Haffnerprojektet går vidare.

Jag har lyckats bränna och skrapa fram lindningarna helt på ankaret till fräsmotorn utan att bränna sönder kollektorn. Nästa steg i den processen blir att försöka rita ett schema och börja linda av ankaret.

Nya skyddskåpan kring kedjan är färdig så när som på hållarna får den där glidande stången som skall minska urflisningen ur träet. Jag hittar inte stången och glidholkarna som jag hade hem från skroten. Korttidsminnet blev ju förstört av utbränningen för 8 år sedan.........
Renoverad fräsmotor med nyskapad skyddskåpa och synliga lindningar i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På tredje försöket åstadkom jag en välfungerande säkerhetshake som låser stämhuvudet i toppläge när man inte använder det. Någon hade tagit bort originalhaken men spärren i handtaget finns kvar i alla fall.
Säkerhetshake på ett verktyg i en verkstad, med diverse verktyg och utrustning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har också börjat tillverka en ny kedjespännare av en bit 14x25mm kilämne som jag hittade på skroten. Originalet av blötjärn är alldeles förvridet och går inte att reparera.
En bit metall fastklämd i en skruvstycke bredvid en orange elektrisk slipmaskin som används i ett haffnerprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
pools och 1 till
  • Laddar…
Den nya kedjespännaren är färdig. Den var litet tålamodsprövande att fila med tiondelsmillimeters nogrannhet.
Nytillverkad kedjespännare i metall på ett slitet träbord, noggrant filad med precision.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En nyligen installerad kedjespännare på industriellt maskineri med precisionstillverkade detaljer, nära ett oljesmörjsystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har också reparerar oljesmörjsystemet till kedjan. Det verkade fattas en backventilskula i oljepumpen så jag satte dit en lämplig kula men jag har inte provpumpat ännu.'

Vad skall det vara för kedjeolja på stämkedjan? Biologiskt nedbrytbar motorsågskedjeolja eller vanlig miljöfarlig?
 
  • Gilla
pools och 7 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Vad skall det vara för kedjeolja på stämkedjan? Biologiskt nedbrytbar motorsågskedjeolja eller vanlig miljöfarlig?
Den miljövänliga oljan är väl baserad på vegetabiliska oljor som med tiden kan härskna och gegga ihop om oljan inte omsätts. Själv använder jag mineralolja till kedjan på motorsågen av just den anledningen eftersom sågen står still långa perioder emellanåt. Om maskinen får gå ofta så spelar det nog ingen roll men är det risk att den inte kommer att användas en tid emellanåt så hade jag satsat på mineralolja.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Tack
Jag fick samma råd från annat håll också så det blir mineralolja.
 
Hemmakatten
Följer den här tråden trots att jag inte kan ett sk_t om stora maskiner, men det är fascinerande att se hur du, heimlaga, gång på gång lyckas återanvända och reparera maskiner.

Jag hade en släkting som emigrerade till Australien (från Sverige) i början på 70-talet. Det var på den tiden Australien sökte efter verktygsmakare och duktiga maskinister och mekaniker.gjorde aldrig ett handtag hemma med hushållsgöromål. Tony, som han hette, var en väldigt speciell person, drack en flaska whisky per dag, kunde bara dra till Sidney för en fotbollsmatch utan att meddela familjen (bodde i Perth),tandläkarskräck så han drog ut en inflammerad tand med en tång. Men framförallt var han en gudabenådad fixare och verktygsmakare och mekaniker.

Tony köpte in äldre maskiner (även från Europa), anpassade de till en kund som behövde bara tillverka 1000 eller 10000 delar av nåt slag, rengjorde maskinerna och lackade dem. Kunden fick en maskin för billigt pris (istället för 100000-tals eller miljoner kronor).

För honom räckte det med att renovera 2-4 maskiner per år. Resten av tiden åkte han och hans fru antingen norrut eller söderut med husvagnen beroende på vädret, parkerade på en strand och fiskade haj. En riktig karaktär, träffade honom på 80-talet, nu är han avliden, och sen ett par år tillbaka även hans fru. Men de tre sönerna, som har svenskt medborgarskap bor fortfarande i Australien.
 
Redigerat:
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Nu har jag gjort litet framsteg med haffnern igen. Kedjesmörjsystemet fungerar igen och så har jag äntligen efter flera veckors funderande lyckats göra ett nytt fäste för tappen för spaken som manövrerar borrmotorn. Det gamla fästhålet på motorkroppen hade blivit så stort att det inte gick att använda längre.
Återställt borrmaskin med nytt fäste för spaken och fungerande kedjesmörjsystem, i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av ett borrmotorns fäste och kedjesmörjsystem på en haffner, med synliga justeringar och reparationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 7 till
  • Laddar…
Efter en och en halv veckas stillestånd på grund av en hejdundrande förkylning jag jag börjat linda av ankaret till fräsmotorn och rita lindningschema.
Dagens resultat är en och en halv härva avlindad och kartlagd....av 26 härvor
Lyckligtvis bör det gå fortare då de första två är borta för då lossnar de andra lättare. Jag använder en lödkolv för att smälta loss en tråd i gången ur hartsresterna uppe vid kollektorn där jag inte kunde bränna bort hartsen för att inte förstöra kollektorn.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Tidigare hade jag ju brännt bort hartsen av ankaret och nu lindade jag av det.

