Vi handlade med VISA i alla fall i Polen.
 
De flesta affärer i Polen tar bankkort / kreditkort (dvs. VISA, Mastercard, AmEx). Gäller ofta även i livsmedelsaffärer.

Det finns dessutom gott om uttagsmaskiner (ATM) i alla större städer - ofta även i de köpcenter du besöker -  så att man inte behöver växla en massa pengar i Sverige i förväg. Lite kontanter kan dock vara bra att ha med!

Tänk bara på att om du tänker handla för stora belopp (t.ex. över 10.000 SEK) med kort att prata med banken / kortföretaget i förväg. Plötsliga stora uttag i Polen resulterar annars i att dina inköp kan nekas av företagets anti-bedrägerisystem.
 
Vilken affär är bäst och billig på vitvaror i Gdansk?
 
Tjenare!!

Jag undrar om det inte är mediamarkt som är billigast på vitvaror, de har ett utbud som heter duga.sen så finns ju den där polska kedjan som ligger vägg i vägg med Ikea och Obi i Gdansk, tror att den hette AGV eller RTG eller något iden stilen, de hade fruktansvärt bra priser på hemmabio stärkare , det var framförallt Onkyo som jag reagerade över att det var såpass mycket billigare än här hemma.Det var där inne som snickarn köpte sin E-lux kondensor tummlare och 1200 varvs tvättmaskin.

MVH
Skopis
 
Skulle vilja ha lite tips på boende i gdansk. Gärna med plats för att låsa in lastbilen.
 
Grand Hotell i Sopot. Mot en avgift kan du parkera på en bevakad inhägnad mittemot hotellet. Schysst hotell på stranden i badorten Sopot som ingår i de sammanvuxna städerna Gdynia, Sopot, Gdansk. Dyrt för att vara Polen men billigt för att vara Sverige. Tar du med barnen kan de leka på stranden medan du hetskör mellan varuhusen. ;)

mvh
David
 
En till fråga : Finns det fler än polferries som går mellan nynäs/gdansk
 
Nej, men StenaLine går från Karlskrona exempelvis.
 
svartjobbarn skrev:
Vilken affär är bäst och billig på vitvaror i Gdansk?
Av de butiker vi besökte så var Mediamarkt billigast.
 
:surprised: Är det någon som har koll på priser på frakt från tex. Cosmorama? Är det per pall?
 
Jag håller på att jaga priser på garagedörrar i polen, Hörmann Lpu 40 är jag intresserad av med öppnare. Någon som köpt dessa där? Vad fick ni ge? Jag har fått prisuppgift på dörren på 3613PLN
öppnare för 1100 PLN

Är dettas bra priser jämfört med de ni fått, dessa är från castorama
 
Priset på en Hörmann LPU40 garagedörr beror helt och hållet på storleken... LPU40 betyder att det är modell (utseende) LPU och med 40mm isolering. Har inget med storleken att göra... Jag köpte själv LPU40 2500x2500, M-profil, Silkgrain yta, vit färg med öppnare ifrån Castorama i Rumia (se min tidigare post om detta) och sparade 33% gentemot att köpa i Sverige.

Ta först reda på vilken storlek och modell du vill ha, sedan vad garagedörren kostar i Sverige, jämför med det pris du får av Castorama. Glöm inte att ta hänsyn till dagens växlingskurs - då får du en bättre bild av om det är en bra affär eller inte!

På den tyska Hörmann-sidan så finns det en 'ca-prislista' för Tyskland som man kan ladda ner. Det kan ge en fingervisning om vad priserna är i hemlandet. Priset i Polen blev för oss en hel del billigare än så.
 
Mitt råd till alla som skall bygga lösvirkeshus etc är att kontakta en entreprenör som kan tillhandahålla tjänster som materialinköp i Polen/Lettland med rätt kontakter och leverans till Sverige.
Svensk arbetsledning - med kompetent arbetskraft från Lettland.
Aktivt deltagande i produktion och säkerställande av kvalité.

Mvh Marko
 
Sitter och kollar på Castoramas hemsida, det finns 3 st Castorama i Gdansk-området. Nån som vet vilket som är det mest välsorterade?

Vi skall ha vitvaror i aluminium till köket, vilket är lite svårt att få tag på här hemma, nån som sett det i Polen?

Nåt mer tips om boende i Gdnask-området med inhängnad parkering? 80 euro/natt tyckte vi var lite syrt.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.