G Gabbe1 skrev:
Jag förstår problemet.
I-balken på min bild var delad i tre lika stora delar som svetsades samman liggande på betongplattan. På så vis kunde vi bära balken på plats med handkraft.
Hade vi kört med stål så hade jag vågat göra som du. Då jag dels kan räkna på svetsen och dels litar på dess hållfasthet. Att skarva en träbalk har jag inte lärt mig göra av någon som kan i skolan/utanför. Därmed vågar jag inte köra med det i praktiken.
 
S Stefan1972 skrev:
Fast pra

jo men är det dragande belastning då eller? Är det bara vikt uppifrån så kan det ju inte vara nån större match att ha ett upplag med skarv antar jag? Tänker väl mest på att 16m långa balkar ändå är ganska "ovanliga" om man nu inte går på rena industriella byggnationer då. Är mest nyfiken.
Jag är också nyfiken, hade sparat oss minst 20 000 bara för aktuell projekt. Men min kunskap sträcker sig till att man behöver en momentstyv skarv. Dvs en skarv som överför moment mellan de olika balkarna. En sådan ska enligt vad jag läst placeras där momentet är som minst. Då det är svårt att fixa en momentstyv skarv.

Jag vet vart momentet är som minst. Men vågar inte lita på att placera något svagt i en bärande konstruktion. Då jag eventuellt kan ha missat något.
 
A atomlab skrev:
Att hitta en kranbil som kan transportera 16m lagligt kommer du att ha svårt att hitta.

Varför skall dom vara just 16m om det är så att du inte skall ha 16m långt rum utan pelare?

Det finns ju stålbilar som levererar 24m gods med kran. Men då måste du lyckas få in ett sådant åbräke på tomten och dessutom nära där den skall upp. Men att lyckas hyra in sig på en sådan bil kräver nog sin man i övertalelse
Angående kranbil så sa min leverantör samma sa som du sa. Han kunde lösa det genom att hyra en seperat kranbil.

För varför se inlägg #28.

Stålbilen ska jag kika på om jag kan lösa. Brukar vara bra på att övertala, det är vad jag försöker övertala mig själv om iaf haha.
 
G Gabbe1 skrev:
Antagligen för att undvika skarvar och därmed en onödigt kraftig balk. TS har ju beskrivit att balken vilar på tre stöd, en skarv över det mittre stödet skulle försämra nyttjandet av balkens hållfasthet ganska mycket vilket skulle resultera i en kraftigare dimension för att kompensera för den försämringen.
Det är ganska farligt att generalisera så där. Du får med en kontinuerlig balk samtidigt ett stort överkantsmoment du inte har med en delad balk och du introducerar risk för vippning över stöd om man inte tänker på det. Sen förutsätter jag att en konstruktör dimensionerat balken, och då är det förutsättningarna från den som gäller. Kan inte tänka mig att det är räknat som en enda kontinuerlig balk. Det är viktigt att skarvarna placeras där de är inlagda i beräkningen.
 
W witten skrev:
Det är ganska farligt att generalisera så där. Du får med en kontinuerlig balk samtidigt ett stort överkantsmoment du inte har med en delad balk och du introducerar risk för vippning över stöd om man inte tänker på det. Sen förutsätter jag att en konstruktör dimensionerat balken, och då är det förutsättningarna från den som gäller. Kan inte tänka mig att det är räknat som en enda kontinuerlig balk. Det är viktigt att skarvarna placeras där de är inlagda i beräkningen.
Det är jag som är konstruktören. Jag har räknat balken som en enda balk på 16m som vilar på 3 stöd. Anledningen till att jag gjort så är för att jag inte kan dimensionera skarvar i träbalkar (nyexaminerad). Jag vet att de helst ska placeras på momentnollpunkter. Men vågar man lita på de i praktiken? Har du dimensionerat sådan a skarvar?
 
Att skarva en balk över ett upplag har jag sett otaliga gånger i alla möjliga dimensioner och det görs alltid på samma sätt.
Dvs 2 balkar på varsin sida och limskruvas.

Finns det dåligt med utrymme så använder man plåt.

Inget med saken att göra. Bara en fin bild på limträ Stor limträbalk lyfts av mobilkran vid byggarbetsplats med moderna byggnader i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H HEA260 skrev:
Det är jag som är konstruktören. Jag har räknat balken som en enda balk på 16m som vilar på 3 stöd. Anledningen till att jag gjort så är för att jag inte kan dimensionera skarvar i träbalkar (nyexaminerad). Jag vet att de helst ska placeras på momentnollpunkter. Men vågar man lita på de i praktiken? Har du dimensionerat sådan a skarvar?
Det har jag visserligen gjort men undviker det oftast. Sen att placera skarven i momentnollpunkten gör man vid en s.k gerberskarv. Den ska då bära hög skjuvraft istället för högt moment. Dock bli inte momentet noll eftersom momentnollpunkten flyttar sig när lasten flyttar på sig.

