@D09
MathiasS la ut en gatubildlänk till moskén i Fittja, jag trodde det var den du menade bet D.P.

Huset som tråden handlar om är byggt inom D.P för området (troligen). Sen hur väl byggnaden stämmer mot D.P det återstår att se. Kanske Plutus har mer info.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
husets mått är Max vad detaljplanen tillåter, men när pelarna tillkom räknas även balkongerna som byggyta och då blir huset större än tillåtet. Problemet med källaren är den gamla marknivån var högre och den ska återställas, men hela tomten är ju plattlagd så det är ju lite jobb att ändra. när källaren sticker upp blir även den större byggyta (den är större än huset)
 
D09
Plutus skrev:
husets mått är Max vad detaljplanen tillåter, men när pelarna tillkom räknas även balkongerna som byggyta och då blir huset större än tillåtet. Problemet med källaren är den gamla marknivån var högre och den ska återställas, men hela tomten är ju plattlagd så det är ju lite jobb att ändra. när källaren sticker upp blir även den större byggyta (den är större än huset)
Källare större än huset...

Batmangrotta?
 
TheStills skrev:
Jag fick inte några av dom andra länkarna att funka
Men detta måste det vara som menas. Detta hus ser nybyggt ut. Det är inte ens i närheten av normalt utseende i området. Visst mittemot är det nyfunkis men det ligger äldre hus bakom

[länk]
Hum, killen som körde googles kamerabil måste ha stannat och tittat en stund för att släppa ut volvon som står på husets uppfart om man placerar sig till vänster om huset men som kör iväg ner längs gatan om man kommer lite närmre :)
 
Plutus skrev:
husets mått är Max vad detaljplanen tillåter, men när pelarna tillkom räknas även balkongerna som byggyta och då blir huset större än tillåtet. Problemet med källaren är den gamla marknivån var högre och den ska återställas, men hela tomten är ju plattlagd så det är ju lite jobb att ändra. när källaren sticker upp blir även den större byggyta (den är större än huset)
Nu är DP och regler som de är, men jag har svårt att säga att jag kan se vad som skulle förbättras av att höja marknivån. Tomten ligger ju i nivå med, eller till och med något över omgivande mark, åtminstone på hela södra och hela östra och del av västra och norra sidan.
Kan det verkligen stämma att marken ska höjas en meter, känns helt orimligt.
 
Ska balkongerna rivas? Eller skall de försöka med "liten avvikelse"?
 
De har fått ett föreläggande med hot om vite om inte pelarna tas bort, och marknivån återställs.
 
Det skulle vara kul att få reda på hur övriga husen på gatan har påverkats värdemässigt. Hur skulle ni andra reagera om ni kom på visning för att köpa något av dessa husen och upptäcka att det står ett mindre paltats på andra sidan gatan. Fördel eller nackdel ??!!
 
D09
jerk skrev:
Det skulle vara kul att få reda på hur övriga husen på gatan har påverkats värdemässigt. Hur skulle ni andra reagera om ni kom på visning för att köpa något av dessa husen och upptäcka att det står ett mindre paltats på andra sidan gatan. Fördel eller nackdel ??!!
Byggnaden hade jag inte brytt mig om, den ser helt ok ut men däremot verksamheten hade gjort att jag inte lagt en krona i bud på intilliggande fastigheter.

Vem vet om ett minaret reser sig upp och sen får man morgonbön till kaffet ;)

Sen så är jag allergisk mot religion så jag skulle nysa hela tiden
 
Undra vad som hade hänt om någon byggt en mintgrön fäbod med grästak och rosa järsgård runt hela fastigheten men följt detaljplanen och hur det skulle påverka omgivningen. Troligen inget bygglov för det....
 
jerk skrev:
Undra vad som hade hänt om någon byggt en mintgrön fäbod med grästak och rosa järsgård runt hela fastigheten men följt detaljplanen och hur det skulle påverka omgivningen. Troligen inget bygglov för det....
Någon hade startat en tråd på BH och skrivit: Hur kunde de få bygglov....Fy så illa!!!!!
 
Ett av stockholms mest malplacerade hus.

Det finns något till hus i närområdet (men inte just där) som har samma groteska utsida och det passar inte heller in.
 
Jag har mailat både mäklaren och Huddingekommun och frågat om pelarna och marknivån, återkommer om jag får något svar.
 
terna terna skrev:
Nu är palatset i grekisk-romersk stil till salu om nu någon fortfarande är pepp.

[länk]
Är det samma hus som hela tråden handlar om så måste ju TS rökt gött med knastrumpeter innan hen postade.

Det är väl inte något "muslimsk" över den där kåken alls?
 
  • Gilla
terna och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.