R roli skrev:
Så långt har jag aldrig kommit på att tänka. Den borde ju också smörja.... Undrar om den smörjer "sämre" än Biltemas sågkedjeolja BIO som kostar 199:- för 4 liter?

Ursäkta inhoppet i denna "maskinporrstråd" men var tvungen att fråga då jag aldrig tänkt tanken på rapsolja....
Fortsätt med dina bilder på denna fantastiska maskinrenovering av en maskin som jag nog aldrig kommer att få se någon liknande av i verkligheten.
Finns många på exempelvis skogsforum som kört rapsolja i bra många år i deras motorsågar.
Jag kör det i mina motorsågar utan problem.
Biooljan som säljs är i regel 98% rapsolja tillsammans med tillsatser för att "klibba" fast bättre, största skillnaden jag märkt är väl att ren rapsolja är lite rinnigare och att det går mer - men då den är billig i storpack på exempelvis Willys så är det ingen fara.
 
Kollektorn är svarvad. Jag har skurit till isolerplattor till ankaret av en ackumulatorvattendunk. Isolerpappret är på plats och mellan axeln och de kommande lindningarna finns några varv isolertejp
Motorankare med isolerplattor och svarvad kollektor, omgiven av verktyg och lindningsmaterial på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Specialverktyg för fräsmotorprojektet. En skrapa att skrapa ned isoleringen och bort grader med mellan kollektorlamellerna. En krökt rits gjord av av en cykelspole för att rita av ankarets form på isolerplattorna med. En dorn att montera fjädrarna i glidholkarna med och en lång tunn skruvmejsel att justera kolhållarna med.
Specialverktyg för fräsmotorprojekt: skrapa, krökt rits, dorn och skruvmejsel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvingarna är färdiga
Verkstadsbild som visar ett ankare till en fräsmotor fastsatt i en rundmätningsjigg med lackad koppartråd och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har börjat linda ankaret till fräsmotorn. En rundmätningsjigg som jag kom över billigt begagnad är idealisk att sätta fast ankaret i då jag lindar. Den lackade koppartråden kommer från rullen till höger. Jag märket trådvecken som skakll lödas fast i kollektorn med numrerade tejpbitar så de kommer tuill rätt kollektorlamell.
Ett nervöst arbete. Jag är inte säker på att jag klarar det här på första försöket.
Verktygsbänk med specialverktyg, isolerplattor och ankare för ackumulatorvattendunk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
corre och 4 till
  • Laddar…
L
Blir det inte lite tjock med den isoleringen , det vi använde heter prespan och är tunnare , sattes i slipmaskiner 15 000 r/m
Det vet du kanske redan med den backupp du har men ändå , har gradat några kilometer
Sedan måste du även grada kollektorn , det sitter spån i mellan lamellerna , så små du ser dom inte , blir kortis direkt , lämpligt att slipa av ett bågfilsblad och såga i glimmret , ca 3/10 djupt
 
Kollektorn är redan gradad.
Det var till det ändamålet som jag gjorde skrapan.

Jag vet inte vad sorts isolering det skall vara men tjockleken är ungefär samma som originalet. Jag frågade på den lokala lindningsverkstaden och fick rådet att skära till av en plastdunk.
Klarar dunkplasten tillräckligt hög temperatur?
Något annat material har inte gått att få tag på.
 
L
H heimlaga skrev:
Kollektorn är redan gradad.
Det var till det ändamålet som jag gjorde skrapan.

Jag vet inte vad sorts isolering det skall vara men tjockleken är ungefär samma som originalet. Jag frågade på den lokala lindningsverkstaden och fick rådet att skära till av en plastdunk.
Du har varit hos proffsen , bra då brukar det inte bli fel :) sa dom inte presspan då ?
 
L Liteavvarje skrev:
Du har varit hos proffsen , bra då brukar det inte bli fel :) sa dom inte presspan då ?
Nej han som lindar där hade faktiskt ingen aning. Han brukar bara linda trefasmotorer. Han stod länge och funderade innan han föreslog en plastdunk.
 
Nu har jag forskat litet.
Du hade helt rätt.
Dunkplasten tål högst 65 grader. Det innebär att jag måste börja om från början med nya isoleringsbrickor av presspan.

Var kan man köpa små mängder presspan?
 
tommib
Presspan (hade ingen aning om att det kallades så) verkar finnas i alla möjliga produkter. Var man köper det i små mängder har jag ingen aning om och det är stökigt att googla då man bara får upp massa A4-mappar.

Däremot borde du kunna använda något med samma (eller bättre) egenskaper. Mylar används till massa sådan isolering och det är lättare att söka på.
Här är en säljare i tyskland som säljer små bitar just för elektrisk isolering.

Jag har dock aldrig gjort något sådant här själv så jag har ingen aning om det är lämpligt men sett till produktegenskaperna generellt borde det vara det. Du kanske kan fråga på lindningsverkstaden?
 
Mylar är ett handelsnamn för PET (polyetylentereftalat). Det finns som bekant i flaskor och overheadfilm (minns ni den? TS är ju väldigt ung) Det fanns även speciell film för xeroxkopiatorer, och den tålde värme bra. Annars är Nylon (polyamid, finns lite olika varianter) värmetåligt och bra.
 
Jag var till När-Motor i dag och köpte en bit tunn isolerskiva. Den ser ut ungefär som bakelit. Den är arbetsdryg att såga och fila så hålen passar men det ser ut att gå.
 
  • Gilla
Hedens och 2 till
  • Laddar…
Det var fint väder i dag så jag tog ledigt från motorn och passade på och fick tryckarmen och skyddet för stämkedjan färdiga för målning.
Tryckarm och skydd för stämkedja placerade i verkstad, redo för målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
Jag använder lövsåg och nålfilar och 120 korn sandpapper för att skära till den hårda isoleringen till ändorna på rotorn.
 
  • Verktyg och isoleringsbit formad som en rotorända på ett arbetsbord med spår efter sågning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
Snart är alla ankaret lindat.
Jag har lindat lugnt och försiktigt några härvor i gången. Lindat upp hela härvan och tagit ny tråd alltid när jag har gjort bort mig och det har hänt åtskilliga gånger. Alla nybörjarmisstag skall ju göras. Sakta men säkert har det blivit fler och fler godkända härvor och nu är bara fyra härvor kvar att linda.


Får hoppas att jag inte har fått hål på lacken någonstans. Jag har varit så försiktig som möjligt och använt en pinne av furu med rundad ända att trycka till härvorna med i spåren. En arbetsbänk med verktyg för att linda ankare, inklusive några lindade spolar och en pappersrulle.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
HSP och 12 till
  • Laddar…
Imponerande ihärdighet! Själv hade jag gett upp och köpt en ny motor!
 
V vectrex skrev:
Imponerande ihärdighet! Själv hade jag gett upp och köpt en ny motor!
Har för mig att det var något speciellt med denna motor så det var inte "bara" att springa iväg och köpa.....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.