7 855 läst · 89 svar
8k läst
89 svar
Hantera 16m långa limträbalkar (takbalkar)
Det lutar mot en kran av något sort just nu. Balkarna ska inte vara synliga, men det känns som ett alternativ värt att spendera lite extra på. Speciellt med tanke på att det inte ingår avlastning vid leverans.A atomlab skrev:
Se inlägg #15. Det borde gå att lägga en skarv mellan stöden. Men jag är för ny på detta för att kunna utföra något sånt. Man kanske borde hyra in en konsult som tar på sig det ansvaret.L Leif i Skåne skrev:
Nu vet jag inte hur förutsättningarna är i det här fallet, men så här fick vi upp en 370kg I-balk på 5m höjd. Tog nån timma med förberedelse och 15 min att spela upp den.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När jag byggde garaget kom takbalkarna med kranbil tillsammans med annat byggmaterial. Jag bad föraren lägga dem på väggarna istället för på marken. Två man på ställning kan sen flytta den till rätt position med handkraft
Detta hade vi kunnat bygga, men då måste leveransen komma med kranbil. Annars behöver vi en kran för att lasta ur leveransbilen först. Då kan vi likabra göra allt med en kranbil.G Gabbe1 skrev:
Ska trycka mot leverantören på att leverera med kranbil. Hur långa var dina takbalkar?D Diablito skrev:
Att hitta en kranbil som kan transportera 16m lagligt kommer du att ha svårt att hitta.
Varför skall dom vara just 16m om det är så att du inte skall ha 16m långt rum utan pelare?
Det finns ju stålbilar som levererar 24m gods med kran. Men då måste du lyckas få in ett sådant åbräke på tomten och dessutom nära där den skall upp. Men att lyckas hyra in sig på en sådan bil kräver nog sin man i övertalelse
Varför skall dom vara just 16m om det är så att du inte skall ha 16m långt rum utan pelare?
Det finns ju stålbilar som levererar 24m gods med kran. Men då måste du lyckas få in ett sådant åbräke på tomten och dessutom nära där den skall upp. Men att lyckas hyra in sig på en sådan bil kräver nog sin man i övertalelse
Redigerat:
Jag förstår problemet.H HEA260 skrev:
I-balken på min bild var delad i tre lika stora delar som svetsades samman liggande på betongplattan. På så vis kunde vi bära balken på plats med handkraft.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Som sagt. Varför behovet av 16m långa balkar?
Antagligen för att undvika skarvar och därmed en onödigt kraftig balk. TS har ju beskrivit att balken vilar på tre stöd, en skarv över det mittre stödet skulle försämra nyttjandet av balkens hållfasthet ganska mycket vilket skulle resultera i en kraftigare dimension för att kompensera för den försämringen.S Stefan1972 skrev:
Tack för en utförligt beskrivning av situationen Precis så är det.G Gabbe1 skrev:Antagligen för att undvika skarvar och därmed en onödigt kraftig balk. TS har ju beskrivit att balken vilar på tre stöd, en skarv över det mittre stödet skulle försämra nyttjandet av balkens hållfasthet ganska mycket vilket skulle resultera i en kraftigare dimension för att kompensera för den försämringen.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Fast pra
jo men är det dragande belastning då eller? Är det bara vikt uppifrån så kan det ju inte vara nån större match att ha ett upplag med skarv antar jag? Tänker väl mest på att 16m långa balkar ändå är ganska "ovanliga" om man nu inte går på rena industriella byggnationer då. Är mest nyfiken.H HEA260 skrev: