AVBRYT AVBRYT AVBRYT
Gå på magkänslan strul redan nu kommer aldrig bli bättre
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
[QUOTE="Staffan2000, post: 3819653, membur sig:
Efter att ha funderat en dag, tänkte jag -har det redan gått åt skogen INNAN de ens börjat, hur kommer det då att gå sedan?

Staffan[/QUOTE]
Fucking GREEEAT(y)
 
Er smala LYCKA att detta sker nu innan nåt är påskrivet. Iver och otålighet är farligt, dvs man har drömmar om ett hus, vill ha NU! Men ta ett kliv tillbaka. Se året vi upplever nu 2020, detta rövens år med covid-19. Skjut upp drömmen lite. Välj en husleverantör som är seriös från början. Leta googla omdömen. Lycka till!
 
  • Gilla
Kronprinsen och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
  1. Skall man verkligen räkna med att hustillverkarens VVS- och elprylar är dyrare än på t ex Bauhaus? Har inte hustillverkaren grossistpriser, de som köper in så mycket?
Naturligtvis är deras rabatt stor. Det hindrar dom inte från att vilja tjäna ännu mera pengar. Köpa väldigt billigt -sälja dyrt, är bättre än att -köpa väldigt billigt -sälja billigt.

Staffan
Sant. Man ska inte heller tro att en hustillverkare har lika stor köpkraft som exempelvis Bauhaus. De stora varuhusen köper enorma volymer och en hustillverkare köper max lika många som de bygger hus. Så 50 hus per år blir 50 vvb.
 
Om ni ska teckna ett separat avtal med snickaren, vad gäller för övriga yrkesgrupper?
Rörmokare, elektriker, markarbetare osv.
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
Min känsla säger att om ni inte är kunniga själva så skriv inte avtal om ni sen ska behöva skriva separata avtal med snickare och andra underentreprenörer. Det blir ju lite som att ni då är ansvariga för all kontakt och koll att det blir rätt i slutändan. Jag skulle definitivt själv se till att jag har en (1) kontakt (hustillverkaren) som är totalentreprenör och den ni kontaktar/förhandlar med om nåt går snett. En stor risk är att alla bara skyller på varandra annars om det missas saker.
Förstår att det känns segt när ni kommit så långt i förhandlingarna men ta en funderare till och om ni är med i villaägarna kanske ni ska ta o kontakta dem för konsultation också.
Lycka till!
 
  • Gilla
Kronprinsen
  • Laddar…
AVBRYT...innan ni får psykbryt...!
Har de redan börjat tjafsa innan kontraktsskrivning hur tror du/ni det kan/kommer bli senare.
 
  • Gilla
René W och 2 till
  • Laddar…
Kan vi lämna diskussionen om påslag på materialet? Det finns massa trådar där resultatet är att
alla hantverkare luras:). Sen har vi några som konstaterar att man kan inte alltid jämföra ahlsell med Hornbach. Man klagar på att hantverkaren tar så mycket betalt för att att åka till grossen.
Skulle de då välja att åka runt för att jaga extrapriser så skulle det kosta väldigt mycket mer.
Men sen finns det de som tar och lägger på en hel del.

Jag skulle gå efter magkänslan. Men ha ett ordentligt samtal med snickare och säljare så kanske några knutar försvinner. Man vet aldrig, snickaren kan vara en riktig stjärna. Det är viktigare än en bra säljare. Är du osäker så antingen tackar du nig direkt eller så ber du om mer tid. Så du hinner kolla upp snickaren
 
J jessi1122 skrev:
Om det är en totalentrepenad trodde jag att det betydde att allt ingår köksinredning (kyl/frys spis skåp)badrum vvs dusch etc.
Jag har också kollat upp olika fritidshus som erbjuder totalentrepenad och blir förstås lite oroad när jag läser det här.
Vi har inte anlitat ngn ännu
Vem var det ni valde?
Jag skulle byta om jag var er för det känns inte som en bra start
Lycka till
Totalentreprenad har inget med vad som ingår att göra. Det betyder att du bara har kontakt med en leverantör som sedan sköter helheten. Vad helheten är framgår i avtalet. Det behöver definitivt inte vara ett komplett hus.
 
D Daniel 109 skrev:
Totalentreprenad har inget med vad som ingår att göra. Det betyder att du bara har kontakt med en leverantör som sedan sköter helheten. Vad helheten är framgår i avtalet. Det behöver definitivt inte vara ett komplett hus.
ok missförstånd från min sida
 
D Daniel 109 skrev:
Totalentreprenad har inget med vad som ingår att göra. Det betyder att du bara har kontakt med en leverantör som sedan sköter helheten. Vad helheten är framgår i avtalet. Det behöver definitivt inte vara ett komplett hus.
Nej, man kan ha 1000 totalentreprenader, Totalentreprenad har ingenting med antalet avtalsparter att göra överhuvudet taget.

Totalentreprenad betyder att entreprenören står för projektering och utförande utifrån beställning/avtal.
Vid ett avtal om en hus så ingår det som jessi1122 skrev, finns inga krav stipulerade ingår ett kök men tex ingen diskmaskin som inte måste finnas i ett fungerande kök, även om det känns så för oss som hatar att diska. :)
 
Visst kan du ha flera parallella totalentreprenader. Men vad det handlar om är att en leverantör tar helhetsansvar. Du kan ha totalentreprenad på enbart stomresning eller hus utan kök också. Det har inget med vad som ingår att göra.
 
exakt och därför avses i tråden en generalentreprenör
 
Villa vista Villa vista skrev:
exakt och därför avses i tråden en generalentreprenör
Vad innebär en genereralentrepenör till skillnad från en totalentrepenör?
 
Begreppen är varken skillnad eller lika, de syftar till olika saker.

Totalentreprenad avser att du upphandlar en part för att projektera och utföra en entreprenad inom ramarna för kontraktet. tex bygga ett hus, installera en bergvärmepump.
Motsatsen är utförandeentreprenad då står beställaren för projekteringen (dvs färdiga ritningar, tekniska beskrivningar etc). Entreprenören ansvarar då endast för utförandet (arbetet) och beställaren ansvarar för att ritningarna stämmer.

Dvs dessa begrepp avser avtalsformer.

General-/delad entreprenad avser antalet avtalsparter. General har hela projektet dvs ansvarar för tex el, vvs, grund, husbygge.
Delad entreprenad, då upphandlas separata entreprenören, tex ett avtal för grund, ett för hus ett för vvs, osv.

General kallas upphandlingsform

Totalis och utförandeentreprenad är dock begrepp inom B2B och är inte helt kompatibla med KtjL som stipulerar att kunden inte skall räknas som kunnig part och därför ligger det alltid ett visst totalentreprenörsansvar hos entreprenören. Exakt hur det ansvaret ser ut får dock någon jurist på forat härva ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.