Spännande! Folk är verkligen dumma i huvudet. Jag önskar lite att jag också haft en granne att bråka med. Lite drama i radhustristessen.
 
  • Gilla
  • Haha
Endeavour och 9 till
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
Nu ser det varken rent eller fint ut på uppfarten men vi håller på med att renovera där. Rabatten ska grävas ur och en stenmur med makadam och pollare ska sättas. Vi kommer även bygga ett finare "hus" till våra sopkärl
Så ser det ut just nu iaf:
När du bygger ditt "sopkärlshus", tänk på att bygga det som ett staket dvs max 50% genomsikt. Annars kan det kräva bygglov då det är nära tomtgräns.
Kan finnas en maxhöjd också att ta hänsyn till.

Grannen lär ju säkert göra allt för att sätta käppar i hjulet för ditt bygge
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
När du bygger ditt "sopkärlshus", tänk på att bygga det som ett staket dvs max 50% genomsikt. Annars kan det kräva bygglov då det är nära tomtgräns.
Kan finnas en maxhöjd också att ta hänsyn till.

Grannen lär ju säkert göra allt för att sätta käppar i hjulet för ditt bygge
Ursäkta, gick lite snabbt. MINST 50% GENOMSIKT. Ska det givetvis vara
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
R Rampage2216 skrev:
Ursäkta, gick lite snabbt. MINST 50% GENOMSIKT. Ska det givetvis vara
Kommuner har olika policys/riktlinjer för höjd på plank, genomsynlighet mm så TS bör kolla riktlinjerna i sin kommun.
 
  • Gilla
Rampage2216 och 1 till
  • Laddar…
En sådan kräver väl inget bygglov?
Ful jag vet men nödlösning
 
  • Träkonstruktion gjord som nödlösning för att dölja två gröna sopkärl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Simon Traktor och 1 till
  • Laddar…
Saabgubben Saabgubben skrev:
En sådan kräver väl inget bygglov?
Ful jag vet men nödlösning
Inte i min kommun, men maila över bilden till din kommun för säkerhets skull.

När nu grannsämjan blivit som den blivit är det bra att ha ”alla papper klara”. Min erfarenhet säger mig att din granne kommer leta ”fel” på det du gör i syfte att ”ge igen”. Det är så grannbråk brukar eskalera med anmälningar fram och tillbaka.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
Att fundera på att bygga grejer för dina soptunnor är aktuellt först när detta första är ordnat. Steg 1A: se till att din granne avlägsnar sin soptunna från din tomt, alternativt - om du tycker du har plats till grannens soptunna - ta ut en avgift säg 2000 kr per år för att du erbjuder denna plats. Att betalas ett år i förskott naturligtvis, sker inte detta så förpassas soptunnan till grannens infart om inte grannen tar bort soptunnan själv.
 
  • Gilla
Saabgubben
  • Laddar…
H
H Harald Blåtumme skrev:
Att fundera på att bygga grejer för dina soptunnor är aktuellt först när detta första är ordnat. Steg 1A: se till att din granne avlägsnar sin soptunna från din tomt, alternativt - om du tycker du har plats till grannens soptunna - ta ut en avgift säg 2000 kr per år för att du erbjuder denna plats. Att betalas ett år i förskott naturligtvis, sker inte detta så förpassas soptunnan till grannens infart om inte grannen tar bort soptunnan själv.
Till TS
Meddela grannen först skriftligen, flyttas inte soptunnan inom 1 vecka så utgår en hyresavgift på 200,00-300,00/månad som betalas i förskott. Påminnelseavgift och x% I ränta. Lägg sedan i fakturor för 3 månader i taget med god tid. Betalar inte grannen skickar du dem till inkasso och kronofogden. Grannsämjan blir inte bättre av att inte göra det. Det är en granne som förmodligen sätter sig på tvären oavsett. Du kan redan nu be handräckning från kronofogden, du kan även anmäla till polisen då grannen gör sig skyldig till egenmäktigt förfarande.
 
  • Gilla
fremax och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Oklart hur mycket info de behöver för att lägga ner ärendet… ;)
Misstanken om att en anmälan skett är nog tillräckligt i detta fall. :cry:
 
Hemmakatten
Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev tidigare i tråden. Men jag tar nog tillbaka allt. TS visade en bild där alla soptunnor stod snyggt och prydligt i rad, om än att grannens tunna stod i denna raden.

Att eskalera denna i princip icke-fråga och tom göra en polisanmälan är att gå för långt!

Polisen har fått ägna ett antal timmar till denna anmälan istället för att ägna sig åt riktiga brott. Anmälan kommer dessutom att bli nedlagd utan åtgärd.

Varför kan inte TS bara rulla in soptunnan på grannens tomt eller uppfart? Och göra det varje gång grannens soptunna hamnar på TS tomt? Till slut måste väl grannen ledsna och förstå att den egna soptunnan ska stå på egna tomten.

Ledsen,men jag ser inte att detta är ett jättebra lemon, knappt ens ett litet problem.
 
  • Gilla
  • Ledsen
chrisman686 och 8 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Kommer inte riktigt ihåg vad jag skrev tidigare i tråden. Men jag tar nog tillbaka allt. TS visade en bild där alla soptunnor stod snyggt och prydligt i rad, om än att grannens tunna stod i denna raden.

Att eskalera denna i princip icke-fråga och tom göra en polisanmälan är att gå för långt!

Polisen har fått ägna ett antal timmar till denna anmälan istället för att ägna sig åt riktiga brott. Anmälan kommer dessutom att bli nedlagd utan åtgärd.

Varför kan inte TS bara rulla in soptunnan på grannens tomt eller uppfart? Och göra det varje gång grannens soptunna hamnar på TS tomt? Till slut måste väl grannen ledsna och förstå att den egna soptunnan ska stå på egna tomten.

Ledsen,men jag ser inte att detta är ett jättebra lemon, knappt ens ett litet problem.
Problemet är inte soptunnan i sig, utan grannen som inte visade respekt och försökte provocera mig. Detta blev en princip sak. Jag tog hänsyn för att grannsämjan inte ska lida, jag försökte tom hjälpa med att hitta en plats som passar grannen, jag har erbjudit grannen att även hjälpa henne med sin häck när det gäller trimning och bortforsling, jag har även sagt att jag kan hjälpa med vad som helst och att hon inte tvekar hör av sig om hon behöver hjälp. Jag visade tydligt att min relation med mina grannar är oerhört viktig för mig men jag blev bemött på ett otrevligt sätt, hon visade ingen uppskattning och det lät som att allt ska göras på hennes villkor och på andras bekostnad. När jag frågade snällt om soptunnan första gången så blev hon aggressiv och högg till direkt. Jag var ändå schysst och sa att hon får fram till våren (8 månader). Men nu när jag nu insåg att grannsämjan betyder 0 för henne och hon är beredd att gå långt så ville jag sätta stopp.

Små skit saker kan leda till brott, relationer infekteras och hatet växer och då blir människor dumma och gör vad som helst.
Polisanmälan gjordes mest för att sätta stopp men samtidigt för att visa henne att hon har gjort fel. Nu vet jag att polisanmälan kommer läggas ner men om inte så blir fallet så kommer jag lägga ner den själv.

Förövrigt så stod inte soptunnorna snyggt, har plats för 2st och den 3e stod på "rabatten". Riktigt fult var det.

Ha en 3vlig helg!
 
  • Gilla
l3ff3 och 6 till
  • Laddar…
Problem löst
Hoppas att grannen hittar en bra plats för sopptunnan.
Tack för alla svar, Alla som tog sig tiden att skriva och ge råd.
Nu ska vi fokusera på renoveringen :)
 
  • Tre sopkärl vid en häck nära en parkerad bil och en barnleksak i form av en bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
ylven och 18 till
  • Laddar…
Åhå. Hon är dessutom en sån som låter sina buskar växa ut i vägen. Grrr. :( hon förtjänar allt skit. Det där blev ju fint med tunnan där! Perfekt tunn-hål i häcken att ställa den på.

mvh
Barnvagnsförare Gustafsson
 
  • Gilla
ToRy och 4 till
  • Laddar…
Z
Det är sånt här som får mig att tappa lusten att flytta till hus igen - småaktiga, infekterade, extremt personliga konflikter. Skönt att bara vara ett anonymt lägenhetsnr i en modern, stor, nybyggd lägenhet.

Bra dock att du stod på dig TS och inte lät den här idioten köra över dig.
 
  • Gilla
  • Älska
Endeavour och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Förstår inte. Har grannen alltså rullat ner sina tunnor bakom era tunnor?

Och är det på grannens tomt tunnorna nu står på? Det ser ju inte riktigt klokt ut!!

Sophämtarna kommer ju aldrig att (försiktigt) vilja flytta era soptunnor för att komma åt grannens tunnor. Och sedan fint och snyggt ställa tillbaka era tunnor på plats.

Jag skulle ringa till ansvarig arbetsledare och påtala problemet. Skulle även skicka ett mail till arbetsledaren.

Risken är ju påtaglig att sophämtarna struntar i grannens sopor, vilket de borde göra eftersom tunnorna står felaktigt, och även risk för att grannen bygger upp ett illaluktande sopberg.

Var går tomtgränsen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.