prototypen prototypen skrev:
Att ha balkarna på andra mått än vad som är ”standardlösning” är ett elände. Det blir en massa pusslande och mera spill.
Tro mig, har renoverat med takbjälkar med CC varierande runt 750 mm.
Protte
Jag var också rädd för detta. Ska kolla om jag hittar lämplig längd för råspont. Annars justerar jag. Det är papptak, så inget annat som påverkas av en annan CC än standard tror jag. Reglarna kan jag sätta CC 450, då jag kommer att sätta en stående bärlina.
 
V vanpire skrev:
Funderat på masonite beams?
Nej, har inte jobbat med det tidigare. Är det värt att kolla upp för spännvidd 6.2+9m?
 
Det finns inga möjligheter att spänna taket åt andra hållet istället eftersom du nämnde att det krävdes 5balkar på ~cc1m?
 
H HEA260 skrev:
Nej, har inte jobbat med det tidigare. Är det värt att kolla upp för spännvidd 6.2+9m?
Definitivt. Jag har masonite beams i stället för takstolar. Upp mot 6-7 meters spännvidd. Skicka ritningar till dom så får du en offert. Möjligen måste du gå via en byggare.
Finns mer info här:
https://www.masonitebeams.se/
 
B bossespecial skrev:
Det finns inga möjligheter att spänna taket åt andra hållet istället eftersom du nämnde att det krävdes 5balkar på ~cc1m?
Arkitekten och ägaren vill inte ha det så. De vill att linjerna ska följa de befintliga linjerna. Så måste bli åt det hållet.
 
V vanpire skrev:
Definitivt. Jag har masonite beams i stället för takstolar. Upp mot 6-7 meters spännvidd. Skicka ritningar till dom så får du en offert. Möjligen måste du gå via en byggare.
Finns mer info här:
[länk]
Jag ringer och kollar med de. Tack!
 
H HEA260 skrev:
Arkitekten och ägaren vill inte ha det så. De vill att linjerna ska följa de befintliga linjerna. Så måste bli åt det hållet.
Takfallet kan du fortfarande ha i samma riktning bara att bärningen ligger tvärs fallet. Eller vilka linjer menar de?
 
Ja bärning åt andra riktningen lär vara mkt enklare.
 
  • Gilla
erikjakan
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Takfallet kan du fortfarande ha i samma riktning bara att bärningen ligger tvärs fallet. Eller vilka linjer menar de?
Hmm.. Du har rätt, man kan fixa lutningen med sponten sen och rätt höjd på respektive takbalk. Men det kommer ändå inte funka för då behöver jag fixa en bärlina på 9m till takbalkarna. Då ena tillbyggnaden är en förstoring av en vardagsrum. Så blir helt öppet under balkarna på ena sidan om jag kör andra hållet.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Ja bärning åt andra riktningen lär vara mkt enklare.
Se inlägg #84
 
Lägg upp en planlösning om du har möjlighet så är det lättare att se!
 
@bossespecial Vad hände med sulan när du tog hänsyn till vindlast (horisontell 10kN/m på sultans överkant) samt 40kN/m vertikal kraft.
 
Lulaua Lulaua skrev:
Lägg upp en planlösning om du har möjlighet så är det lättare att se!
Varsegod, så ser tillbyggnaden ut i plan.

Nu fick jag mig en tankeställare. Hade blandat ihop planritningen med den för ett annat projekt... trodde det var helt öppet.. Kanske det funkar med andra riktningen ändå? Blir ett par bärlinor dock, får räkna och kolla med ägaren om det kan accepteras.

Eventuellt hade ägaren ändrat sig från denna planlösningen och ville ha det öppet nästan hela vägen. Måste ta ett möte med honom igen och kolla vad det var som gällde.

Men vill räkna en lösning med ungefärligt kostnad först så jag exakt vad för resultat det blir med riktningen som ger 16m balk.
 
  • Planritning över en tillbyggnad med måttangivelser, inkluderande garage och vardagsrum/matsal.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
H HEA260 skrev:
@bossespecial Vad hände med sulan när du tog hänsyn till vindlast (horisontell 10kN/m på sultans överkant) samt 40kN/m vertikal kraft.
Vindlasten är försumbar så denna är inget jag funderar över.
 
B bossespecial skrev:
Vindlasten är försumbar så denna är inget jag funderar över.
Räknade precis med min MathCad fil för aktuellt projekt (borde nästan räknas som fusk haha). Och du har rätt!! Hade fått för mig att det spelade stor roll av någon anledning.

Tack för denna diskussionen! Jag lär mig väldigt mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.