Man ska dock tillägga att inte alla firmor gör detta. Den elfirma jag har anlitat för diverse eljobb hemma tar ungefär 20% högre pris för grejerna än om jag köpt det själv. Helt okej enligt mig och då har jag inte ens diskuterat priset på material med dem.
 
  • Gilla
ovk och 2 till
  • Laddar…
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Vi bestämde oss i våras att bygga ett fritidshus och tog in flera offerter. Eftersom vi inte är händiga själva så valde vi en hustillverkare som skulle "ta hand om allt". Efter ett tag (när vi hade tackat nej till de andra leverantörerna) visade det sig att vi skulle få skriva ett separat avtal med snickaren, något som vi inte hade förstått först. Vi gick ändå vidare med hustillverkaren eftersom säljaren verkade väldigt kunnig och pålitlig. Nu när vi är i slutfasen av förhandlingarna så kryper det fram att saker som skulle ingå enligt ursprungsofferten helt plötsligt inte ingår längre. Hustillverkaren skyller på snickaren och snickaren skyller på hustillverkaren. Vi har dessutom en svag känsla av att de har så mycket att göra så att de egentligen inte vill bygga vårt hus. Dessutom får vi betala mer för vissa grejer som har kunnat kolla upp (exakt samma VVB, radiatorer, väggpanel, etc) än vad vi skulle kunna köpa det för själva. Vi har inte skrivit på än, men behöver göra det närmsta dagarna för att hinna få huset i tid. Hur skulle ni göra? Några råd?
Eftersom det är ett fritidshus så är väl inte tidplanen så viktig att vi vill riskera ett fiasko?
Det är många moment innan allt är klart och har det börjat så dåligt är det väl svårt att tro att allt plötsligt ska flyta perfekt?

Välj ett byggbolag där ni har trovärdiga referenser.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
hej Anna!
Är det ett nyckelfärdigt hus du har beställt så är det leverantören du ska gå på.
Heter leverantören husverket?
 
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Tack för alla svar (som får mig att vilja avsluta alltihop och börja om från början)! En sak som jag faktiskt inte förstod förut är det där med marginaler. Skall man verkligen räkna med att hustillverkarens VVS- och elprylar är dyrare än på t ex Bauhaus? Har inte hustillverkaren grossistpriser, de som köper in så mycket?
Alla firmor åker och handlar på exempelvis Ahlsells, Dahls etc och får en leveranslapp som stundtals visar priset som Ahlsells har satt. Detta vill firman att du betalar. När firman sedemera får sin faktura från Ahlsells har dom mellan 50-80% rabatt på priset. Men dom
kan fortfarande visa en lapp med fullpriset. Be en VVSare komma och koppla in något som du köpt in delarna till, får du se hur många som är pigga på det jobbet...... Köper du ett hus med vitvaror inkluderade till ett värde av 50.000 och du väljer bort dem av någon anledning, korrigeras priset måhända nedåt med 20.000:-.... Har en bekant som berättade att dom hade 80% rabatt på Ahlsells..... så det är alltid billigare för dig som privatperson att handla på Bauhaus etc.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Om det är en totalentrepenad trodde jag att det betydde att allt ingår köksinredning (kyl/frys spis skåp)badrum vvs dusch etc.
Jag har också kollat upp olika fritidshus som erbjuder totalentrepenad och blir förstås lite oroad när jag läser det här.
Vi har inte anlitat ngn ännu
Vem var det ni valde?
Jag skulle byta om jag var er för det känns inte som en bra start
Lycka till
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Jo men dom tar fullpris av dig + pålägg ofta 10% för att dom beställt.
10% är inte i närheten av normala marginaler , Normalt är snarare 30-50 % har byggt i närtid och tog in offerter på fastprisavtal och även löpande , gick på löpande men skrev in att material får vara inköps netto + 10% påslag, vad både rörisar och elektriker inte visste va att jag hade standard bygg avtal med både Ahlsell, Solar mfl så hade deras inpriser... det var många som fått gå ut genom min dörr med huvudet under armen . Bästa rådet till alla, läs på, var uppmärksam på vad som skrivs på och skriftligt avtal framför muntligt alla dagar i veckan,
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Vi bestämde oss i våras att bygga ett fritidshus och tog in flera offerter. Eftersom vi inte är händiga själva så valde vi en hustillverkare som skulle "ta hand om allt". Efter ett tag (när vi hade tackat nej till de andra leverantörerna) visade det sig att vi skulle få skriva ett separat avtal med snickaren, något som vi inte hade förstått först. Vi gick ändå vidare med hustillverkaren eftersom säljaren verkade väldigt kunnig och pålitlig. Nu när vi är i slutfasen av förhandlingarna så kryper det fram att saker som skulle ingå enligt ursprungsofferten helt plötsligt inte ingår längre. Hustillverkaren skyller på snickaren och snickaren skyller på hustillverkaren. Vi har dessutom en svag känsla av att de har så mycket att göra så att de egentligen inte vill bygga vårt hus. Dessutom får vi betala mer för vissa grejer som har kunnat kolla upp (exakt samma VVB, radiatorer, väggpanel, etc) än vad vi skulle kunna köpa det för själva. Vi har inte skrivit på än, men behöver göra det närmsta dagarna för att hinna få huset i tid. Hur skulle ni göra? Några råd?
Följ magkänslan och backa ur, leverans är inte vad som ni kommit överens om eller vad ni önskar....
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
J
”Tyvärr” är det så att du förmodligen kan hitta allting billigare på t.ex. Rinkaby Rör gällande VVS osv. Lite kortfattat kan man säga att materialvinsten dels står för företagarens vinst samt skall täcka upp för eventuella garantiåtgärder i framtiden. Timpengen betalar lönen, bilen, drivmedel, verktyg, lokalhyra, arbetskläder. När man står på kundsidan kan det kanske uppfattas lite stötande men som hantverkare är det generellt ett måste om du vill tjäna pengar som företagare. Personligen lämnar jag t.ex 20% rabatt på Dahls listpris i dom flesta fall på förbrukningsmaterial (rör, kopplingar och liknande) vilket ger mig runt 25-34% marginal på dessa delar. På cirkpumpar och liknande är listpriset åt helvete så där är det netto +25%. Ahlsells listpriser kan man helt bortse från då det inte finns någon verklighetsförankring över huvud taget oftast.

