Eftersom gejdrarna är inbyggda i motorstommen skulle det ha blivit både dyrt och arbetssamt att anpassa en standard fräsmotor som i sig själv är dyr.
Pengar som inte finns i budgeten.
 
DennisCA hjälpte mig att beställa ett nytt drivhjul från England. Jag har nämligen inte internetbank. Ett stort TACK för hjälpen Dennis.
Hjulet skall komma efter nyår.
Drivhjul i metall som ser nyligen hartsat ut, redo för montering och provkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu är motorn hartsad och färdig för montering och provkörning. En lindning har litet mindre resistans än de andra men jag misstänker att det är variationer i tråden. Proffsen vet inte vad det beror på så jag fick rådet att provköra och om den inte fungerar som den skall så går det ju betydligt enklare att linda om den på nytt nu då jag kan konsten. En ny motor kostar över 300 euro plus anpassning och det är en förmögenhet i min ekonomi.
Hartsad motor redo för montering, med nytt drivhjul, nymålade mekaniska delar och anpassade nya kol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En motorfastsatt på ett arbetsbord, omgiven av verktyg och delar, redo för montering och provkörning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya kol hittade jag på Primica i Vasa. De är tänkta för någon Makita maskin men de borde gå att anpassa.

Jag har färdigställt och målat allting mekaniskt. Sidomatningsspaken krockade med de nya tvingarna så jag smidde en ny av biten som var kvar av rullharvsaxeln.
Verkstadsutrustning med färdigmålat mekaniskt system och hjul, redo för montering och provkörning, i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoverad gammal motor med nymålade gröna och orangefärgade delar på en verkstadsarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också gjort nya sidostopp så man kan serietillverka till exempel många likadana fönster.
Hand håller i en nytillverkad sidomatningsspak i en mekanisk verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 8 till
  • Laddar…
Snart framme verkar det som, snyggt jobbat!

//Ronnie
 
Ja fan man blir ju smått rörd så här i jultider.
Tror du har ett hundratal som håller tummarna inför provkörningen.
 
  • Gilla
Lostmoose och 6 till
  • Laddar…
Fräsmotorn brann då vi provkörde. Kollektorn började också falla sönder. Den var tydligen nedsliten och nedsvarvad litet för långt.
Jag tror att jag vet vad jag hade gjort fel när jag lindade och jag vet att jag kan göra det bättre nästa gång.
Jag har fått tag i en ny kollektor som borde passa.

Innan jag byter kollektor och lindar om ankaret på nytt undrar jag bara om det går att få fast något nutida fräsbett i den här fräsmotorn?
Spindeländan har klämbackor för fräsbett med 10mm skaft. Sådana finns väl inte?
Hur gör jag då?
 
Tack skall du ha!

Det innebär att jag skall se om det går att byta kollektor och om det lyckas lindar jag om ankaret igen.
 
Nu är den nya kollektorn monterad på motoraxeln. Med rätt vridning i förhållande till rotorn enligt mallen jag gjorde. Dags att börja linda så fort huvudet tillåter. Utbrändheten spökar ännu så det har varit omöjligt att räkna lindningsvarven.

Pappa har monterat nytt elsystem på maskinen i övrigt. Haft isär strömbrytarna och reparerat dem invärtes. Monterat en låda med motorskydd och nollströmsrelä och nödstoppsrelä. Jag tillverkade en båge av entums vattenledningsrör med plats för nödstoppet på ändan. På det viset har man nödstoppet lätt tillgängligt. Nödstoppskabeln och matarkabeln till strömbrytarlådan löper inne i röret.
För att kunna bocka röret var jag tvungen att sätta två dagar på ett reparera en rörbockare som jag hittade på skroten. Ett antal delar fattades på den men jag hittade bilder av motsvarande rörbockare på nätet och funderade ut hur den skulle fungera.
I dag fick han elinstallationen färdig och vi provkörde stämkedjan och borrmotorn.
Maskin med nyinstallerad kollektor på motoraxel, båge med nödstopp och elektriska installationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu fattas bara frasmotorn som skall lindas om.
 
  • Gilla
Skooda och 7 till
  • Laddar…
Omlindandet tog tid eftersom utbrändheten har gjort det svårt att räkna varven.
Nu har jag lindat färdigt och vikt in isoleringspappret. Håller på och täljer och trär in ribborna som håller kvar lindningarna i spåren.
Elektromotor med ny lindning och isoleringspapper på arbetsbänk i verkstad omgiven av verktyg och material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
Ankaret står fortfarande och väntar på att pappa skall få tid att löda fast trådarna i kollektorn.

En sak som har gått framåt är att jag upptäckte att oljepumpen till stämkedjan läckte så jag har haft isär den i småbitar och putsat ur den och bytt en tätning.
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Nu fungerar den omlindade motorn!

Envis vinner till slut!
 
  • Gilla
  • Älska
SaabNiklas och 16 till
  • Laddar…
Motorn visade sig gå litet onödigt varm men min farbror som har lindat motorer i ungdomen tipsade om att det skall vara plåtkapslade lager i små högvarviga motorer. De har mindre friktion än gummikapslade.
Därför tog jag isär motorn och bytte lager igen. Plåtkapslade C3 skulle det vara.
Nu är driftstemperaturen märkbart lägre.
 
  • Uppdelad liten högvarvig motor med nytt plåtkapslat lager för lägre driftstemperatur.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grön maskinmotor demonterad för lagerbyte i en verkstadsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
wiz och 4 till
  • Laddar…
Vet någon hur man vässer kedjan på kedjestämmaskinen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.