Ett tips är att såga ner skiten och ta straffet. Det är förvånansvärt låga straff på det. Kolla rättsfall.
 
Det tipset kan bli dyrt. Straffet för skadegörelsen kanske iofs. inte blir så illa. Men du riskerar att få betala skadestånd till ägaren av häcken, för återplantering av 6m höga buskar.
 
Jag ska givetvis inte uppmana till olagligheter. Men vad händer om man hypotetiskt skulle råka skada grannens växter som står på min tomt? Till exempel om jag slarvar och spiller bensin när jag ska fylla på gräsklipparen. Eller misslyckas med grillningen så att buskarna tar eld.
 
S Sir Duke skrev:
Jag ska givetvis inte uppmana till olagligheter. Men vad händer om man hypotetiskt skulle råka skada grannens växter som står på min tomt? Till exempel om jag slarvar och spiller bensin när jag ska fylla på gräsklipparen. Eller misslyckas med grillningen så att buskarna tar eld.
Då åker du dit på allmänfarlig vårdslöshet. Böter eller fängelse i upp till 6 månader.
Eller i värsta fall mordbrand om det ändå anses vara avsiktligt och dessutom hög risk för spridning till byggnader.

Och tråden är fortfarande från 2014, och har inget svar från TS.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Då åker du dit på allmänfarlig vårdslöshet. Böter eller fängelse i upp till 6 månader.
Eller i värsta fall mordbrand om det ändå anses vara avsiktligt och dessutom hög risk för spridning till byggnader.

Och tråden är fortfarande från 2014, och har inget svar från TS.
Bra förtydligande.
Men jag menade oavsiktligt. Förstår att man inte får elda upp kvarteret. Undrade bara hur långt ansvaret sträcker sig för andras planteringar på min mark. Om jag snubblar och spiller ut en shotsbricka med starksprit på midsommarfesten? Bladen/rötterna gillar det inte alls? Extrem jämförelse men i vissa delstater i USA får man skjuta inkräktare, så vill jag absolut aldrig ha det, men var ska det landa vad gäller ansvar, rättigheter och skyldigheter?
Kort sagt hur delar den inträngande och den drabbade grabben på ansvaret. Har den ena 0 ansvar och den andra 100? Lite mer så jag undrar.
 
B b8q skrev:
...Sedan finns det inga som helst regler för hur hög vegetation får bli. Det politiska parti som vågar ta upp det i sitt partiprogram...
Tycker jag är en bra ide (y) Varför är det reglerat att staket bara får vara drygt en meter med 50% genomskinlighet när man samtidigt kan plantera träd och buskar som täcker allt, och förändrar hela "landskapet"?
Sen kan det behövas lov att ta ner dom (tillämpas i vissa kommuner).
 
Att oavsiktligt råka hälla ut bensin är fortfarande vårdslöst, allmänfarlig vårdslöshet. Det är samma sak om du råkar glömma stänga av spisen, och det börjar brinna i köket. En typ av vårdslöshet som känns klart mindre "skyldigt" än att "råka" hälla ut bensin, som "råkar" bli antänd.

Sedan, jag vet inte hur många som faktiskt varit med om en bensinbrand. Det är inget man vill vara i närheten av, ens om det bara är några dl. bensin. Jag var med om det för drygt 30 år sedan, en okänd mängd, minst 25l exploderade ca 50m från mig, hettan var fruktansvärd. jag stod så jag kunde slänga mig ned bakom en låg stödmur, fick trycka ihop mig så ingen del exponerades för strålningsvärmen. Samtidigt kom lågorna rullande mot muren. Strålningsvärmen trängde rakt igenom kläderna, kändes som huden började koka innaför kläderna. Men jag klarade mig.
 