Som kund har jag själv accepterat samma prissättning som ovan då jag byggde för att jag vet hur det funkar men då kräver jag också ett väl utfört arbete för pengen.

Till ämnet i huvudsak tycker jag du ska dra dig ur. Börjar det krångla innan du ens ritat på kontraktet så lär det knappast bli bättre!
 
  • Gilla
lidholmen och 1 till
  • Laddar…
Det är en normal process vi både total och generalentrepenad, bara att du inte ser det vid total. Gå igenom processen och bestäm er när dammet lagt sig. Låter ganska sunt att entrepenören vill klargöra allt innan han accepterar.

Glöm inte att det är tre parter med lite olika agendor. Husleverantören vill leverera material, erbjuda konkurrenskraftiga priser och ta marknadsandelar. Byggaren vill betala sina löner och gå med vinst på jobbet givetsvis. Allt som äter på hans vinst är av ondo. Kunden vill att priset ska vara samma som han föreställt sig från början fastän det aldrig blir så :rofl:
 
Redigerat:
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Vi bestämde oss i våras att bygga ett fritidshus och tog in flera offerter. Eftersom vi inte är händiga själva så valde vi en hustillverkare som skulle "ta hand om allt". Efter ett tag (när vi hade tackat nej till de andra leverantörerna) visade det sig att vi skulle få skriva ett separat avtal med snickaren, något som vi inte hade förstått först. Vi gick ändå vidare med hustillverkaren eftersom säljaren verkade väldigt kunnig och pålitlig. Nu när vi är i slutfasen av förhandlingarna så kryper det fram att saker som skulle ingå enligt ursprungsofferten helt plötsligt inte ingår längre. Hustillverkaren skyller på snickaren och snickaren skyller på hustillverkaren. Vi har dessutom en svag känsla av att de har så mycket att göra så att de egentligen inte vill bygga vårt hus. Dessutom får vi betala mer för vissa grejer som har kunnat kolla upp (exakt samma VVB, radiatorer, väggpanel, etc) än vad vi skulle kunna köpa det för själva. Vi har inte skrivit på än, men behöver göra det närmsta dagarna för att hinna få huset i tid. Hur skulle ni göra? Några råd?
Ta dem 3 hjältevadshus, SMÅLANDSVILLAN, Älvsbyhus. Betala du förskott bara 10000 - 25000 kr. Resten vid överlämnats nycklar. Mycket säker affär.

