F fribygg skrev:
Bor du i området, är du rentav grannen?
Ska vi betala koldioxidskatt eller inte?
 
  • Haha
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
A Abyaby skrev:
Kottar? Har man inte hört varningar om att grilla med kottar?
Har aldrig hört det, men tallkottar funkar fint som ett substitut för briketter om man har barrträd på tomten. De brinner såklart mycket snabbare än riktiga briketter, men eftersom de är så mycket luft i dem så får man upp rätt bra temperatur. De funkar fint för att typ grilla korv eller annat som går relativt snabbt.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Kolla vad som gäller i föreningen/samfälligheten. I vår förening får man bara grilla med kol/briketter eftersom det har hänt att folk som grillat med ved i enorma grillar utan kontroll har tänt eld på sin egen pergola och dessutom till omgivningen när det blåst över till grannen. Man får heller inte grilla på marken utan det måste vara i en upphöjd grill som begränsar grillytan. Det beror väl på hur tätt man har sina boenden men hos oss är det trångt. Men många går hellre ut i skogen och plockar pinnar för att slippa köpa kol.
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Det borde vara koldioxidskatt på sånt där också om man ska vara konsekvent!
Fossileldad grill??
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 2 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Fossileldad grill??
Elgrill har jag på balkongen i Stockholms innerstad men använder väldigt sällan eftersom det inte är en grill i egentlig bemärkelse. Då steker jag hellre på (gas-)spisen.
 
Vad ska den stackars grannen göra! Sluta grilla? Han har, precis som du, flyttat till radhus för att slippa bo i lägenhet med grillförbud på balkongen och allehanda förbud mm som medföljer bostad i form av lägenhet.
Tror du gör bäst i att sluta irritera dig. Finns det inte förbud mot grillning kan du vara be snällt. Själv skulle jag bli ganska irriterad på en granne som ber mig sluta grilla..
 
  • Gilla
  • Älska
Skyscraper och 6 till
  • Laddar…
F Fula ankungen skrev:
Vad ska den stackars grannen göra! Sluta grilla? Han har, precis som du, flyttat till radhus för att slippa bo i lägenhet med grillförbud på balkongen och allehanda förbud mm som medföljer bostad i form av lägenhet.
Tror du gör bäst i att sluta irritera dig. Finns det inte förbud mot grillning kan du vara be snällt. Själv skulle jag bli ganska irriterad på en granne som ber mig sluta grilla..
Jag ser inte att det uttrycks att du ska sluta grilla, bara att använda kol/briketter istället för att tillverka dina egna från ved.
 
  • Gilla
  • Haha
MONTREAL och 4 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Om du bor i radhusområde får du leva med detta obehag. Sluta gnäll!
 
  • Älska
  • Gilla
Skyscraper och 3 till
  • Laddar…
Kanske att grannen, precis som vi och andra, har en sån här? https://www.sandstrominredning.se/p...MVwe4uUyQC-2Y4q57EFXHFhmXGOH7gXhoC3TsQAvD_BwE

Både grill och lite mysigt vid uteplatsen. Med fördel använder man björkved från Ica eller macken, inte grillkol... Ja det ryker och luktar eld. Precis som grannarnas skorsten som har öppen spis. Men bättre doft (tycker jag) än de grannar som röker cigaretter och cigarrer på sina altaner.
 
  • Gilla
Flower69
  • Laddar…
I min förening försöker man kringgå alla kostnader och där ingår att gå ut i skogen och hämta grenar och ved och elda med istället. Jag har försökt förklara att det är olagligt eftersom det är en kommun och en markägare som förfogar över det som finns i skogen vad gäller sådant.
 
  • Haha
  • Gilla
Bengt Larsson och 2 till
  • Laddar…
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Ska vi betala koldioxidskatt eller inte?
Det tycker jag verkar onödigt.
lilytwig lilytwig skrev:
Fossileldad grill??
Nä, det är gasolgrillar som använder fossilgas.
 
  • Gilla
Bengt Larsson
  • Laddar…
Bo Lundqvist Bo Lundqvist skrev:
Ska vi betala koldioxidskatt eller inte?
F fribygg skrev:
Det tycker jag verkar onödigt.

Nä, det är gasolgrillar som använder fossilgas.
Jag har sett grillar som byggs av V8or också, röker det in hos grannen är det för mycket utsläpp, då får man grilla i öppen spis inomhus!
 
  • Haha
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Men det värsta är brandrisken. Höga lågor som kanske är 1,5 m höga med rikligt med tändvätska, till närmsta brännbara pergola, grannens stuga, torrt gräs. Två stugor i vårt område har brunnit de tre senaste åren pga ovarsam eldning/grillning där man festat om och använt trädgårdsavfall, ved m m.

Och det var både den egna stugan och grannens, samt en annan grannes förråd. Allt blev sot och aska. Som tur var inte folk i just de stugorna men flera alldeles i närheten som turligt nog vaknade och ringde räddningstjänsten.
 
Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
Bengt Larsson och 4 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Grannen kanske inte själva tänker på det, så prata lite vänligt med grannen och be dem säga ifrån lite innan dom tänder sin grill så du hinner få in din tvätt och stänga fönster och dörrar på den sidan.
Bra grannsämja är viktigt för allas trivsel
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
M Mumin123 skrev:
Hej.

Vad gäller om grannen eldar i vedeldad grill och det ryker in till mig? Jag får skynda mig att stänga fönster och altandörr för att slippa få in all rök när de grillar. Även fått tvätta om tvätt som hängt på tork för att jag inte varit snabb nog. Vad gäller för sådan grillning? Vi bor i radhus, alltså nära till grannarna, bara ett plank skiljer oss åt.
Ring miljö & hälsa i din komun och se vad miljö balken säger, den är stark och bra i rättsliga samanhang.
 
  • Gilla
  • Haha
mcj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.