S Sir Duke skrev:
Bra förtydligande.
Men jag menade oavsiktligt. Förstår att man inte får elda upp kvarteret. Undrade bara hur långt ansvaret sträcker sig för andras planteringar på min mark. Om jag snubblar och spiller ut en shotsbricka med starksprit på midsommarfesten? Bladen/rötterna gillar det inte alls? Extrem jämförelse men i vissa delstater i USA får man skjuta inkräktare, så vill jag absolut aldrig ha det, men var ska det landa vad gäller ansvar, rättigheter och skyldigheter?
Kort sagt hur delar den inträngande och den drabbade grabben på ansvaret. Har den ena 0 ansvar och den andra 100? Lite mer så jag undrar.
Nu hade du nog lite otur när du tänkte. Allmänfarlig vårdslöshet innefattar oavsiktliga händelser. Och självklart har ägaren av häcken inget ansvar därvidlag, lika lite som en parkerad bil har ansvar för om du kör på den när du parkerar. Inget att diskutera egentligen.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Nu hade du nog lite otur när du tänkte. Allmänfarlig vårdslöshet innefattar oavsiktliga händelser. Och självklart har ägaren av häcken inget ansvar därvidlag, lika lite som en parkerad bil har ansvar för om du kör på den när du parkerar. Inget att diskutera egentligen.
Oj här har vi morgonhumör. Trevligt.
Vill man inte diskutera slipper man.
Ni andra, vad det gällde var hur långt markägarens ansvar sträcker sig för nån annans bil eller en planta på min tomt. Om det nästan är vårdplikt, eller om ansvaret på något sätt är delat. Och var går gränsen. Ett barn tappar en isglass på cabsufletten, eller en solstol blåser in i sidan och ger en repa, gäster spelar fotboll och det blir lerstänk. Eller som ovan jag mekar utomhus och spiller ut en kemikalie *av misstag* och tänder *inte* på, men det kan ju vara starkt för både mitt och grannens växter. Man tvättar taket och det stänker på thujorna etc.
Man får inte sabba andras grejer, men man får inte plantera på annans mark heller, är det möjligt att dela på ansvaret är väl min fråga fastän jag far efter det med tillspetsade exempel. Och hur löser man det i praktiken.
 
Du tramsar i en 6 år gammal tråd.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du tramsar i en 6 år gammal tråd.
Nej jag diskuterar, men vad gör du?
Tråden kommer upp som "ny"/aktuell i flödet.
 
Staffans2000
Det som ingen av de som förespråkar vandalism av häckar och träd, samt avlivade av grannars husdjur tar med i sina straffkalkyler, är vad en helförbannad granne som nyss fått sin häck förstörd eller sin bäste vän mördad kan ställa till med. I det sammanhanget ter sig sex månaders fängelse som rena vinstlotten!

Staffan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kan man inte låsa gamla trådar som denna?
Det verkar ju inte klokt att fortsätta efter 6 år!
Vill man så kan man starta en ny tråd och länka till denna som referens....
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
J Johan65 skrev:
Hjälp oss med vad vi kan göra. Nu efter 13 år som vi har bott i huset så har grannens tujahäck (som delar tomten mellan oss) växt till sig hela 6 m på höjden. Den täcker nu solen från kl 5 på eftermidddagen för oss på våran altansida. Innan hade vi sol hela dagen fram till 9 på kvällen. Men deras häck går hela 1,5 meter in på våran tomt och vad säger reglerna om detta. Är ett nytt par som har flyttat in och jag bara småpratade lite om att vi tillsammans kanske kunde klippa ner häcken en meter.

Men dom svarade glatt med att det skule dom inte vilja göra, jag nämde dock inte att deras halva häck är på våran sida. Det är en enorm häck med höjd på 6 m och bredd kanske på 2,5 meter. Panikänsla för min fru då hon är ledsen över att ha fått hela eftermiddagsoch kvällsolen bortblåst. Men jag tycker att om deras häck klättrar in en meter eller mer på nästan hela sträckan på ungefär 20 meters så måste det väl finnas några regler. Den fortsätter ochså att växa vilket innebär kanske om ett eller två år så täcker den större delen av hela tomten med skugga.

Någon som vet om man kan få lov att låta tujan växa fritt till 6-8 meter samt den växer in hela 1-1.5 meter på våran sida att regerna är för deras fördel. Skall självklart ta mig ett snack med dom igen om detta. Men om vi utgår att dom inte vill klippa ner den vad är det då som gäller?

Johan GBG
Är det grannens häck så är det han som ska klippa den annars får du salta mycket på den sida så dödar du häcken
 
S Sir Duke skrev:
Oj här har vi morgonhumör. Trevligt.
Vill man inte diskutera slipper man.
Ni andra, vad det gällde var hur långt markägarens ansvar sträcker sig för nån annans bil eller en planta på min tomt. Om det nästan är vårdplikt, eller om ansvaret på något sätt är delat. Och var går gränsen. Ett barn tappar en isglass på cabsufletten, eller en solstol blåser in i sidan och ger en repa, gäster spelar fotboll och det blir lerstänk. Eller som ovan jag mekar utomhus och spiller ut en kemikalie *av misstag* och tänder *inte* på, men det kan ju vara starkt för både mitt och grannens växter. Man tvättar taket och det stänker på thujorna etc.
Man får inte sabba andras grejer, men man får inte plantera på annans mark heller, är det möjligt att dela på ansvaret är väl min fråga fastän jag far efter det med tillspetsade exempel. Och hur löser man det i praktiken.
En granne har satt häckplantor på Tomtgränsen utan att meddela mig, som inte var på plats då. Vill gärna ha kommentarer till detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.