11 962 läst · 72 svar
12k läst
72 svar
Haffner beslagsmaskin
DennisCA hjälpte mig att beställa ett nytt drivhjul från England. Jag har nämligen inte internetbank. Ett stort TACK för hjälpen Dennis.
Hjulet skall komma efter nyår.
Nu är motorn hartsad och färdig för montering och provkörning. En lindning har litet mindre resistans än de andra men jag misstänker att det är variationer i tråden. Proffsen vet inte vad det beror på så jag fick rådet att provköra och om den inte fungerar som den skall så går det ju betydligt enklare att linda om den på nytt nu då jag kan konsten. En ny motor kostar över 300 euro plus anpassning och det är en förmögenhet i min ekonomi.
Nya kol hittade jag på Primica i Vasa. De är tänkta för någon Makita maskin men de borde gå att anpassa.
Jag har färdigställt och målat allting mekaniskt. Sidomatningsspaken krockade med de nya tvingarna så jag smidde en ny av biten som var kvar av rullharvsaxeln.
Jag har också gjort nya sidostopp så man kan serietillverka till exempel många likadana fönster.
Hjulet skall komma efter nyår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu är motorn hartsad och färdig för montering och provkörning. En lindning har litet mindre resistans än de andra men jag misstänker att det är variationer i tråden. Proffsen vet inte vad det beror på så jag fick rådet att provköra och om den inte fungerar som den skall så går det ju betydligt enklare att linda om den på nytt nu då jag kan konsten. En ny motor kostar över 300 euro plus anpassning och det är en förmögenhet i min ekonomi.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya kol hittade jag på Primica i Vasa. De är tänkta för någon Makita maskin men de borde gå att anpassa.
Jag har färdigställt och målat allting mekaniskt. Sidomatningsspaken krockade med de nya tvingarna så jag smidde en ny av biten som var kvar av rullharvsaxeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har också gjort nya sidostopp så man kan serietillverka till exempel många likadana fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fräsmotorn brann då vi provkörde. Kollektorn började också falla sönder. Den var tydligen nedsliten och nedsvarvad litet för långt.
Jag tror att jag vet vad jag hade gjort fel när jag lindade och jag vet att jag kan göra det bättre nästa gång.
Jag har fått tag i en ny kollektor som borde passa.
Innan jag byter kollektor och lindar om ankaret på nytt undrar jag bara om det går att få fast något nutida fräsbett i den här fräsmotorn?
Spindeländan har klämbackor för fräsbett med 10mm skaft. Sådana finns väl inte?
Hur gör jag då?
Jag tror att jag vet vad jag hade gjort fel när jag lindade och jag vet att jag kan göra det bättre nästa gång.
Jag har fått tag i en ny kollektor som borde passa.
Innan jag byter kollektor och lindar om ankaret på nytt undrar jag bara om det går att få fast något nutida fräsbett i den här fräsmotorn?
Spindeländan har klämbackor för fräsbett med 10mm skaft. Sådana finns väl inte?
Hur gör jag då?
Nu är den nya kollektorn monterad på motoraxeln. Med rätt vridning i förhållande till rotorn enligt mallen jag gjorde. Dags att börja linda så fort huvudet tillåter. Utbrändheten spökar ännu så det har varit omöjligt att räkna lindningsvarven.
Pappa har monterat nytt elsystem på maskinen i övrigt. Haft isär strömbrytarna och reparerat dem invärtes. Monterat en låda med motorskydd och nollströmsrelä och nödstoppsrelä. Jag tillverkade en båge av entums vattenledningsrör med plats för nödstoppet på ändan. På det viset har man nödstoppet lätt tillgängligt. Nödstoppskabeln och matarkabeln till strömbrytarlådan löper inne i röret.
För att kunna bocka röret var jag tvungen att sätta två dagar på ett reparera en rörbockare som jag hittade på skroten. Ett antal delar fattades på den men jag hittade bilder av motsvarande rörbockare på nätet och funderade ut hur den skulle fungera.
I dag fick han elinstallationen färdig och vi provkörde stämkedjan och borrmotorn.
Nu fattas bara frasmotorn som skall lindas om.
Pappa har monterat nytt elsystem på maskinen i övrigt. Haft isär strömbrytarna och reparerat dem invärtes. Monterat en låda med motorskydd och nollströmsrelä och nödstoppsrelä. Jag tillverkade en båge av entums vattenledningsrör med plats för nödstoppet på ändan. På det viset har man nödstoppet lätt tillgängligt. Nödstoppskabeln och matarkabeln till strömbrytarlådan löper inne i röret.
För att kunna bocka röret var jag tvungen att sätta två dagar på ett reparera en rörbockare som jag hittade på skroten. Ett antal delar fattades på den men jag hittade bilder av motsvarande rörbockare på nätet och funderade ut hur den skulle fungera.
I dag fick han elinstallationen färdig och vi provkörde stämkedjan och borrmotorn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu fattas bara frasmotorn som skall lindas om.
Omlindandet tog tid eftersom utbrändheten har gjort det svårt att räkna varven.
Nu har jag lindat färdigt och vikt in isoleringspappret. Håller på och täljer och trär in ribborna som håller kvar lindningarna i spåren.
Nu har jag lindat färdigt och vikt in isoleringspappret. Håller på och täljer och trär in ribborna som håller kvar lindningarna i spåren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ankaret står fortfarande och väntar på att pappa skall få tid att löda fast trådarna i kollektorn.
En sak som har gått framåt är att jag upptäckte att oljepumpen till stämkedjan läckte så jag har haft isär den i småbitar och putsat ur den och bytt en tätning.
En sak som har gått framåt är att jag upptäckte att oljepumpen till stämkedjan läckte så jag har haft isär den i småbitar och putsat ur den och bytt en tätning.
Motorn visade sig gå litet onödigt varm men min farbror som har lindat motorer i ungdomen tipsade om att det skall vara plåtkapslade lager i små högvarviga motorer. De har mindre friktion än gummikapslade.
Därför tog jag isär motorn och bytte lager igen. Plåtkapslade C3 skulle det vara.
Nu är driftstemperaturen märkbart lägre.
Därför tog jag isär motorn och bytte lager igen. Plåtkapslade C3 skulle det vara.
Nu är driftstemperaturen märkbart lägre.
Produkter som diskuteras i tråden