Tack för alla svar! En del är väl kanske inte helt övertänkta men en hel del kloka synpunkter.
Några klarlägganden: Det är fråga om två separata fastigheter och det är deras elmätarskåp inkl elmätare som sitter på väggen till mitt bostadshus. Självklart har jag ett eget skåp med egen mätare, som sitter på samma vägg. Inga avtal finns mellan mig och grannen ifråga.
Ett snabbt samtal med min advokat resulterade i att det borde vara möjligt att säga upp platsen på väggen med t.ex sex månaders uppsägningstid och sedan lämna ärendet till kronofogden om skåpet med elmätare inte flyttas.

Ska kontakta nätleverantören och höra vad dom har att säga.
 
  • Gilla
maxmsm och 1 till
  • Laddar…
Bra, hoppas du vill lägga in lite uppdatering kring just denna delen senare, det kan vara intressant att följa. Om du betalar för din advokat tänk på att det kan vara bättre att lägga pengar på flytten ihop med din antagonist istället för på skönandar som inte kan eller kommer tillföra något väsentligt här.

Vill man djävlas med dig kan du tex råka ut för tvingande förläggning av fortsatt servis till grannen via din mark beroende på hur läget ser ut, det stycket sen oåtkomligt för dig att använda fritt osv. Kommer du dit, vilket vi verkligen får hoppas du slipper, kan du få bli varse hur kvarnarna obönhörligt maler ner dig.

Annars givetvis som nämnts bra att bena ut och renodla detta till ett normalt utförande inte tal om annat. Lycka till oavsett!
 
  • Gilla
StefanP
  • Laddar…
O Oxsar skrev:
??
Interna nät är ju i princip förbjudna med nuvarande lag (vet ej hur det sett ut 30år tillbaka) oavsett om det bara är till grannfastigheten eller missar jag något?

Man måste nog förutsätta att det inte finns några avtal/servitut i detta ärendet. Men varför skulle inte anslutningspunkten och ledningen vara i TS ägo då de finns på fastighet?

Alla är nog överens om att ett elskåp är ett dåligt slagträ men ändå intressant att fundera på hur man på laglig väg kan flytta ett skåp om man skulle behöva. I TS fall skulle jag förorda som jag skrev tidigare att erbjuda grannen att på TS bekostnad flytta skåpet. Troligtvis är detta på sikt det billigaste och effektivaste sättet.

Jag vet faktiskt inte vad som gäller som lekman på området, men rent logiskt tänker jag att grannen någon gång har bekostat anslutningen och äger den eller äger rätten till den (vissa delar äger ju nätbolaget) men att den ligger på en annan fastighet. Alltså tillhör anläggningen inte TS och borde således inte handla om ledning som kräver koncession. Men det kanske är fel resonerat :)

Men tillbaka till ämnet: Vidare, grannen ska ju ha något som ger honom rätt att anläggningen (skåp och ledning efter mätare) ligger på TS egendom, tex servitut eller en annan form av avtal. Annars borde ju TS kunna begära att grannen flyttar på sina grejjer med en tidsfrist.

Vidare borde nätägaren ha servitut för sin egendom på TS fastighet eftersom den betjänar en annan kund/avtalspart och således kan inte avtalsvillkoren (mellan nätägaren/kund) tillämpas.
Men kan gissa mig till att dom i vissa fall när det gäller gamla arv gör kalklylerade risker med tanke på kostnad och handläggningstid hos lantmäteriet kontra kostnad för att ev lägga om kabeln vid ev framtida tvist. Dock tämligen spekulativt från mig :)

Lite mer OT: Rimligen borde man alltid medge servitut för ledning över mark som inte förstör ens fastighet (om man tex kanske vill bygga eller anlägga något i framtiden och då får man själv bekosta en kabelflytt) men att ha grannes skåp på ens byggnad är ju inte roligt av tex estetiska skäl eller om man ska ändra/underhålla fasaden.

Edit: Såg att det hann komma lite inlägg under middagen/diskningen. Men vad intressant med handräckning från kronofogden, vad kan det bli av det rent praktiskt? Svårt att se att dom ska komma och dra bort skåpet.
Jag har varit med om att man har ställt krav med tidsfrist, då motparten inte gjorde något så beställde vi arbetet från annan entreprenör och tog kostnaden och förde kostnaden vidare till motpart, blev förvisso en stämningsansökan för att få ut pengarna och lite jobb för advokaten men det lönade sig med råge, skillnaden är väl dock att vi hade ett entreprenadkontrakt i ryggen, vet inte om det går att tilllämpa med den lagstiftning som finns.
 
Redigerat:
Om dom inte flyttar på den så kan du väl bara bygga någon liten anordning att sätta skåpet på, och sedan ställa den på deras gård?
 
Elcentral monterad på en plywoodplatta som är fäst på en träpall, med en nödstoppknapp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Om det finns ett servitut så är det så att många av dessa försvinner under 2018 om de inte förnyas, jag och min granne har skickat in ett förnyat avtal angående deras servitut på avloppsledning över(under) min mark.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.