Jag klippte av en härva i gången i den ändan som är längst från kollektorn. Sedan vek jag ut trådändorna och räknade dem och kontrollräknade för att få fram antalet varv i härvan.
Sedan drog jag försiktigt bort alla lösa trådstumpar mellan kollektorn och ankaret så att bara de två trådändorna som var anslutna till kollektorn fanns kvar. Jag tog loss dem försiktigt och följde dem till kollektorlamellerna som de var anslutna till. Vid behov använde jag en lödkolv för att värma loss trådarna ur kvarsittande harts.
På det här viset gick jag igenom alla 26 härvorna och ritade in härvorna och deras anslutningar till kollektorn på ett lindningsschema. Då schemat blev för trångt och plottrigt flyttade jag över på nästa schema och sedan på nästa så att jag började rita på följande schema där jag slutade på det förra.
Varefter jag ritade in härvornas anslutningar på schemat klippte jag bort dem.
Kollektorlamellerna och spåren i ankaret hade jag numrerat med OH-tusch och samma numror finns i schemorna.
Varje par härvor är utritade med sin egen färg så att det skall bli tydligt i vilken ordning härvorna kommer.

Tanken är att jag skall kunna linda ankaret på nytt enligt mina lindningsschemor så att det blir exakt likadant lindat som det var förr.

Nästa steg blir att rengöra ankaret och skaffa lackad koppartråd i rätt dimension och isoleringspapper att sätta i spåren och på ändorna av ankaret och kring axeln.
Kollektorn måste också rensvarvas.

Vet någon hur mycket tråd jag skall köpa?

Vet någon vad jag skall skaffa för harts att hartsa lindningarna med?

Vet någon hur man skall ställa till för att rensvarva en kollektor i vanlig metallsvarv? Jag har tyvärr ingen riktig kollektorsvarv.

Jag har aldrig förr lindat om en motor så jag är tacksam för alla goda råd från personer som har gjort det. Motorankare på trädäck med lindad koppartråd och verktyg, nedklippta trådar och vedstack i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lindningsschema ritat på rutat papper med flera färger, vid sidan av en demonterad motor och verktyg på ett arbetsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Motorankare med avlindade och numrerade koppartrådar på arbetsbänk med anteckningar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ankare från motor med avlägsnat lindningshärva och synliga kollektorlameller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Betr. Mängden tråd: väg den bortplockade tråden och räkna lite, så bör du komma ganska nära.
 
Vikten på tråden och dess diameter borde ju räcka för att man ska komma fram till nånting ditåt tycker jag.
 
0,3mm tråd och isoleringspapper är anskaffade. Jag fick ta hem hela trådrullen och så lämnar jag tillbaka det som blir över.
Jag fick också tag på en ny kollektor att ha i reserv men det är krångligt att byta så vi svarvade den gamla i kväll. Jag satte den ändan där kollektorn sitter mot svarvdubben och lyckades klocka in andra ändan med 0,03mm nogrannhet i chucken. Eftersom kollektorn kom nära dubben torde den vara centrerad med 0,01 mm noggrannhet.
Då man svarvar en kollektor skall man använda snabbstålsbett i svarven har jag fått lära mig. Hårdmetallbett skär tyngre och kan slita sönder kollektorn sägs det.

Matarspaken till borrmotorn är också färdig. Jag smidde den av en axel från en hästdragen rullharv och svetsade på mer material där det behövdes.
Smides matarspak till borrmotor av axel från hästdragen rullharv, monterad i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Maskindelar i en verkstad, inklusive en grön motor, matarspak och svarvdubb, med fokus på precision och renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Marcussjogren och 6 till
  • Laddar…
Alltså den här tråden. Porr!!!
 
Det skall bli helt nya tvingar att hålla fast arbetsstycket med. De gamla var totalt försörda och konstruktionen var misslyckad.
Såhär långt har jag kommit
Delar till en hemmagjord tving på ett arbetsbänk: skruv med handtag, ratt från vattenkran, mutter och fyrkantjärn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruven med handtag kommer från ett litet restparti som jag köpte billigt från en nedlagd verkstad. Ratten är från en stor vattenkran. Mutter och trapetsgängstång är nyköpta. 50x50mm fyrkantjärn hittade jag på skroten.
 
  • Gilla
nanowire och 2 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Tack
Jag fick samma råd från annat håll också så det blir mineralolja.
Jag kör med rapsolja till min motorsågskedja. 5liter för 80kr på willys.
 
Så långt har jag aldrig kommit på att tänka. Den borde ju också smörja.... Undrar om den smörjer "sämre" än Biltemas sågkedjeolja BIO som kostar 199:- för 4 liter?

Ursäkta inhoppet i denna "maskinporrstråd" men var tvungen att fråga då jag aldrig tänkt tanken på rapsolja....
Fortsätt med dina bilder på denna fantastiska maskinrenovering av en maskin som jag nog aldrig kommer att få se någon liknande av i verkligheten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.