Väldigt många trådar handlar om hur man på bästa sätt kan dela på satellit och markbunden antenn signal (Boxer).

Mitt råd är vid tex en renovering/nybygge att tänka till och skapa ett stjärnnätverk som kan tänkas hålla några år.

Svenska marknaden är inte direkt bortskämd med utbud på dessa lösningar men jag förordar följande.

Bygg med grundkomponenterna: Quattro LNB->Multiswitch->vägguttag med splitter.

Besluten som ska fattas är:

1. Hur många satellit positioner vill jag kunna ta emot?
kanske bara CanalDigital eller Viasat, eller båda eller "Europapaketet" Varje position kräver sitt eget LNB.

2. Hur många uttag vill jag sätta upp
tänk långsiktigt här, förr eller senare blir det sovrumsTV, barnrumsTV, köks TV. Alltid enklare att förbereda i samand med renovering istf efteråt.

3. Var (inte om) skall en PVR-sat tuner sitta, defenitivt i "tv-rum/vardagsrum" kanske på fler ställen? Förr eller senare kommer ni att vilja ha en sådan och den kräver 2 CoaxKablar! och vägguttag med 2 Sat F-kontakter!

Inte så svåra beslut, hellre över än underdimensionera.

Var handlar jag och vad finns att välja på??
Inte handlar man sådant i Sverige! Tyskland är ett bättre ställe, billigare o mycket större utbud.

Börja att välja din Multiswitch baserat på antalet LNB och antalet utgångar.
På denna sida kan du kryssa för detta och få ut en lista på modeller och vad dom kostar och vart det är billigast.
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategoryFilters/13392.html

Sedan välj din Quattro LNB
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategoryFilters/3913F310226.html#LNC_Typ

Och till sist dina vägguttag med antingen TV, Radio o Sat eller TV, Radio och 2 sat.
Sök på "Steckdose" här (Måste vara ett slututag!)
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/13395.html?param.resultlist.count=50

Oftast så utgår man från butiken som har billigaste switchen och lägger på LNB o uttagen där....

Kabel och F-kontakter kan man dock lugnt köpa i Sverige på typ Kjells. (Snåla inte)

Dragningen av ledningarna blir:

LNB-> Switch 4 Coax per LNB

TV-Antenn-> Switch 1 coax

Switch -> vägguttag:
1 Coax om man inte vill ha en Sat PVR box i så fall 2 kablar. TV och Satsignalen slås samman i multiswitchen och splittas upp igen i vägguttaget.
 
Jag kan inget om SAT montage/kabeldragning, men menar du verkligen 4 coax per LNB? ...blir en hel massa kablar det...

Skall dra nytt system snart och håller på att läsa in mig.

Du kanske har någon bra site-länk om SAT-montage etc som du vill dela med dig av?

mvh
// Peter
 
batteur skrev:
Jag kan inget om SAT montage/kabeldragning, men menar du verkligen 4 coax per LNB? ...blir en hel massa kablar det...

Skall dra nytt system snart och håller på att läsa in mig.

Du kanske har någon bra site-länk om SAT-montage etc som du vill dela med dig av?

mvh
// Peter
Japp, det stämmer. 4 per LNB
 
batteur skrev:
Jag kan inget om SAT montage/kabeldragning, men menar du verkligen 4 coax per LNB? ...blir en hel massa kablar det...

Skall dra nytt system snart och håller på att läsa in mig.

Du kanske har någon bra site-länk om SAT-montage etc som du vill dela med dig av?

mvh
// Peter

Var i samma sits som du för ett år sedan. Letade förgäves i Sverige men hittade några Tyska siter men kommer inte ihåg var.
Men om du läser min guide ovan noga så är det ganska lätt.
 
batteur skrev:
Jag kan inget om SAT montage/kabeldragning, men menar du verkligen 4 coax per LNB? ...blir en hel massa kablar det...
Du KAN ha fyra coax per quatro-LNB, men du behöver ju inte det om du aldrig tänker utnyttja alla fyra kablarna.
 
ThomasLindgren skrev:
Du KAN ha fyra coax per quatro-LNB, men du behöver ju inte det om du aldrig tänker utnyttja alla fyra kablarna.
Du tänker på ett Quad LNB, ett sådant kan du koppla till 1-4 Sat mottagare utan multiswitch.
En Quattro LNB måste alla kablar in efter som var o en representerar olika "typer av signaler",, mao är inte alla inkopplade kan man inte ta emot alla transponders.
Vidare så måste det finnas en Multiswitch som man kopplar sin(a) LNB(er) till.
 
Installerade idag den första SATCR anläggningen för 1st HD-PVR samt tre vanliga Zapperboxar. Principen med SATCR är att det räcker med en kabel ifrån LNB och därefter splittar man signalen med en 2-vägsfördelare alt 4-vägsfördelare. Precis som sedvanlig signal ifrån antennen. Satellitmottagarna måste givetvis stödja "protokollet" SATCR för att detta ska funka och i dagsläget är det bara Viasat som har. Tror knappast att CanalDigital klampar in där. De har ingen avsikt av det i allafall vad jag har hört.
Så det innebär att det behövs egentligen bara en kabel fram till vardagsrum trots att det ska placeras en PVR-box där. En 2-vägsfördelare precis vid boxen och sen är det fix.

Intressant.
 
ThomasLindgren skrev:
Tv på tre ställen i huset, ev pvr på ett, skulle då denna switch räcka?
[länk]
Detta är någon konstig snikvariant som antingen inte täcker hela frekvensbandet eller så klarar den inte av att styra dom olkia TV apparaterna oberoende av varandra.

Ska du ha en sat position (4 sat ingångar)
Marksänk (1 antenningång)
Så ska den ha 4+1 ingångar = 5

Ska du ha 2 TV apparater utan PVR (2 utgångar)
1 TV med PVR (2 utgångar)
Totalt 2+2 utgångar=4

Detta betyder att du ska ha en Multishalter 5/4
Vill du ha förstärning av signalen ska den åxå kallas aktiv.

Här hittar du en lista på dessa:
http://www.idealo.de/preisvergleich/ProductCategory/13392F935329-935331-935335.html
 
funktionellt kan det skilja på om dom har förstärkning eller inte samt om dom kan byggas ut (kaskadkopplas). Sedan är det som med alla prylar.. det finns billiga...och dyra.

Att satsa på kända märken kan vara bra om det blir strul med apparaten.

Själv kör jag med Spaun SMS med förstärkare, några hundralappar dyrare men ska visst vara top of the line.

Tilllägg:
Det mesta du kan behöva får du tex från en Spaun SMS 5402NF
http://www.spaun.de/?lang=en&modul=products&product=842374&productname=SMS5402NF

Utifrån detta kan du börja spara in på funktioner och kvalitet
 
Redigerat:
ThomasLindgren skrev:
Med den switchen är man ju uppe i nästan samma pengar som de tar på Satpro. Hur är SMK 5542 F då? SMK mot SMS, och F mot NF?
[länk]
SMK är en tilläggsmodul till en SMS och funkar inte utan en huvudenhet.

Du kan inte köpa en Spaun för dom pengarna i Sverige.
Väljer du SMS xx09 så blir det utan förstärkare och det bör funka om du inte har väldigt långa ledningar. Annars behöver du inte välja det bästa, det finns budget alternativ som funkar Triax, EMP, Hama mm.
Skoda vs Mercedes, Best tools vs Festool osv osv.
 
Förstärkare måste jag ha till antennen annars får jag ingen bild.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.