Vad kostar en trappa i Polen tro...?
Kollade in ACs tips om marchewka.pl (tack ;D)och fastnade för nr 17...
Vi planerar en resa under sommaren för inhandling av kakel&klinkers, vitvaror och badrumsporslin samt om vi finner några snygga billiga golv eller dyl och beräknar att kunna spara ca 50'. Blir spännande att se om det går så bra som vi hoppas!

 
Betina
Var nere i Warszawa för någon vecka sedan, det fanns ett så stort utbud av varuhus att vi inte hann med allt vi åkte ner för. Men mitt intryck var att allt inom trädgård är otroligt mycket billigare i Polen. Inkluderat staket och stängsel.
Där fanns TTW OPEX, som är ett slags expo för allt inom bad, kök, dörrar samt lite möbler. De hade varor av lite högre kaliber men var ändå billigare än Sverige.  
Agata Meble var ett fyra våningar stort möbelvaruhus som hade allt, dock var inte allt billigare än i Sverige.
På Agena Meble fanns en annan firma; Witek´s, de har husgeråd, porslin och glas. De har även en filial i Gdansk på Ul. Grunwaldzka 211. Väl värt ett besök!
Vill man köpa skor billigt kan jag rekomendera ett besök på Real (ungefär som OBS) (Ul. Kolobrzeska 32 i Gdansk), vi köpte skor för 100 kr paret. På Real är allt billigt, de har även systembolag.
Till de minsta finns de mesta på Smyk (Ul. Kolobrzeska 41C i Gdansk), där köpte vi mjukisdjur billigt.
Mediamarkt var billigast när det gäller vitvaror, men de artikelnummer jag skrev upp priset på där hittade jag inte här! Därmed inte sagt att vi kan ha samma som de, bara inte just de jag ville ha. Så jag kunde inte jämföra priset. De hade dock märken som Amica, Candy och Mastercook förutom de vi är vana vid. Mycket bra priser, men så vet jag inget om kvalitén på de märkena.
Electrolux dammsugare ligger på ungefär samma pris som här.
Euro ADG(vitvaror) RTV(radio&tv) var väldigt billiga på extra borstar till elektriska tandborstar. I övrigt låg de över Mediamarkt i pris.

Något vi inte hann med att kolla var priser på virke, gips, OSB och isolering. Förutom gips från Norgips förstås, samma pris som i Sverige. Har sökt här på forumet, men inte hittat tillfredställande svar.
Så jag undrar;
Har någon en uppgift på pris för isolering 195mm, 70mm, 45mm, råplan regel i samma bredder, gips 1200x2500x13mm  från ex. Danogips, OSB 1200x2500x12/15mm?
Och isf från vilka varuhus?
 
Enligt Norgips Sverige går det inte att jämföra Polen med övriga Norgips då de lever sitt eget liv. Hittade gröna gipsskivor som jag först trodde var U-gips men de var impregnerade gipsskivor för kök och badrum. Det verkar som om man inte har U-gips överhuvudtaget i Polen.

Är det någon som vet hur Optirocs block står sig i jämförelse med Leca? Klarar de att vara under mark och tål de lika mycket belastning? Castorama har dem för 6,70 Zloty styck.

Har för övrigt hittat en ny förälskelse: BAT som jag tycker har större utbud av traditionella byggvaror än Castorama. De är lite motsvarigheten till Orminge Trä där Castorama är som Bauhaus. Får se om deras priser är lika bra som utbudet.

mvh
David
 
Betina
David skrev:
Är det någon som vet hur Optirocs block står sig i jämförelse med Leca? Klarar de att vara under mark och tål de lika mycket belastning? Castorama har dem för 6,70 Zloty styck.
Vad jag vet använder sig Optiroc (Maxit) av samma lecablock som Leca....När vi bad Optiroc om broschyrer så sände de just Leca-broschyrer. Så, slå till vet ja´!

