Man får dra kabel mellan fastigheter, om det är samma ägare, finns ”sydda” serviser, då matas första huset från skåpet på gatan, sen andra huset får spänningen från första huset, brukar sitta ihop 2-4st hus, men alla har sitt mätarskåp/mätare.

Tycker det låter som att det har varit 1 tomt från början, som har blivit avstyckad, annars låter det konstigt att ha skulle ha sitt skåp på din tomt.
 
Tror inte du slipper betala en viss del av kostnaderna för detta. Hitta något annat sätt att bråka på eller komma bättre överens med grannen.
 
Eftersom få har kunskap om de flesta frågorna på forumet men ändå ofta väljer att svara med sina åsikter ser jag de flesta trådar som ren brainstorming. Inget ont om brainstorming, det kan vara extremt effektivt för att hitta nya lösningar. Men det är viktigt i såna lägen att låta "allt" vara tillåtet eftersom en "galen" tanke kan leda till enriktigt bra idé. Att då fullständigt dissa en "galen" tanke tar lätt död på en brainstorming och leder bara till att kväva den fria tankeprocessen och därmed även till en eventuell lösning på problemet.

Ha lite högre i tak så kan diskussionerna eventuellt leda till någonting. Detta oavsett om du kan se eller förstå hur en kommentar ska kunna leda till en lösning. Någon annan kanske kan det.

Trevlig helg!
 
Har varit med om samma sak fast lite tvärtom, vi hade grannes skåp på vår byggnad pga en avstyckning, efter en trevlig tid så blev det gnissel i relationen, vi tycker förstås att vi inte hade gjort något men grannen var otroligt snål (i princip aldrig en lampa tänd, varken inne eller ute) och läste av elmätaren manuellt varje dag och trodde att vi "stal" ström från hans servis, efter en tid kom nätägaren och schaktade om ledningen och satte mätarskåpet på en av hans uthus. Det var aldrig tal om att vi skulle bekosta något.

Jag hade först kollat med nätägaren om förutsättningarna, sen försöka pratat med grannen och naturligtvis vara saklig och argumentera för sin sak på ett diplomatiskt sätt.
En del går ju inte att resonera med, speciellt om det innebär kostnader för denne Jag har väldigt svårt att tro att din byggnad får nyttjas på detta sätt om det inte finns något avtal/servitut som reglerar detta.

Gällande nätkoncession så var det ett tag sen jag läste ellagen men jag är tämligen säker att man inte får distribuera el mellan dels olika fastigheter eller olika huvudbyggnader (bostäder) i egen ledning. Undantagen är dock ganska generösa för lantbruksfastigheter, och fd lantbruksfastigheter om jag minns rätt :) Detta strider dock inte på något sätt mot inlägg #31 som jag förstår det.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
1.Det helt klar enklaste är ju att erbjuda din granne att flytta elskåpet och att du står för alla kostnader.
2. Ni är ju redan ovänner och verkar inte jobba på någon lösning så då kan ju irriterande elavbrott vara ett alternativ som gör att din granne själv vill flytta skåpet.
3.Ska man driva det juridiskt tror jag det bästa är att hävda din rätt till anslutningspunkten vilket du sedan borde kunna säga upp. Förutsätter att det är olika fastigheter och att det inte finns något avtal/servitut om elleverans till din granne. Beakta ledningsrättslagen(osäker om den gäller här) vilket kan medför att elskåpet inte flyttas utan att det leder till att din granne kan kräva ett servitut. (Dock med betydande kostnader då detta bör medföra en lagfartsändring samt en ersättning till dig då din fastigheten belaststas med detta servitut) ps kontakta någon jurist eller liknande innan du börjar driva detta då det låter som ett högriskprojekt med risk för höga kostnader.
 
Man ska aldrig ha gemensamma saker med en granne för det kan bli surt.
Om man har gemensamma saker och vil lösa det hela så ska man inte gå på varandra utan kontakta den myndighet det berör och fråga då dom oftast har varit med om samma och kan svaren. Be elbolaget om hjälp at reda ut och dom får flytta skåpet så det sker via dom och inte via dig och dina kanske mindre genomtänkta i stridens hetta saker som jag såg någon skriva at byta ut deras proppar mot trasiga osv.

Ring elleverantören.

Ser fram emot svatr från dig här.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Dessutom svårt at ge rätt svar då det beror på hur draget och servitut osv osv. Fråga elleverantören.
(ja, jag har jobbat med sånt här gällande servitut och grannar som slåss över felplacerade brevlådor och infarter mm mm gör det den lagliga rätta vägen för at inte det ska eskalera, vid en eskalation så kan det vara så att granne har nått som drabbar dig, så tänk efter före)
 
D Daniel 109 skrev:
Mätarskåpet är i allmänhet nätbolagets egendom. Kolla med nätbolaget vad som gäller.
Finns det något avtal elker servitut?
Nej, mätarskåpet är kundens egendom, utom i speciella fall där nätbolaget som en extra service till sina kunder beslutat att stå för det hela, men i merparten av fallen så ägs mätarplatsen (alltså skåpet eller mätartavlan) av kunden.
 
  • Gilla
Lantliga
  • Laddar…
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
...Men sen kommer ju nästa sak om nätägaren säger nej.
För det är ju inte bara att flytta då man kanske inte vet exakt var själva kabeln ligger nedgrävd och jag antar att du vill ha upp hela kabeln för att någon gång i framtiden kanske slippa gräva upp din tomt på nytt.
Är detta något du kanske är redo att bekosta själv?
Hur kabeln går (i marken) söker nätägaren ut på plats, felmarginalen är oftast bara max någon dm. Hos oss var det bara någon cm det slog fel på mellan spraymärkningen och var kabeln verkligen låg, då låg kabeln ända dryga metern under markytan.

