J Josth skrev:
Tillhör radhusen en bostadsrättsförening kan föreningen har regler som begränsar eldning så man behöver undersöka stadgarna och eventuella ytterligare regler som gäller. Annars är det vanligt i städer att kommunen har regler som begränsar eldning till "trivseleldning" max några timmar högst två gånger per vecka.
De "Brf-regler" du nämner är enbart sk trivselföreskrifter dvs det finns absolut inget en Brf / Styrelse kan göra om någon bryter mot dessa.

/DaC
 
  • Gilla
  • Haha
Frutte73 och 1 till
  • Laddar…
D DaCCoR skrev:
De "Brf-regler" du nämner är enbart sk trivselföreskrifter dvs det finns absolut inget en Brf / Styrelse kan göra om någon bryter mot dessa.

/DaC
Jo, faktiskt. Bryter man mot reglerna kan man förlora sitt medlemskap. Det är reglerat i stadgarna. Vi pratar här om en ideell förening,
Inte en brf.

Däremot är det ett helvete att dra det genom Kronofogden.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Första steget är att prata m grannen, som många skrivit redan, kan vara något enkelt som att lämna ditt mobilnummer och be hen skicka ett sms när de planerar grillmiddag.

Jag tror inte grill går under trivseleldning, men på din kommuns hemsida kan du läsa mer och vad du skall göra om din grannes rök stör dig.

Antar att du bor i samfällighet eller brf? Båda bör ha stadgar & trivselregler, kolla där. Kan du och din granne inte samarbeta så kontakta styrelsen och se om de kan medla i frågan.

Men ja, tyvärr tror jag att man får gilla läget när man bor i radhus/parhus.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Jo, faktiskt. Bryter man mot reglerna kan man förlora sitt medlemskap. Det är reglerat i stadgarna.

Däremot är det ett helvete att dra det genom Kronofogden.
Om de innebär ”väsentlig skada”, detta räknas nog inte in där tyvärr.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Jag bor i Stockholms innerstad med öppen spis men eldar kanske 3-4 gånger om året.
Är det bra?
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Jo, faktiskt. Bryter man mot reglerna kan man förlora sitt medlemskap. Det är reglerat i stadgarna. Vi pratar här om en ideell förening,
Inte en brf.

Däremot är det ett helvete att dra det genom Kronofogden.
Nope du har fel...

Jag sitter i en styrelse och vi har förskt detta. Går inte enligt HSB-s jurister.

(Edit då pratar jag enbart om "regler" som inte är regler. Tex kolgrillning på balkong eller att man inte får dusha efter 22:00. Betalar du inte avgiften det är en annan femma såklart)

/DaC
 
Jag skrotade en kopieringsmaskin(stor) i elden, det blev ett svampmoln som kärnvapen förmörkade solen en klar dag, som tur är är det en bit från mina grannar! I dagens läge kanske reaktionen hade blivit en annan?
 
  • Haha
  • Wow
  • Arg
helrob och 3 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Är det bra?
Om man som jag älskar min fina 1920-tals-lägenhet med öppen spis i rossomarmor, 2,80 i takhöjd, burspråk, balkong och gasspis i köket - ja, då är det bra. Men alla måste bli lyckliga på sitt vis. Jag bodde i tio år i ett kråkslott från 1910 på en ö i Stockholm skärgård och då var jag också lycklig. Allt har sin tid. Och som sagt har jag ett pörte i Storuman-trakten.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Jag skrotade en kopieringsmaskin(stor) i elden, det blev ett svampmoln som kärnvapen förmörkade solen en klar dag, som tur är är det en bit från mina grannar! I dagens läge kanske reaktionen hade blivit en annan?
Elektroniken i den var kanske inte så bra att elda upp.
 
  • Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
D DaCCoR skrev:
Nope du har fel...

Jag sitter i en styrelse och vi har förskt detta. Går inte enligt HSB-s jurister.

(Edit då pratar jag enbart om "regler" som inte är regler. Tex kolgrillning på balkong eller att man inte får dusha efter 22:00. Betalar du inte avgiften det är en annan femma såklart)

/DaC
Nu pratar jag om en koloniförening.

En ideell förening som arrenderar marken av kommunen och har stadgar som reglerar varje medlems rättigheter utifrån vad kommunen stipulerar i avtalet gentemot föreningen. Så det är egentligen kommunens regler som gäller.
 
Redigerat:
R Renoveringstjejen skrev:
Men det värsta är brandrisken. Höga lågor som kanske är 1,5 m höga med rikligt med tändvätska, till närmsta brännbara pergola, grannens stuga, torrt gräs. Två stugor i vårt område har brunnit de tre senaste åren pga ovarsam eldning/grillning där man festat om och använt trädgårdsavfall, ved m m.

Och det var både den egna stugan och grannens, samt en annan grannes förråd. Allt blev sot och aska. Som tur var inte folk i just de stugorna men flera alldeles i närheten som turligt nog vaknade och ringde räddningstjänsten.
Vad är det för kaosartad rumänsk fricamping du bor på egentligen?
 
  • Gilla
  • Haha
ch75 och 1 till
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Vad är det för kaosartad rumänsk fricamping du bor på egentligen?
Det är en koloniförening med en ganska sammansatt förening av folk från olika delar av världen.

Många förstår inte svenska och därmed förstår de inte vad de skrivit under i avtalet med föreningen. Det innebär inte att de är ”onda”.

De agerar i enlighet med sin kultur och vanor.

Särskilt de äldre farbröderna är rent förtjusande och kommer med grönsaker till oss kvinnor men de förstår inte sådana saker som när det råder eldningsförbud.
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Om man som jag älskar min fina 1920-tals-lägenhet med öppen spis i rossomarmor, 2,80 i takhöjd, burspråk, balkong och gasspis i köket - ja, då är det bra. Men alla måste bli lyckliga på sitt vis. Jag bodde i tio år i ett kråkslott från 1910 på en ö i Stockholm skärgård och då var jag också lycklig. Allt har sin tid. Och som sagt har jag ett pörte i Storuman-trakten.
Frsan föddes på 10-talet och Morsan på 20-talet så det låter bra i mina "öron"!
R Renoveringstjejen skrev:
Tyvärr förlorade försäkringsbolaget i rätten. Det var inte bevisat att ägaren givit ungdomsgänget tillåtelse att elda.

Jag som lyssnade till vittnens utsagor när de bad gänget släcka sin enorma brasa blev väldigt förvånad över utslaget.

Det var en enorm tur att ingen dog.
Det är väl ännu värre dom har eldat olovligen?
 
Har en granne som e lite känslig men efter ha pratat me na å hjäper henne med skottning å gräsklippning e de nu inga längre problem. Har vedeldad grill, vedkamin i huset å vedeldad bastu ute 😁, dock åker ja nu på tippen med ris å löv om hon inte e på bortaplan.
 
  • Vedeldad grill med flammor bakom ett metallgaller och fyra halverade lökar på grillgallret i kvällsbelysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Elektroniken i den var kanske inte så bra att elda upp.
Det var
mycket energi i den! Men jag gör inte om det det hade varit under denna Ryssvinter att använda!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.