Daniel_N skrev:
Hur är det med själva trycket - blir det verkligen lika över hela ytan? Som du mörker har jag aldrig använt en parallelltving. Så jag har inte riktigt koll på hur konstruktionen ser ut. Vad jag funderade på är om trycket blir mkt högre precis där handtaget skruvas in, eller om trycket är lika högt (genom någon fiffig mekanik) över hela käftarnas yta.
Det här med fiffig mekanik.... om jag fattar det hela rätt så flyttar sig hela "paketet" där handtaget sitter när man vrider på handtaget. Går det att på ett enkelt sätt att förklara hur det funkar rent mekaniskt? Är lite nyfiken...
 
bygga_bo skrev:
Det här med fiffig mekanik.... om jag fattar det hela rätt så flyttar sig hela "paketet" där handtaget sitter när man vrider på handtaget. Går det att på ett enkelt sätt att förklara hur det funkar rent mekaniskt? Är lite nyfiken...
Kombinerat försök till svar och teori: Den långa raka metallstången är hackad/gängad på inkanten mot tvingen. Skruven du vrider på sitter i en kraftig stålbalk. Den i sin tur pressar mot en stålbalk som pressar på plastbiten. När pressen är låg är den övre metallbiten svagt nedåtböjd och tar inte i metallhacken, utan kan flyttas. När pressen ökar greppar den in i hacken, och pressar den undre metallbiten och plasten mot arbetsstycket.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Bild på min favorit från Bessey:

--- Mats ---
Detta är alltså Besseys svarta K-body?

EDIT: Dessa kallas enligt besseytools.com för K-Body REVO clamps. Finns detta i både en röd (sämre?) och svart variant?
 
Redigerat:
Jepp exakt dom jag har, 1m långa.

Mats Bengtsson skrev:
Bild på min favorit från Bessey:

--- Mats ---
 
OMG!!! Dom var inte billiga att handla av!

Jag ska ev handla lite fler tvingar, så om ni skickar mail vad ni vill ha så kan vi säkert få bra priser om vi blir tillräckligt många. Tips är att gå in på Bessey´s hemsida och skriv ner vad ni vill ha, skicka mail till matthias @ solidmind . se . Min leverantör har även jobbat 15 år på Festo så han har riktigt bra Festool priser (tror jag då jag enbart handlar av honom) och han VET vad han snackar om!

/Ha ´t

bengtn skrev:
Jag har ett antal svarta kbody, köpta på bauhaus, som jag är mycket nöjd med. Är gärna med på ett gruppköp om priset blir vettigt. De finns här [länk] men jag tycker de är väl dyra.
/B
 
Mats Bengtsson skrev:
Kombinerat försök till svar och teori: Den långa raka metallstången är hackad/gängad på inkanten mot tvingen. Skruven du vrider på sitter i en kraftig stålbalk. Den i sin tur pressar mot en stålbalk som pressar på plastbiten. När pressen är låg är den övre metallbiten svagt nedåtböjd och tar inte i metallhacken, utan kan flyttas. När pressen ökar greppar den in i hacken, och pressar den undre metallbiten och plasten mot arbetsstycket.

--- Mats ---
Tack Mats! Ditt svar stillade min nyfikenhet.
 
Daniel_N skrev:
Detta är alltså Besseys svarta K-body?

EDIT: Dessa kallas enligt besseytools.com för K-Body REVO clamps. Finns detta i både en röd (sämre?) och svart variant?
RevO finns i en röd (bättre) variant. K-body finns före REVO i både en röd (bättre) och en svart (sämre) variant.

Med sämre menar vi enbart "ger mindre tryck". Med tanke på det tryck dessa kan åstadkomma, funderar jag ibland på om inte svart skall tolkas som en förnuftigare variant (har alla tre modellerna).

--- Mats ---
 
Masses skrev:
OMG!!! Dom var inte billiga att handla av!

Jag ska ev handla lite fler tvingar, så om ni skickar mail vad ni vill ha så kan vi säkert få bra priser om vi blir tillräckligt många. Tips är att gå in på Bessey´s hemsida och skriv ner vad ni vill ha, skicka mail till matthias @ solidmind . se . Min leverantör har även jobbat 15 år på Festo så han har riktigt bra Festool priser (tror jag då jag enbart handlar av honom) och han VET vad han snackar om!

/Ha ´t
Nu har du skrivit så mycket, så det kan inte finnas någon större chans att jag har fel när jag säger att du och jag har samma leverantör. Det var lite festligt :D

--- Mats ---
 
hehe :)
 
Masses skrev:
OMG!!! Dom var inte billiga att handla av!

Jag ska ev handla lite fler tvingar, så om ni skickar mail vad ni vill ha så kan vi säkert få bra priser om vi blir tillräckligt många. Tips är att gå in på Bessey´s hemsida och skriv ner vad ni vill ha, skicka mail till matthias @ solidmind . se . Min leverantör har även jobbat 15 år på Festo så han har riktigt bra Festool priser (tror jag då jag enbart handlar av honom) och han VET vad han snackar om!

/Ha ´t
Det låter som ett intressant alternativ när det blir dags att hitta leverantör. Min tanke är att maila och ställa lite olika amerikanska och svenska butiker mot varandra. Kanske kan något annat land vara billigt också? UK? Tyskland? Någon som har koll?
 
Daniel_N skrev:
Det låter som ett intressant alternativ när det blir dags att hitta leverantör. Min tanke är att maila och ställa lite olika amerikanska och svenska butiker mot varandra. Kanske kan något annat land vara billigt också? UK? Tyskland? Någon som har koll?
Tvingar är mycket otympliga paket. Frakten från USA är hemsk för sådana.

--- Mats ---
 
Mats Bengtsson skrev:
Tvingar är mycket otympliga paket. Frakten från USA är hemsk för sådana.

--- Mats ---
Ja, det kanske inte är lönt över huvud taget. Som sagt är detta bara en intressekoll, och jag hart inte kollat detaljer än.

Men oavsett om det blir i Sverige eller USA så borde det ju finnas goda möjligheter för att få ner priserna om vi beställer mer.
 
Jag är också intresserad men som en del säger beror på priset .

Jag tar bilen till tyskland (hamburg) i tre veckor i juli vet någon om det finns billiga där eller om nån vet en bra webaffär så kan man beställa till där vi bor. (om det inte blir billigare med en stor order här)

Mvh Pär H
 
Jag vill också ha tvingar...
 
Klart intressant men naturligtvis beroende på pris.

De "Framing Blocks" som visas i länken till Jet-tvingarna tycker jag ser mycket intressanta ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.