Eller tvärtom, han har retat sig på häcken i alla år, men inte kommit någon vart med förra grannen då denne varit påstridig/omedgörlig/i mentalt överläge etc etc, men nu är det nya grannar och han vill göra ett försök på nytt. Eller TS har just börjat använda uteplatsen. Eller inte förstått var tomtgränsen går exakt.

Men det är oschysst att spekulera.

En sak delar jag stenhårt med TS, och det är att jag aldrig skulle bjuda på några meter av min tomt, thujorna verkar ju svälla in några meter. Det måste lösas.
 
  • Gilla
Igen
  • Laddar…
Och som sagt var:
Vart 17 har TS tagit vägen?
Här är nu 7 sidor med svar och diskussion men han själv är totalt frånvarande fast han sitter med svaren på faktafrågorna...
Tycker man kan avsluta tråden i väntan på att han hör av sig igen.
 
  • Gilla
Tokslut
  • Laddar…
TS är väl ute med motorsågen ;)
 
När det gäller häck på tomgräns så behöver man inte grannens tillåtelse för att klippa det som växer in på sin egen tomt. Men man får inte beskära häcken kraftigt.
 
Precis, jag skulle köra på det. Ge grannen 2 veckor att klippa, annars göra det själv. Det måste inte bli snyggt. Målet är att jag får tillgång till hela min tomt.

Till alla som tycker man ska processa i stället: Det kan grannen välja att göra när det är färdigklippt. Då får han bevisa att han hade rätt till buskage/träddunge inne på andras fastigheter.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Nej du shieldfire!
Eftersom det finns bestämmelser i 8 kap. PBL som ska användas om någon vållar omgivningen betydande olägenheter eller fara för trafiken med t.ex. en 6 m hög häck så har inte politiker missuppfattat sin uppgift om de gör sitt uppdrag och beslutar om hur hög en växtlighet kan/får bli. En byggnadsnämnd är att likna med en av lag styrd domstol. Nämnden har föga utrymme för tyckande eller beslut som är politiskt grundade. Nämndens avgöranden ska vara sakligt grundade med stöd av lag. Så kom inte inte med några påhopp om de beslutande gör sitt jobb. Det är du som har missuppfattat din uppgift. Läs propositioner, lagar, lagkommentarer och rättsfall, så vet även du vad som gäller.
 
  • Gilla
ansgar46 och 1 till
  • Laddar…
T
Däremot ska man vara väldigt medveten om att argumentet "förstör utsikten", "stör vår utsikt" eller "förlorad utsikt" som man ofta hör i dessa sammanhang är helt ovidkommande.
Man äger inte sin utsikt och kan därmed inte "förlora" den, varken kommuner, länsstyrelse eller annan myndighet kommer bry sig för att du tycker att grannens häck, solsegel, vindskydd etc stör utsikten.
 
  • Gilla
Acetonitrile och 3 till
  • Laddar…
Det är inte så enkelt som man skulle kunna önska sig att reglera växtlighet. Jordabalken reglerar till viss del men även PBL. Du får klippa in en häck som sträcker sig in över din fastighet men inte så att häcken skadas, eftersom du då kan bli skadeståndsskyldig. Vad gäller möjligheten att ingripa enligt PBL så är det mycket svårt att få någon att ta ned en häck. I princip begränsas ingreppsmöjligheten till att förelägga någon om växtligheten utgör en trafikfara, siktskymning i trafiken, ligger an mot fasad eller tak så att byggnaden riskerar att skadas eller att trädet/växten i sig är skadat och riskerar att falla och därmed utgör en fara för allmänheten. Men att ett träd skuggar eller fäller löv på en annans fastighet är i sig inte sådan olägenhet att det utgör skäl för ett föreläggande om att ta bort trädet/växtligheten. Det finns flera prejudicerande domar i den här typen av ärende och inriktningen är tydlig. Så även om en byggnadsnämnd eller motsvarande vill ingripa är det svårt att se att ett föreläggande om att klippa ned/fälla träd/växt skulle hålla om det överklagas. Det bästa är således att komma överens med grannen, dessutom blir det sällan särskilt trevlig stämning om man drar det till nämnds beslut.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
Sök och läs jordabalken. Den ger dig all rätt du behöver för att få ner häcken till lagom höjd.
 
nikasp
Hur har det gått?
 
Står Tujan kvar?
 
TS har inte varit inloggad sedan 5/9-14, då han skapade tråden, tre inlägg har han gjort totalt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
L lycksalig skrev:
Ja, nog är häckar ett känsligt kapitel i villaägar-boken... TS skriver att det är grannens häck. Antar då att det är (förra) grannen som planterat den själv och då någon dm eller så in på sin tomt? Jag förstår att grannen vill behålla sitt insynsskydd. Det kan till och med ha varit en avgörande faktor vid husköpet att det kändes privat på tomten. Beroende på hur era tomter ligger i förhållande till varandra (lutning etc), bör det kunna gå att kapa häcken någon meter på höjden utan att grannens insynsskydd påverkas alls. I så fall skulle jag ta upp saken med grannen igen och erbjuda att betala för att ett proffs genomför arbetet och det övervakas av båda parter. OM däremot en sådan åtgärd medför att TS plötsligt kan sitta på sin balkong och se rakt ner i grannes pool eller liknande, så skulle jag som granne också tvärt vägra att ta ner häcken det minsta. Som många andra har skrivit så har TS rätt att, efter att ha gett grannen en chans att göra jobbet, ta bort de grenar som hänger över på din sida av tomten.

Saxat ur Vi i Villas juridiska spalt:

När växtlighet och dylikt väl tränger utanför tomtgränsen gäller att en granne har rätt att ta bort rot eller gren som trängt in på dennes fastighet, om växten ifråga skapar olägenhet. Om växten kan befaras skadas när man tar bort den ska tomtägaren själv först beredas möjlighet att ta bort växten. Om växtligheten inte åtgärdas, får man klippa bort denna till den del grenarna eller rötterna befinner sig på ”fel” sida av tomtgränsen – inte mer.
 
@Bodil T tråden är från 2014, återupplivad 2018 för fråga om hur det gått.

Sedan är det svårt att se vad du själv skrivit och vad du citerat när du skriver inne i själva citatet.
 
Missade åldern på inlägget. Trist att det och andra inlägg i samma ålder ligger som banner när man öppnar sidan. Man, i alla fall jag, får lätt intrycket att det är aktuella inlägg som visas först!
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.