Härligt med lite hus i icke-skandinavisk stil.

Fittja har ju många invånare med bakgrund i muslimska länder, jag tycker det är vettigt att låta det avspegla sig i arkitekturen. I New York finns det ju little italy och chinatown och det ses som något positivt.
 
  • Gilla
Herr_JT
  • Laddar…
Galenskap och feghet av kommunen att gå med på och
bevilja bygglov för så avvikande villor så nära varann!
 
Granne421 skrev:
Galenskap och feghet av kommunen att gå med på och
bevilja bygglov för så avvikande villor så nära varann!
Är det funkisvillorna du anser avviker?
 
@Granne421 Du har helt fel! Det är ej kommunens uppgift att vara smakpolis, de skall handlägga bygglov utefter detaljplanen, PBL och BBR, inget mer.
Du behöver dock ej gilla byggnaden, jag gör det inte heller men det finns så mycket fula hus i detta land så jag förstår inte varför detta upprör så mycket.
 
  • Gilla
b8q
  • Laddar…
P
Låt oss försöka en så "enkal sak" som få bygga ett svart-vitt nyfunkisstenhus mitt mellan klassiska faluröda timrade dalahus.....
 
TheStills skrev:
Låt oss försöka en så "enkal sak" som få bygga ett svart-vitt nyfunkisstenhus mitt mellan klassiska faluröda timrade dalahus.....
Skulle det vara ett problem?
 
Granne421 skrev:
Galenskap och feghet av kommunen att gå med på och
bevilja bygglov för så avvikande villor så nära varann!
Avviker huset från detaljplanen på något sätt? I annat fall kan väl kommunen inte neka bygglov. Önskar du fler inskränkningar i rätten att bygga som man vill på sin egen tomt?

Det ser ut som en ganska tråkig trädgård, men det är i alla fall inte så mycket ogräs.
 
P
Villa vista skrev:
Skulle det vara ett problem?
För att man har skrivit detaljplanen ibland så att man måste ha "rött hus med vita knutar" eller som i delar av Vellinge där det krävs att det byggs enligt "skånsk byggnadstradition" och man har mängder med extra regler...

Men om man tycker det är ok att bygga "annorlunda", varför får man då inte måla huset med vilken kulör som helst? Varför lägger sig komunen i kulörval men inte detta "utsmycknadsval" som aviker rätt rejält jämte andra hus?
 
  • Gilla
Enk Projektet
  • Laddar…
ullberg
Själv vandrade jag iväg lite med streevtview och måste säga att jag tycker det som är riktigt upprörande är att saker likt detta får förkomma utan att kommunen vidtar kraftiga åtgärder:

https://maps.google.se/maps?q=Hagvä...=m&z=16&vpsrc=0&panoid=CG7h618UmSL4Gm4yGpqvaA

Ett uppenbart lågkvalitetsbygge - prefabblock slarvigt ihopsatta, kan omöjligt uppfylla handikappskraven... För att inte tala om underhållet som ju är under all kritik, framförallt fasaden, men även växtlighet direkt mot grundläggningen, det där kommer inte sluta bra...

Usch, borde tvångsförvaltas av kommun, och inte återlämnas till nätägaren innan denne avsatt en speciell reparationsfond för denna anläggning

(ja jag pratar om förgrunden, den bakom kanske inte heller tilltalar mitt estetiska sinne men det känndes lite väl utpekande, och det ser ju ändå klart mer välskött ut)

/U

EDIT: arghhh jag lallade iväg åt andra hållet och verkar ha hittat ett än värre exempel där:
https://maps.google.se/maps?q=Cleme...=m&z=16&vpsrc=0&panoid=45OhUFmYffADy66G9r1_Lg

Det värsta är att jag tror det är samma ägare som är skyldig till båda, oj oj oj, kan inte vara kul att bo där med sådana aktörer i närområdet...
 
Redigerat:
Om man skall vara lite oPK så måste jag säga att jag tror de flesta i tråden tycker det är helt ok så länge ens egna granne inte bygger sitt hus som TS länkar till.
 
Noseone skrev:
Om man skall vara lite oPK så måste jag säga att jag tror de flesta i tråden tycker det är helt ok så länge ens egna granne inte bygger sitt hus som TS länkar till.
Jag håller med, jag vill inte heller ha ett kitschslott till granne men 1 det kan man tycka utan en viss rasseunderton 2 Det är fortfarande inte kommunens ansvar att förbjuda muslimska hus (Eller andra täkiga hus för den delen).
 
Varför inte? I mitt kvarter finns inte ett hus som är det andra likt, så ett som är inspirerat av ett moriskt palats skulle inte sticka ut särskilt mycket. Och om man tycker grannhuset blir FÖR fult att titta på (oavsett om det nu är betongfunkis, kinavipp, kolonner, rosa träpanel eller annat man stör sig på) finns ju alltid thujahäck att ta till! ;)
 
  • Gilla
johannaak och 1 till
  • Laddar…
ullberg skrev:
Själv vandrade jag iväg lite med streevtview och måste säga att jag tycker det som är riktigt upprörande är att saker likt detta får förkomma utan att kommunen vidtar kraftiga åtgärder:

[länk]

Ett uppenbart lågkvalitetsbygge - prefabblock slarvigt ihopsatta, kan omöjligt uppfylla handikappskraven... För att inte tala om underhållet som ju är under all kritik, framförallt fasaden, men även växtlighet direkt mot grundläggningen, det där kommer inte sluta bra...

Usch, borde tvångsförvaltas av kommun, och inte återlämnas till nätägaren innan denne avsatt en speciell reparationsfond för denna anläggning

(ja jag pratar om förgrunden, den bakom kanske inte heller tilltalar mitt estetiska sinne men det känndes lite väl utpekande, och det ser ju ändå klart mer välskött ut)

/U

EDIT: arghhh jag lallade iväg åt andra hållet och verkar ha hittat ett än värre exempel där:
[länk]

Det värsta är att jag tror det är samma ägare som är skyldig till båda, oj oj oj, kan inte vara kul att bo där med sådana aktörer i närområdet...

Jag håller med dig ang ful arkitektur ang nätstationerna.

Dessa ä dock mycket svåra att bekämpa då ägaren hävdar att de inte får fördyra nätstationerna med finare ytskikt. Dvs de omfattas inte av PBL då ägaren är förbjuden att "fördyra" elnätsinfrastrukturen som regleras under Energimarknadsinspektionen.
 
Vi vet väl heller inte om de fått bygglov för allt? De kanske gjort som de gjort iaf?
 
Ja, de tre saker vi vet är att vi inte vet så mycket, att vi tycker olika, och att det är helt ok. :)

Svenska skokart... f'låt, hus är för tråkiga fyrkantiga släta lådor med platta tak utan foder. Det enda levande med nybyggda svenska hus dessa dagar är möglet som växer i väggarna...

Fram för arkitektur värd namnet, igen!
 
  • Gilla
Cujo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.