Sedan mer än 30 år tillbaka sitter grannens elmätarskåp på väggen till mitt hus. Till saken hör att jag är släkt med grannen och det var min, avlidne far, som bestämde var skåpet skulle sitta. Eftersom det nu uppstått en tvist med grannen, som stämt mig, om helt andra saker, så är jag nu trött på att ha med dom att göra överhuvudtaget.

Är det någon som har tips om hur jag enklast blir av med deras elmätarskåp? Själv ser jag två möjligheter:

  1. Skicka ett brev med info att skåpet ska flyttas annars för dom börja betala hyra (saftig hyra) för platsen på min husvägg. Om dom inte betalar så skickas det till inkasso.

  2. Säga upp ”gratisplatsen” med t.ex 6 månaders uppsägning, sedan begär man handräckning hos kronofogden om skåpet inte flyttats under uppsägningstiden.
Säkert finns fler handlingsalternativ som jag just nu inte kan komma på.
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Är det olika fastigheter så har nog elbolaget synpunkter på att grannens fastighet matas från din. Fråga dom om det är ok.
 
  • Gilla
Jehu och 2 till
  • Laddar…
Eller så kan ju grannen skicka en faktura till dig för att du fått ha hans skåp på din vägg i 30 år, det var ju din far som ville ha det så.. Vill du bli av med skåpet får du nog betala för flytten.

Handlingsplan:
  1. Meddela grannen att du avser flytta elmätarskåpet skall flyttas till hans fasad och be grannen återkomma med lämplig tid för att flytten.
  2. Plocka in offert på arbetet.
  3. Flytta elmätaren.
  4. Betala fakturan för flytten.
 
Mätarskåpet är i allmänhet nätbolagets egendom. Kolla med nätbolaget vad som gäller.
Finns det något avtal elker servitut?
 
Börja som sagt med elbolaget, fråga dem om grannens skåp verkligen ska sitta på ditt hus och om de inte kan flytta på det....
 
Men är det inne på din tomt, eller står huset direkt i tomtgränsen?
 
D Daniel 109 skrev:
Mätarskåpet är i allmänhet nätbolagets egendom. Kolla med nätbolaget vad som gäller.
Finns det något avtal elker servitut?
Fel!
Mätarskåpet är fastighetsägarens, servicekabeln och själva mätaren är nätägaren
 
  • Gilla
Centermonterad_tumme och 9 till
  • Laddar…
I vilket fall som helst kan du inte flytta det utan att nätägaren är involverad.
 
  • Gilla
Brasselamell
  • Laddar…
Inte bara nätägaren måste vara involverad i flytten utan även en elektriker.

Förfaringssättet är (ungefär) följande:
- Fastighetsägaren kontaktar en elektriker (som får röra nätägaren prylar),
- elektrikern anmäler till nätägaren att mätarplatsen ska flyttas,
- elektrikern samordnar jobbet ((fastighetsägaren-)elektrikern-nätägaren),
- nätägaren kommer ut och bryter servicesäkringarna,
- elektrikern flyttar mätarplatsen,
- nätägaren/elektrikern kopplar in mätaren,
- nätägaren plomberar mätaren och anbringar servicesäkringarna.
- fastighetsägaren betalar elektrikern och ev nätägaren.

Det förfaringssättet var det när vi bytte ut mätarskåpet, samt när vi några år senare flyttade mätarskåpet.
 
  • Gilla
DaLundh och 4 till
  • Laddar…
Jag kan inte hjälpa till med handlingsplan här, bara upprepa mitt mantra för alla övriga som läser:
Ha så få gemensamhetsöverenskommelser som det bara är möjligt mellan fastigheter!

Förr eller senare är det nya ägare eller nya förhållanden där det kommer fnurror på tråden.
 
  • Gilla
stenolof och 9 till
  • Laddar…
Tror nätägaren har koncession inom sitt verksamhetsområde, vet att det inte är tillåtet att föra el över en fastighetsgräns grannar emellan, men nu är det ju nätägaren som har mätaren "på fel fastighet" knepigt...
 
Jag tror en bra början är att prata med nätägaren. Med lite tur tycker även dom att det är en dålig lösning och fixar en flytt på sin (del)bekostnad.
 
Kommer du och din granne / släkting bra överens i övrigt?
 
A Andy78 skrev:
Kommer du och din granne / släkting bra överens i övrigt?
Låter det så?
"Eftersom det nu uppstått en tvist med grannen, som stämt mig, om helt andra saker, så är jag nu trött på att ha med dom att göra överhuvudtaget."
 
K Kane skrev:
Låter det så?
"Eftersom det nu uppstått en tvist med grannen, som stämt mig, om helt andra saker, så är jag nu trött på att ha med dom att göra överhuvudtaget."
Missade den biten.
Låter som att det kommer bli ganksa jobbigt tills någon flyttar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.