D Destrier skrev:
Köp vvs-prylarna själv! -Då får du rejäla rabatter om du förhandlar lite samtidigt som du slipper påslagen på listpriset!!!

-Jag tycker det är helt otroligt att de flesta verkar acceptera detta oskick från vvs-firmor!
Kan man montera själv = JA.
Ska man ha en VVS:are att montera = NEJ för då tar de inte jobbet.

När jag renoverade badrummet kördes det med öppna fakturor på material. Överenskommelsen var att hade firman 40% rabatt så fick jag 30% rabatt. Kändes ändå som win-win och helt ok även om han säkert får kick back utöver det.
Att betala mer än listpris känns oseriöst men kanske är vanligt?!?
 
J Joakim Toll Åberg skrev:
”Tyvärr” är det så att du förmodligen kan hitta allting billigare på t.ex. Rinkaby Rör gällande VVS osv. Lite kortfattat kan man säga att materialvinsten dels står för företagarens vinst samt skall täcka upp för eventuella garantiåtgärder i framtiden. Timpengen betalar lönen, bilen, drivmedel, verktyg, lokalhyra, arbetskläder. När man står på kundsidan kan det kanske uppfattas lite stötande men som hantverkare är det generellt ett måste om du vill tjäna pengar som företagare. Personligen lämnar jag t.ex 20% rabatt på Dahls listpris i dom flesta fall på förbrukningsmaterial (rör, kopplingar och liknande) vilket ger mig runt 25-34% marginal på dessa delar. På cirkpumpar och liknande är listpriset åt helvete så där är det netto +25%. Ahlsells listpriser kan man helt bortse från då det inte finns någon verklighetsförankring över huvud taget oftast.

Som kund har jag själv accepterat samma prissättning som ovan då jag byggde för att jag vet hur det funkar men då kräver jag också ett väl utfört arbete för pengen.

Till ämnet i huvudsak tycker jag du ska dra dig ur. Börjar det krångla innan du ens ritat på kontraktet så lär det knappast bli bättre!

Sedan brukar man ju få betala för resorna med väl tilltagen schablon, så ska materialpåslaget betala detta en gång till är det ju kaka på kaka....
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.