Att byggföretag köper materials åt dig lägger dem på mycket. Tex. 3
TRÖSKELPLATTA
som kostade 250 kr, räknade dem 2500 kr... med restid, bil, mm
 
  • Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Tack för alla svar (som får mig att vilja avsluta alltihop och börja om från början)! En sak som jag faktiskt inte förstod förut är det där med marginaler. Skall man verkligen räkna med att hustillverkarens VVS- och elprylar är dyrare än på t ex Bauhaus? Har inte hustillverkaren grossistpriser, de som köper in så mycket?
Köp vvs-prylarna själv! -Då får du rejäla rabatter om du förhandlar lite samtidigt som du slipper påslagen på listpriset!!!

-Jag tycker det är helt otroligt att de flesta verkar acceptera detta oskick från vvs-firmor!
 
Vi valde Skidstahus för ett hus högt uppe i fjällvärlden, Daniel tror jag killen hette, för att de kan erbjuda alla typer av upplägg. Och jag som tidigare byggare var djupt imponerad av deras service. Deras konstruktör ringde mig en tid efter beställning och frågade om vi bor på en fjälltopp, för de hade aldrig räknat tidigare på den snötyngden. Men de var bara glada över att få leverera ett hus dit upp. Jag valde dem för att jag gillade en av deras husmodeller men också för att de funnits sedan flera decennier tillbaka. Jag har ju inget med dem att göra utan vill bara säga som flera andra i tråden att om något inte känns rätt från början, då säger all samlad livserfarenhet att det kommer bli knas i slutet också, lika säkert som amen i kyrkan. Lycka till med ny leverantör...(y)
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Inte säkert att ni håller på att bli lurade.

MEN, jag resonerar lite som så att.. känns det inte bra redan innan de börjat med något.. så skulle jag avbryta.

Jag skulle lita på min magkänsla.. det handlar trots allt inte bara om pengar (även om jag är noga med att mina pengar hamnar på rätt ställe, hos rätt person!).. men det är ett samarbete som ska fungera, kommunikation som ska fungera.. inte bara i en vecka utan under en längre tid.

Om jag redan innan arbetet påbörjats, börjar ana oråd.. och saker inte stämmer.. och att de skyller ifrån sig (framförallt).. skulle få alla mina röda lampor att blinka.

De ska inte skylla ifrån sig, de ska ta sitt ansvar och har de problem med varandra... så ska det inte vara ett problem för kunden, ska knappt märkas ju.. (det bådar bara för större konflikter längre in i arbetet och då kan det vara svårt att avbryta / ändra).

Men .. än en gång - thats me!
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Mycket dålig start på det nyckelfärdiga husprojektet (även om det är ett missförstånd) som skulle vara ett samarbete i förtroende!
Byt hustillverkare!
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Anna1234567 Anna1234567 skrev:
Hej! Vi bestämde oss i våras att bygga ett fritidshus och tog in flera offerter. Eftersom vi inte är händiga själva så valde vi en hustillverkare som skulle "ta hand om allt". Efter ett tag (när vi hade tackat nej till de andra leverantörerna) visade det sig att vi skulle få skriva ett separat avtal med snickaren, något som vi inte hade förstått först. Vi gick ändå vidare med hustillverkaren eftersom säljaren verkade väldigt kunnig och pålitlig. Nu när vi är i slutfasen av förhandlingarna så kryper det fram att saker som skulle ingå enligt ursprungsofferten helt plötsligt inte ingår längre. Hustillverkaren skyller på snickaren och snickaren skyller på hustillverkaren. Vi har dessutom en svag känsla av att de har så mycket att göra så att de egentligen inte vill bygga vårt hus. Dessutom får vi betala mer för vissa grejer som har kunnat kolla upp (exakt samma VVB, radiatorer, väggpanel, etc) än vad vi skulle kunna köpa det för själva. Vi har inte skrivit på än, men behöver göra det närmsta dagarna för att hinna få huset i tid. Hur skulle ni göra? Några råd?
Först å främst skulle jag inte låta mig stressas feam till att bygga. Speciellt med sådan där människor. Byt snickare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.