Hej.

har fått erbjudande att gräva in fiber till huset.
Kostnad 30kkr.
Har i dagsläget internet via 4G och det finns också möjlighet att uppgradera till 5G.

Hur hade ni gjort i mitt läge?


Mvh
 
  • Gilla
FaffeF och 3 till
  • Laddar…
RoTe
Testa mobilt först och se om du överlever med det?
 
  • Gilla
r.kaden och 4 till
  • Laddar…
Är det tätbebyggt område så att de oavsett drar fram till gräns eller är det landsbygd?
 
S Storn skrev:
Hej.
Hur hade ni gjort i mitt läge?
Jag hade försökt att förhandla ner priset till typ hälften. Annars väntat...
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
- Jag vet att jag överlever med 4G, vi kan streama osv, frågan är hur länge.. vi har ca 30mbit med 4G

- bredband finns i området, men jag vet inte om det går att koppla på sig när som helst eller om de gör de i ”skov” med flera samtidigt.
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
 
  • Wow
  • Arg
  • Gilla
vorchan och 3 till
  • Laddar…
S Storn skrev:
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
Det beror såklart på hur området ser ut där man bor, men det är så konstigt att det fortfarande inte blivit någon sorts "standardnivå" på vad det kostar att dra in. Det normala brukar väl vara typ 20kkr, 40 låter ju sinnessjukt. Jag betalade 7 tror jag, eller möjligen 11. :surprised:
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S Storn skrev:
- Jag vet att jag överlever med 4G, vi kan streama osv, frågan är hur länge.. vi har ca 30mbit med 4G

- bredband finns i området, men jag vet inte om det går att koppla på sig när som helst eller om de gör de i ”skov” med flera samtidigt.
De kör nu ett erbjudande på 30k, annars kostar det 40k..
Ja vår granne kolla och dom skulle ha 40 men dom frågade om flera ville ha de indraget då 30
Verka vara ett vedertaget pris
 
Om de lägger i hela området så är det väldigt sällan de tar in strökunder i efterhand. Erbjudandet fungerar ju bara om många hakar på. Är det bara en som anmäler sig så får man meddelande om att det inte går troligen.
 
  • Gilla
Hazegazer och 3 till
  • Laddar…
Fiber finns redan i området.
Erbjudande om att gräva in fanns redan för ca 20 år sedan, då hade det kostat ett par tusenlappar för tidigare ägaren att gräva in, men icke..
 
  • Gilla
Staraction
  • Laddar…
Unikt namn
Om jag hade planerat att bo kvar längre än ett par år så hade jag utan tvekan nappat på erbjudandet.
 
  • Gilla
  • Wow
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
I det läget skulle jag inte dra in.
 
Vi var i precis samma situation. Vi började med 4G och det fungerade överlag bra förrutom när det blåste rejält eller är tjock dimma. Vi bor på landet och jobbar hemmifran i princip varje dag så därför valde vi ändå att dra in tillslut och svälja kostnaden. Detta var i november och nu är jag glad för att vi gjorde det. Fiber är ändå stabilare...
 
  • Gilla
Magic-gnome och 9 till
  • Laddar…
Jag skulle dragit in fiber för den kostnaden. Hade det i budget då det stod i prospektet att fiber saknades. Men ägarna innan dem hade dragit in, så det var bara att köra på dag 1...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
N
Tecknade ett avtal för ett drygt år sedan med lovad installation senast 31/12 i år. Pris 22900:-. Ännu har inget hänt...
På företagets sida ligger nu avtal ute för den som vill teckna. Priset för de som tecknar nu är 27900:- efter ROT. Inkoppling är nu senast 30/6 -24.

Kör själv 4G+ (Telia Bredband Plus) med oerhört bra kvalitet. Gjort det sedan 2018 med ett enda avbrott. Snabbt och stabilt oavsett tid på dygnet och helt fri surf.
Blir det fiber så visst men blir det inte så spelar det mig ingen roll.
 
  • Gilla
Soldan och 1 till
  • Laddar…
Betalade 33k för att efteransluta fiber. Så svaret är ja, alla dagar i veckan. Visst det är sura pengar och lite bitter över att tidigare ägare inte nappade på erbjudandet om att ansluta för 1/3 av priset när det begav sig. Men vad ska man göra, för oss är det ett krav att ha fiber och jag tror man får tillbaka det om man säljer.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.