jac skrev:
Klart intressant men naturligtvis beroende på pris.

De "Framing Blocks" som visas i länken till Jet-tvingarna tycker jag ser mycket intressanta ut.
Visst verkar de trevliga! Fast å andra sidan ser det ut att vara lätt att göra egna kopior med en bågfil/vinkelslip och 70x70x3 järnbalk eller så.
 
jac skrev:
Klart intressant men naturligtvis beroende på pris.

De "Framing Blocks" som visas i länken till Jet-tvingarna tycker jag ser mycket intressanta ut.
Det finns motsvarande plastklossar till Bessey oxå. Tillhör gruppen "Sånt som är absolut nödvändigt att ha när man ser det i butiken men som när man väl köpt det aldrig någonsin använder"
/B
 
pär h skrev:
Jag är också intresserad men som en del säger beror på priset .

Jag tar bilen till tyskland (hamburg) i tre veckor i juli vet någon om det finns billiga där eller om nån vet en bra webaffär så kan man beställa till där vi bor. (om det inte blir billigare med en stor order här)

Mvh Pär H
Var i tyskland ska du (besseys tyska sida vill att man knappar in ett postnummer för att hitta närmaste återförsäljare)? Om de har bra priser så kanske vi kan förlägga gruppköpet där och du kan fylla bilen på vägen hem?
 
Har kollat vidare lite idag med tanke på Mats kommentar angående vikt på tvingar och frakt.

Jorgensen verkar överhuvudtaget inte vara representerade i Sverige.

Jet har jag mailat och frågat om de har någon återförsäljare här.

Bessey har ett antal återförsäljare i Sverige.

Jag har fått låna Masses tvingar och testa lite idag, tack:). Min uppfattning är att ytan på dem defintivt är tillräckligt stor för min smak (detta var en av de saker the woodwhisperer tyckte var bättre på Jetsen är på besseyn - dock hade han inte den senaste versionen av besseys tvingar), handtaget är utmärkt (återigen, det var trä när the woodwhisperer testade, numera gummi), de klämmer mycket hårt, och trycket är väl utspritt över hela ytan.

Kort sagt så känns det som en riktigt bra tving. Det enda den saknar (i mina ögon såklart) jämfört med Jets variant är den lilla spaken för att släppa trycket utan att behöva skruva.

Nästa steg blir att se om Jet har någon återförsäljare i Sverige. Finns det så är frågan hur Jets står emot Besseys i pris. Finns ingen Jet-återförsäljare kommer jag att köpa Besseys.
 
Redigerat:
Ejca säljer i alla fall JET träbearbetningsmaskiner. Vet inte hur det är med det övriga sortimentet.
 
gwyrlim skrev:
Ejca säljer i alla fall JET träbearbetningsmaskiner. Vet inte hur det är med det övriga sortimentet.
Har kollat med dem idag. De hade inte Jet handverktyg/tvingar alls, det gick av någon kufiskt formulerad anledning löst baserad på "olika regler i USA och Europa" inte att importera dem till Sverige heller. Tyvärr.
 
Hej Daniel_N
Prova detta postnummer 25377 KOLLMAR
Det är en väldigt liten håla 3-4 mil norr om Hamburg

Mvh Pär H
 
Hej Pär!

Jag hittade återförsäljare på denna sida:

http://www.bessey.de/service/showMerchantsForm.do

Verkar inte finnas någon i KOLLMAR, men det är åtminstone en start för dig. Tyvärr är min skoltyska lite ringrostig för att jag smidigt ska kunna hitta priser för de olika butikerna.
 
Ha ha i KOLLMAR finns det verkligen inte det kunde jag talat om direkt .Det är en liten by håla med Ca 5000 inv . Men det ligger längs Elbe och det är ett jätte fint ställe. Vi bor 100m från stranden. Nu för tiden kan man bada i Elbe det kunde man inte för
Det finns 6 ställen som dom serverar öl på i denna lilla fina håla

Det första stället som dyker upp när man gör en sökning på postnr
J.H. Niebuhr jr i Elmshorn har jag varit och titta på .

Vi är ofta i Elmshorn tjejen har släktingar där. Och tyvärr är ingen av hennes släktingar (eller hon)kunniga eller intresserade av snickeri/hantverk/verktyg

Själv kan jag ingen tyska men det är inte så svårt att förstå ett sammanhang när dom pratar men inte alltid.

Mvh Pär H
.
 
EJCA gör maskiner som håller i evighet.

Men det där med att dom är generalagent för JET är det väldigt tyst om. Jag har aldrig sett att dom gör reklam om det och det tycker jag är synd för dom gör faktiskt många fina maskiner. Och dom verkar ha en dålig deal med jet för det är dyrt att köpa JET av EJCA . Har kollat upp priser på en del och i alla fall skulle det bli väsentligt mycket billigare att köpa från England.

Mvh Pär H
 
Har fått fram följande priser på Bessey K Body Revo KR.

4st KR30-2K____1533:-
4st KR60-2K____1890:-
4st KR80-2K____2156:-
4st KR100-2K___2394:-
2st KR125-2K___1345:-
2st KR150-2K___1461:-
2st KR200-2K___1745:-
2st KR250-2K___2037:-

Fraktkostnad 190:- / sändning.
Betalning mot faktura.

Är det bra priser eller har någon hittat bättre?

Skicka mig ett PM om ni vill beställa.

/Springare
 
Springare skrev:
Har fått fram följande priser på Bessey K Body Revo KR.

4st KR30-2K____1533:-
4st KR60-2K____1890:-
4st KR80-2K____2156:-
4st KR100-2K___2394:-
2st KR125-2K___1345:-
2st KR150-2K___1461:-
2st KR200-2K___1745:-
2st KR250-2K___2037:-

Fraktkostnad 190:- / sändning.
Betalning mot faktura.

Är det bra priser eller har någon hittat bättre?

Skicka mig ett PM om ni vill beställa.

/Springare
Det verkar ju som om Masses hade ca 15% bättre pris på 1m tvingarna, se hans inlägg på föregående sida.

Jag ska kolla runt imorgon, återkommer.
 
Daniel_N skrev:
Det verkar ju som om Masses hade ca 15% bättre pris på 1m tvingarna, se hans inlägg på föregående sida.

Jag ska kolla runt imorgon, återkommer.
Ja, vad blind jag är :confused:
Ska prata med min leverantör.

Masses kan din leverantör skicka?

Vilken längd och hur många ska ni andra välja och vilka typer av projekt sysslar ni med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.