Eftersom du har jättestora balkar tyder det på att du har jättestora laster. Skippa skarvarna för enkelhetens skull är mitt råd, eller ta in en erfaren konstruktör. Det är så mycket som kan gå fel om du antar tex fel stagning av överkant/underkant balk och även åt det hållet att du får en kraftigt överdimensionerad balk om du räknar med för lite/ingen stagning.
 
A atomlab skrev:
Att skarva en balk över ett upplag har jag sett otaliga gånger i alla möjliga dimensioner och det görs alltid på samma sätt.
Dvs 2 balkar på varsin sida och limskruvas.

Finns det dåligt med utrymme så använder man plåt.

Inget med saken att göra. Bara en fin bild på limträ [bild]
Jag sätter det som mål att lära mig skarva träbalkar snarast.

Limträ är riktigt vackert! Tack för bilden.
 
W witten skrev:
Det har jag visserligen gjort men undviker det oftast. Sen att placera skarven i momentnollpunkten gör man vid en s.k gerberskarv. Den ska då bära hög skjuvraft istället för högt moment. Dock bli inte momentet noll eftersom momentnollpunkten flyttar sig när lasten flyttar på sig.

Eftersom du har jättestora balkar tyder det på att du har jättestora laster. Skippa skarvarna för enkelhetens skull är mitt råd, eller ta in en erfaren konstruktör. Det är så mycket som kan gå fel om du antar tex fel stagning av överkant/underkant balk och även åt det hållet att du får en kraftigt överdimensionerad balk om du räknar med för lite/ingen stagning.
Tack Witten! Jag följer ditt råd och skippar skarvar/tar in en konsult som kan fixa det.

Sen ska jag lära mig göra detta själv, sätter upp det som mål för mig själv.
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Du har ingen skiss/ritning på hur konstruktionen är tänkt?
 
B bossespecial skrev:
Du har ingen skiss/ritning på hur konstruktionen är tänkt?
Jag har bara A-ritningar från arkitekten. Har bara hunnit skissa på papper när det kommer till K-ritningarna som jag ska göra.

Jag tänker att man kan göra mellanstödet i isolerande Leca block. Resten av stommen i trä, utom plattan som eventuellt blir 120mm btg, armering: centrerad 10150.

Snölast: 1.5kN/m2 (karakteristisk)


Bifogar en sektion från arkitekten, (spännvidden är 6.2+9m).
 
  • Arkitektritad sektion A-A skala 1:100 av hus med mått och material specifierat, inklusive taklutning och snitt genom grund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
dilemma och 1 till
  • Laddar…
H HEA260 skrev:
Jag har bara A-ritningar från arkitekten. Har bara hunnit skissa på papper när det kommer till K-ritningarna som jag ska göra.

Jag tänker att man kan göra mellanstödet i isolerande Leca block. Resten av stommen i trä, utom plattan som eventuellt blir 120mm btg, armering: centrerad 10150.

Snölast: 1.5kN/m2 (karakteristisk)


Bifogar en sektion från arkitekten, (spännvidden är 6.2+9m).
Snyggt, var i landet ska detta ligga då?:D(y)
Du har inga planer att kika på också? 9m är en saftig spännvidd. Det finns ingen alternativ bärning av taket?
 
Utifrån sektionen så löser man problematiken med vippning över stöd utan problem, dock kan det säkerligen bli lite kämpigt med upplagstrycket över väggen.
 
  • Gilla
Lilak
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Utifrån sektionen så löser man problematiken med vippning över stöd utan problem, dock kan det säkerligen bli lite kämpigt med upplagstrycket över väggen.
Upplagskraften - precis som du säger. Därför ska vi köra Leca block 300 eller dylikt som mittstöd. Då blir det en stor yta som balken kan vila på (300x90mm).
 
B bossespecial skrev:
Snyggt, var i landet ska detta ligga då?:D(y)
Du har inga planer att kika på också? 9m är en saftig spännvidd. Det finns ingen alternativ bärning av taket?
Tack! :)
Strax utanför Hässleholm (Skåne).
Absolut ska jag kika på, detta vill jag inte missa. Älskar att få jobb med stora spännvidder.
Ingen alternativ bäring finns tyvärr. Ägaren är bestämd och har snackat ihop sig med arkitekten om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.