Det tog inte elektrikern många timmar att flytta mätarskåpet, serviceledningen kortades av med ca fem meter, matningen mellan mätarskåp och gruppcentralen byttes från fyrledare till femledare, matningen förgrenades vid centralen i garaget, VP-röret till gruppcentralen i huset förlängdes med några meter. Allt detta tog ca sex mantimmar (om jag kommer ihåg rätt).

Till nätägaren betalades ca 1000-1500kr för administrationsavgift. Nätägaren åkte först ut och tog bort servicesäkringarna, när elektrikern var klar kom han tillbaka och kopplade in/plomberade elmätaren samt anbringade servicesäkringarna.


När jag begärde ledningsvisning strax efter att vi köpte huset så märktes även ena grannens ledning ut, den går via vändplan in på vår tomt nästan parallellt med häcken till annan granne, kabeln går in under häcken till granne 2, vidare under en ”brandgata” (allmänning) till granne 1.
 
G grävling skrev:
Sedan mer än 30 år tillbaka sitter grannens elmätarskåp på väggen till mitt hus. Till saken hör att jag är släkt med grannen och det var min, avlidne far, som bestämde var skåpet skulle sitta. Eftersom det nu uppstått en tvist med grannen, som stämt mig, om helt andra saker, så är jag nu trött på att ha med dom att göra överhuvudtaget.

Är det någon som har tips om hur jag enklast blir av med deras elmätarskåp? Själv ser jag två möjligheter:

  1. Skicka ett brev med info att skåpet ska flyttas annars för dom börja betala hyra (saftig hyra) för platsen på min husvägg. Om dom inte betalar så skickas det till inkasso.

  2. Säga upp ”gratisplatsen” med t.ex 6 månaders uppsägning, sedan begär man handräckning hos kronofogden om skåpet inte flyttats under uppsägningstiden.
Säkert finns fler handlingsalternativ som jag just nu inte kan komma på.

Det låter som att du agerar i affekt för att "straffa" grannen.
Ta ett steg tillbaka och kolla vad du kan göra innan du agerar. Har din far bestämt att det ska sitta där är detta att likställa med ett servitut. Tror inte att du plötsligt kan börja kräva hyra. Sedan är jag 99,9% säker på att det endast elbolaget som har rätt att pilla på skåpet. Kontakta elbolaget och kolla vad som gäller. Jag tror risken är stor att du får stå för flytten.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Om det finns servitut på det så gäller de i 25 år därefter 5 års uppsägningstid. Jag jobbar med sånt.

Elmätaren ägs varken av din granne eller dig. Den ägs av nätbolaget dvs stamnäts ägaren och om du begär flytt så ska du gå vi din elleverantör alt nätägaren. Du måste ha en jävligt bra förklaring om du vill att flytten sker kostnadfritt annars står du för hela kalaset.
 
N Nordic74 skrev:
Sedan är jag 99,9% säker på att det endast elbolaget som har rätt att pilla på skåpet. Kontakta elbolaget och kolla vad som gäller.
Nej, det är inte endast elbolaget (nätägaren) som får pilla på mätarskåpet/mätartavlan, vilken elektriker som helst får röra det mesta i mätarskåpet/mätartavlan.
Det enda nätägaren gör med ett/en mätarskåp/mätartavla är att (de)montera/koppla (in/ur) elmätaren/plomberar elmätaren, allt annat jobb gör en vanlig elektriker.

Även en teletekniker/fibertekniker får pilla i ett mätarskåp. Du som lekman får också pilla i mätarskåpet. Anledningen är att det är inte bara elen som kommer in i dagens mätarskåp.

En elektriker kan flytta mätarskåpet utan att blanda in nätägaren, om det görs utan att bryta spänningen till mätarskåpet, men en elektriker gör inte det normalt (aldrig?).
 
tommib
Saabgubben Saabgubben skrev:
Om det finns servitut på det så gäller de i 25 år därefter 5 års uppsägningstid.
Källa på det? Servitut är vanligen konstruerade så att de gäller för all framtid. Det är vitsen med dem. Annars är det någon form av nyttjanderättsavtal.
 
H Henke O skrev:
Nja, det är inte tillåtet att sälja el i sverige om du inte har ett elhandelsbolag. Men i detta fallet så finns det inget som skulle göra det olagligt att ha grannens mätarskåp på sin fastighet. Försäljningen sker ju av nätägaren.

Och om man vill ge el till grannen är detta ok
Så gick det inte att göra till vår flygklubb när grannen ville sponsra med fri el , kommunen stoppade det med hänvisning till att man inte fick lov att dra en "förlängningssladd"(nedgrävd kabel) från en fastighet till en annan.
 
Nätägaren typ Vattenfall har troligen endast servitut fram till mätarna. Vad som händer efter borde vara en uppgörelse mellan dig och grannen. Här borde du vara nätägare?

Om det inte går att lösa detta med fredliga metoder så skulle jag försöka hävda rätten till elabonemanget/anslutningen eftersom den sitter på din fastighet. Efter att detta är klart kan du sedan säga upp elnätsanslutningen och montera ned skåpet. Sedan blir det en dialog mellan nätägaren(typ vattenfall) och din granne att fixa resten av elen.

Koncessionslagen tror jag endast gäller högspänning d.v.s över 1000V vilket det inte låter som det är här. Både elnät och elhandel regleras genom detta har jag för mig.

Råder dock det starkaste till att lösa detta med fredliga metoder och öppna kort. Vem vet, kanske din granne också vill flytta mätaren/fixa en egen anslutning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.