Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror jag inte på, och en källhänvisning hade varit lämplig här.
+1 som önskar källhänvisning.
 
D
Denna diskussion osar:
Världskarta som visar kulturella värderingar indelade i kategorierna sekulär-rationell och traditionell samt överlevnad och självuttryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
harry73
Alfredo Alfredo skrev:
Vad har du emot ett fritt debattklimat? Forumet har väl alltid varit öppet för en bred flora av off-topic-ämnen om allt från självskanning, via middagsmat och -dryck, till plastpåseskatt och -användning. Alla dessa helt orelaterade till forumets huvudtema.

...

De som struntar i "hendiskussionen" kan väl med fördel också bara strunta i trådar som denna? Varför önskar du censur?
Jag har inget problem med denna diskussion i sig. Problemet är inte att vi här diskuterar ordet "hen" i bred bemärkelse. Men jag har problem med att när man i en annan tråd diskuterar något annat intressant och någon använder ordet "hen", då finns det direkt någon som börjar förlöjliga "hen" eller användaren som använde ordet. Och @MrPaszlo skrev i inlägg #1021 att "Bruket måste bekämpas och förlöjligas å det bestämdaste,".
Tittar man på trådstarten, är det ju också denna diskussion började. Någon skrev "hen" i en diskussion och @AG A svarade genom att förlöjliga användaren och ordet. Moderatorn löste det genom att bryta ut "hen"-diskussionen till en egen tråd, men det är kanske bättre att radera det förlöjligande inlägget och eventuellt dela ut en varning.

Det är inte ett fritt debattklimat när folk förlöjliga andras ordval
 
  • Gilla
Fairlane och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vad vet dom om dig som du undanhåller oss ?;)
Sjuka var fick ett engelskt mail från samma företag och där står det Mr. Som sagt valt Direktören som titel så intressant
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Men jag har problem med att när man i en annan tråd diskuterar något annat intressant och någon använder ordet "hen", då finns det direkt någon som börjar förlöjliga "hen" eller användaren som använde ordet.
Jag håller med! Jag utesluter tyvärr inte att även jag kan ha gjort det men du har naturligtvis rätt i att det är fel och olämpligt!
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Det är ju ändå fredag så jag måste testa om tråden tål ett fredagsskämt!

Animationsval mot blå bakgrund, parodi på filmannons. Innehåller text angående transgenrörelse, titel ordlek, barnvänlighetsmärkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Lilak och 6 till
  • Laddar…
D
Thomas59 Thomas59 skrev:
Även om jag inte håller med om att det är ett kulturkrig kan jag hålla med om att förlöjligande kommentarer är onödiga, även om det kan slinka in sådana i mina egna inlägg, typ pk-, hen-aktivister.
Om det kommer med att bli kallad "pk-, hen-aktivister" för att man är hygglig och inkluderar människor på deras villkor, så är det ett pris jag gladeligen betalar varje dag i veckan, att någon ens tänker tanken att slåss för motsatsen däremot..
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
D
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Vänsters starkaste kort är cancel-kulturen
Berätta vad du tycker den är och hur den drabbar dig, att folk som säger dumma saker ignoreras är ju inget nytt, så har det alltid varit?

För du tänker väl inte på alla de som påstår att de är "cancelled" samtidigt som de talar ut i TV-soffor, tidningar och fyller arenor, det är bara ett försäljningstrick för att verka farlig och edgy, lurar en del?
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D
D danpih skrev:
Denna diskussion osar:
[bild]
Knappast, jag som har gått igenom några stora amerikanska bolag kan vittna om att det vi upplever som woke här i företagskulturen, knappt är en bris, i USA är det en absolut förutsättning om man vill attrahera personal att vara väldigt mycket mer inkluderande än vad vi är här. Vågar nog påstå att en genomsnittlig svensk chef inte hade överlevt många månader innan HR fått agera i USA.
 
Thomas59
D djac skrev:
Om det kommer med att bli kallad "pk-, hen-aktivister" för att man är hygglig och inkluderar människor på deras villkor, så är det ett pris jag gladeligen betalar varje dag i veckan, att någon ens tänker tanken att slåss för motsatsen däremot..
Finns många andra sätt att inkludera människor så hen tillför egentligen ingenting. Det är mest ett politiskt statement, även om alla som använder hen inte förstår det. Då vi ändå är på gång kanske vi ska diskutera inkluderingshysterin. Ytterligare ett slag som utkämpas utan någon synbarlig nytta.
 
Thomas59
D djac skrev:
Knappast, jag som har gått igenom några stora amerikanska bolag kan vittna om att det vi upplever som woke här i företagskulturen, knappt är en bris, i USA är det en absolut förutsättning om man vill attrahera personal att vara väldigt mycket mer inkluderande än vad vi är här. Vågar nog påstå att en genomsnittlig svensk chef inte hade överlevt många månader innan HR fått agera i USA.
Det gick ju bra för Anheuser-Busch och Bud Light. Get woke, go broke. Både marknadschefen och kommunikationsbyrån fick väl sparken och bolaget förlorade miljarder.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Absolut. Formuleringen var riktad till @Nötegårdsgubben. :p
Jag tolkade det inte så mycket som en fråga utan mer som en gliring, men kan svara ändå.

Det finns många ord som är mer eller mindre behövda. Ibland preciserar de något, ibland inkluderar de något och ibland är de bara mer eller mindre synonyma med något annat.

Tar vi släktskap pratar vi ofta om syskon, men far- och morföräldrar. I många andra språk skiljer man inte på far- och morföräldrar, och i andra använder man inte samlingsord för bröder och systrar. Behövs då ordet syskon när vi kan säga samma sak på ett lite omständligare sätt? Kanske inte. Behövs ett samlande ord för mor- och farföräldrar? Kanske.

För egen del gillar jag när det finns mycket att välja på, så att man kan signalera olika saker beroende på vilka ord man väljer. Om vi bara skulle nyttja ord som är entydigt begripliga i lagtext skulle vi ha ett fattigt språk.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
D
D djac skrev:
Knappast, jag som har gått igenom några stora amerikanska bolag kan vittna om att det vi upplever som woke här i företagskulturen, knappt är en bris, i USA är det en absolut förutsättning om man vill attrahera personal att vara väldigt mycket mer inkluderande än vad vi är här. Vågar nog påstå att en genomsnittlig svensk chef inte hade överlevt många månader innan HR fått agera i USA.
Ja, men U.S. är ju också långt åt höger på "survival values - self expression values".
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Thomas59
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
…så att man kan signalera olika saker beroende på vilka ord man väljer.
Så är det och användandet av ”hen” signalerar ju tveklöst att man är woke/pk/vänster så någon nytta har det ju faktiskt. :crysmile:
 
Tja, jag tror i sann metaanda att det säger mer om dem som gör de tolkningarna än om oss som använder ordet ifråga, men vill man prompt måla in sådana som mig i en vänsterbur får man väl göra det. Jag har blivit kallad värre saker.
 
  • Gilla
  • Älska
UlrikaSpg och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.