Bor man i radhus och vill grilla själv, vilket jag skulle vilja, så får man väl ta detta med jämnmod.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
F FalleFantom skrev:
Ring miljö & hälsa i din komun och se vad miljö balken säger, den är stark och bra i rättsliga samanhang.
Ja, eldning med ved har begränsats de senaste åren pga att man numera vet mer om dess konsekvenser i tättbebyggda områden. Jag bor i Stockholms innerstad med öppen spis men eldar kanske 3-4 gånger om året.
 
R Renoveringstjejen skrev:
Men det värsta är brandrisken. Höga lågor som kanske är 1,5 m höga med rikligt med tändvätska, till närmsta brännbara pergola, grannens stuga, torrt gräs. Två stugor i vårt område har brunnit de tre senaste åren pga ovarsam eldning/grillning där man festat om och använt trädgårdsavfall, ved m m.

Och det var både den egna stugan och grannens, samt en annan grannes förråd. Allt blev sot och aska. Som tur var inte folk i just de stugorna men flera alldeles i närheten som turligt nog vaknade och ringde räddningstjänsten.
Det ska man inte stå ut med!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Bor man i radhus och vill grilla själv, vilket jag skulle vilja, så får man väl ta detta med jämnmod.
Ingen vill väl hindra dig att grilla med kol/briketter som redan är processade?
 
R Renoveringstjejen skrev:
Ingen vill väl hindra dig att grilla med kol/briketter som redan är processade?
Jo, men kol ryker väl och luktar lika mycket, om inte mer, än ved?
 
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Det ska man inte stå ut med!
Nä, man tycker det. Men ägaren som tillåtit ett ungdomsgäng festa om på sin tomt fick efter ett jäkla processande ändå försäkringspengarna, vilket jag tyckte var helt fel.
 
  • Haha
Sernando
  • Laddar…
När man eldar & grillar kan det bli illa om det blåser genom planket in till grannen på grund av vindriktningen.
På en del ställe blåser det alltid åt samma håll på grund av topografin och/eller huskropparnas utformning.

Lösningen på problemet kan var ett längre rör på grillen.

Hos den drabbade kanske det kan sättas upp plast på insidan av planket närmast huset så röken hindras att ta den vägen och in genom terrassdörren. En fläkt riktad ut genom terrassdörren för att mota ev. rök. Eller ett draperi. Ja man får prova sig fram.

Tvätten får man kanske hänga på andra sidan huset.

Men ibland hjälper det nog inte alls om grannen fläskar på med ved och fettet rinner och det luktar ordentligt.
Rostig utomhusgrill med grillade grönsaker och kött på en solig gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
helrob och 5 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jo, men kol ryker väl och luktar lika mycket, om inte mer, än ved?
Det handlar väl om vedens beskaffenhet? Kanske grannen eldar med våt ved? Eller som någon skriver om massor av fett som bränns och luktar?
 
L Liljeros skrev:
Varför skulle man vilja grilla med ved ? Kol är väl vida överlägset?
Jag grillar väldigt mycket och skulle säga tvärtom; att ved är vida överlägset kol. Blir en helt annan bättre och djupare röksmak i köttet som grillas.
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
flytta till lägenhet. Hus är inget för er.
 
M MickePersson skrev:
Jag grillar väldigt mycket och skulle säga tvärtom; att ved är vida överlägset kol. Blir en helt annan bättre och djupare röksmak i köttet som grillas.
Jag kan hålla med då jag har erfarenhet från Lappland och ett pörte mitt i skogen som jag ärvt av mina föräldrar. Men alla i ens närboende uppskattar inte ”den djupare röksmaken” i ett tättbebyggt område i en större stad med små tomter.
 
  • Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Kontakta kommunen för det där är INTE ok !
 
  • Gilla
  • Haha
bling och 1 till
  • Laddar…
I ItWasntMe skrev:
flytta till lägenhet. Hus är inget för er.
Så det är grannarnas åsikter och inte kommunens regelverk som ska avgöra om en person ska ha rätt att kunna bo i ett område?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
R Renoveringstjejen skrev:
Nä, man tycker det. Men ägaren som tillåtit ett ungdomsgäng festa om på sin tomt fick efter ett jäkla processande ändå försäkringspengarna, vilket jag tyckte var helt fel.
Så kan man tänka, men då får väl försäkringsbolaget kräva ungdomsgänget!
 
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Så kan man tänka, men då får väl försäkringsbolaget kräva ungdomsgänget!
Tyvärr förlorade försäkringsbolaget i rätten. Det var inte bevisat att ägaren givit ungdomsgänget tillåtelse att elda.

Jag som lyssnade till vittnens utsagor när de bad gänget släcka sin enorma brasa blev väldigt förvånad över utslaget.

Det var en enorm tur att ingen dog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.