Har för övrigt hittat en ny förälskelse: BAT som jag tycker har större utbud av traditionella byggvaror än Castorama. De är lite motsvarigheten till Orminge Trä där Castorama är som Bauhaus. Får se om deras priser är lika bra som utbudet.
Återkom gärna med jämförelser mellan Castorama och BAT. Vilken adress ligger BAT på?
 
Betina skrev:
Vad jag vet använder sig Optiroc (Maxit) av samma lecablock som Leca....När vi bad Optiroc om broschyrer så sände de just Leca-broschyrer. Så, slå till vet ja´!


Återkom gärna med jämförelser mellan Castorama och BAT. Vilken adress ligger BAT på?
Är det inte så att Maxit äger både Optiroc och Leca?

Har inte adressen i huvet men det ligger relativt nära LeroyMerlin. Får återkomma med detta.

mvh
David
 
Såg att Castorama sålde massivt tegel för 0,60 Zloty vilket får anses vara mycket billigt. Dock ser teglet inte så roligt ut men ur utseendesynpunkt spelar det ingen roll då det ändå ska putsas. Det jag oroar mig för är hållbarheten. Hade tänkt använda det till öppen spis och murstock. Någon som vet hur viktigt det är med speciellt tegel för sånt? Eller är massivt tegel = massivt tegel?

Hittade även riktig snygg massiv ekparkett i olika kvaliteter som alla var en bit under 150 SEK/kvm. Blev lite sugen på att testa på att lägga det. Någon som testat? Nöjd med resultatet?

mvh
David
 
Nu blir det meddelanden av bara farten. ;)
Träffade en polsk återförsäljare av en svensk produkt som inte tilläts fakturera svenska kunder då deras svenska HK skulle bli fly förbannade över att de dumpar marknaden.
Nu är det inget problem för mig då jag känner någon som kan ta det genom sitt polska företag men ändå. Är detta tillåtet?

mvh
David
 
David skrev:
Nu blir det meddelanden av bara farten.  ;)
Träffade en polsk återförsäljare av en svensk produkt som inte tilläts fakturera svenska kunder då deras svenska  HK skulle bli fly förbannade över att de dumpar marknaden.
Nu är det inget problem för mig då jag känner någon som kan ta det genom sitt polska företag men ändå. Är detta tillåtet?


mvh
David
Enligt EU är det inte tillåtet att förhindra handel.
Dom har rätt att sälja inom EU.

:)
 
Betina
David, Optiroc heter numer Maxit.
Intressant det där med teglet, vet inte om det ska vara nåt speciellt vid husbygge, jag har tänkt använda det i trädgården.
Du som har en polsk kontakt, vad står det på polska när gipset är "utegips", jämfört med "innegips"?
 
Betina skrev:
David, Optiroc heter numer Maxit.
Intressant det där med teglet, vet inte om det ska vara nåt speciellt vid husbygge, jag har tänkt använda det i trädgården.
Du som har en polsk kontakt, vad står det på polska när gipset är "utegips", jämfört med "innegips"?
Det var inte uteips utan bara impregnerat innegips badrum etc.

mvh
David
 
Någon som handlat trädgårdsmöbler i Polen? I så fall hur är utbudet?
 
Är det någon som har hyrt en container av POLFERRIES för att få över grejerna med?

Hur länge kan man ha den containern på kajen i Polen och hålla på att lasta?

Eller måste man dra den därifrån och vart ska man då ha den...det tar ju några dagar att samla ihop allt man ska ha lastat i den...?

Pris?

Ni som vet något alls om dessa containers kan ju skriva en rad. :)
 
Är det någon som köpt ventilationskanaler och -don i Polen och vet hur prisläget är?
 
Optiroc har något om heter "Gjuta Grov" här i Sverige. Iom att Optiroc finns i Polen tänkte jag försöka hitta något liknande där utan att lyckas. Har någon ett tips på något liknande som jag kan beställa från Polen.

mvh
David
 
Namnändrat till Maxit grovbetong, har inte hittat något på polska Maxit´s hemsida. Förstår dock inte vitsen med att transportera grus så lång väg? Har du försökt på någon betongstation att få det ihopablandat? Fraktion 0-12
Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.