ju inte jämföra byggmax kabel ifrån ett skit fabrikat med nexans eqlq som förmodligen elektrikerna drog, sen skiljer det krafitgt i pris på mellan 1,5 och 2,5 kvadrat och ledarantal, priset är som sagt stor skillnad, samma som det är skillnad i pris på en bmw och en citroen.
Byggmaxkabeln i exemplet är en standardkabel från Gelia. Bra eller dålig?

Jag har ingen aning då jag har ’egen’ elektriker som fixar mitt material.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.