S Sala08 skrev:
En granne har satt häckplantor på Tomtgränsen utan att meddela mig, som inte var på plats då. Vill gärna ha kommentarer till detta.
Påpeka vänligt att de är felsatta och ska flyttas så snart som möjligt. Nu är det lättare då de inte är etablerade i marken. En meter från tomtgräns är lämpligt för de flesta häckar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Göran.W
S Sala08 skrev:
En granne har satt häckplantor på Tomtgränsen utan att meddela mig, som inte var på plats då. Vill gärna ha kommentarer till detta.
Står dom precis i tomtgränsen har du rätt att neka grannen att gå in på din tomt för att klippa den.
Du kan även klippa ner ALLT som kommer in på din tomt.
Ska man hård dra det kan du kapa plantan på mitten om den står i tomtgränsen.
Nu är inget av detta att rekommendera.
Att han sätter häck är inte mycket att göra åt för det har han rätt till hur hög den än är eller blir.
Vill du inte ha häcken så är det ända du kan göra är att kräva att han flyttar in den så hen kan sköta den från sin tomt och hänvisa till ovan.
Står den i tomtgränsen och du klipper allt som går över den kommer den se för djävlig ut om några år så den måste bytas ut.
Försök lösa det med en dialog och bråka sen om du känner du behöver det
 
  • Gilla
xibeca
  • Laddar…
Har gått och tittat lite närmare nu, eftersom familjen är borta. De har dragit ett snöre där tomtgränsen går, och och det ser snarare ut som att deras häckplantor står en till två decimeter in på min tomt.
 
H
Bara prata med grannen om hur du anser att gränsen går.
Är det tydligt vart gränsen går eller anser du att gränsen är på en plats och grannen kanske menar den är på en annan?
 
L Lennie Henry skrev:
Ett tips är att såga ner skiten och ta straffet. Det är förvånansvärt låga straff på det. Kolla rättsfall.
Många människor är rädda för insyn ?? Därför ska dom ja häckar som är 5-6 meter höga jag klipper häckar och råkar ut för detta varje vecka jag har själv 1200 mm och en på 2000 mm det gör det lätt att klippa och bra mot vind
 
H
johnsilver johnsilver skrev:
Många människor är rädda för insyn ?? Därför ska dom ja häckar som är 5-6 meter höga jag klipper häckar och råkar ut för detta varje vecka jag har själv 1200 mm och en på 2000 mm det gör det lätt att klippa och bra mot vind
kanske inte rädda för insyn.
Utan trötta på nyfikna grannar.
Många grannar tror ju dom äger så längt dom kan se tyvärr
 
  • Gilla
Kalendern
  • Laddar…
Göran.W
S Sala08 skrev:
Har gått och tittat lite närmare nu, eftersom familjen är borta. De har dragit ett snöre där tomtgränsen går, och och det ser snarare ut som att deras häckplantor står en till två decimeter in på min tomt.
Som sagt var du får såga ner allt som är inne på din tomt.
Det normala är att antingen sätter man en häck tillsammans på tomtgränsen eller så sätter man den några dm in på sin egna tomt.
Börja med att prata med grannen om att flytta den till tomtgränsen om det känns ok.
Vill du inte ha den i tomtgränsen så får du be honom snällt att flytta in den några dm på sin tomt för du vill inte ha in häcken på din tomt.
I värsta fall får du upplysa honom att du kommer klippa ner precis allt som kommer in på din tomt.
Försök i alla fall lösa det i samförstånd.
Grannar kan ibland bete sig riktigt märkligt.
När min granne köpte grannhuset så började han direkt sätta upp staket.
Jag frågade varför och då inte för det störde mig utan där var redan en 1,5 meter hög häck så jag tyckte det var onödig.
Han satte upp staketet ändå i häcken för att typ pinka in sitt revir.
2 veckor senare sågade jag ner häcken för där var ju ett staket så den behövdes ju inte och jag fick 1 meter bredare parkering och dessutom var den på min baksida så den fyllde ingen funktion för mig mer än som en tomtgräns.
Om jag ska uttrycka mig försiktigt så blev han inte glad och definitivt inte gladare när jag tyckte den inte behövdes för där var ju ett staket.
I dag frågar han vad jag tycker om det är något.
Min lösning på grannfejden var att jag gifte in mig i hans släkt :p
 
  • Haha
  • Gilla
Workingclasshero och 6 till
  • Laddar…
hsd
Ähh
Det var väl bra, trevligt med en häck mellan tomterna, vill Du vara småaktig så påpeka att grannen ska stå för klippning och underhåll
 
nikasp
S Sala08 skrev:
En granne har satt häckplantor på Tomtgränsen utan att meddela mig, som inte var på plats då. Vill gärna ha kommentarer till detta.
Antingen stör du dig på det framöver eller så ber du dem gräva ner dem 1-2 meter in på sin sida. Annars kommer du som vi att få sköta deras häck som kommer att ta 50-100 cm av din tomt i anspråk. Bör gå att googla fram såna tips den olika kommuner just med tanke på det att man inte kan/göra på det viset.

Tror de bör förstå att det blir omöjligt att sköta sin egen häck från två sidor om den står på tomtgränsen.

Exempel här: https://kontakt.huddinge.se/org/huddingekommun/d/vilka-regler-galler-for-att-plantera-trad-och-busk/
 
Hur säker är du på var gränsen faktiskt går? Finns det gränsrör eller liknande?
 
Att säga att du automatiskt får såga ner allt som finns på din tomt är helt fel. Enligt jordabalken får du kapa grenar som går över gränsen (efter att ägaren har fått möjlighet att åtgärda själv.) du får däremot inte ge dig på stammar.

Och att säga att du har full förfoganderätt på de felplanterade plantorna är ju lika dumt som att säga att du får köra en cykel till tippen eller sälja den bara för att någon har kastat in den så att den ligger på din mark...

Grannen får inte plantera på din mark, definitivt inte. Men hen äger fortfarande tujaplantorna och att såga ner dem är detsamma som stöld av annans egendom...
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
S Sala08 skrev:
En granne har satt häckplantor på Tomtgränsen utan att meddela mig, som inte var på plats då. Vill gärna ha kommentarer till detta.
Du kan anmoda grannen att inom en månad att klippa häcken som växer in på din tomt. Åtgärdas inte anmodan, så anlitas en extern resurs för uppdraget och kostnaden blir grannens. Raka puckar och inget dalt, som i landets Riksdag⚖️
 
Nej, så kan man inte göra.
 
H
G Gunnar Bendreus skrev:
Du kan anmoda grannen att inom en månad att klippa häcken som växer in på din tomt. Åtgärdas inte anmodan, så anlitas en extern resurs för uppdraget och kostnaden blir grannens. Raka puckar och inget dalt, som i landets Riksdag⚖️
du kan inte anlita någon annan att göra ett jobb och få dom att skicka faktura till en annan person utan att det är avtalat.
 
  • Gilla
Snicklas
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
du kan inte anlita någon annan att göra ett jobb och få dom att skicka faktura till en annan person utan att det är avtalat.
Jo det kan jag och har även gjort - raka puckar här inget jäkla daltande - kallas ansvar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.