J Jordabalk skrev:
Det kan vara så att det är ett BTD-avlopp (ska fråga imorgon).
Är det fortfarande illa då?

#1. Säg till grannen att han SKA se till att han tar hem slamtömmare så inga mer översvämningar händer.

#2. Säg även till att HAN tar ut kommunen för provtagning av slammet.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om vi även ska ta upp den praktiska delen av utsläppet så håller jag med om den senare delen, beträd inte marken.

Det finnas däremot det ingen anledning att röra växtlighet eller tillföra jord. Patogenerna inaktiveras effektivt av solljus över tid och jorden kommer att bryta ned de substanser som stinker och inaktivera de patogener som tar sig ned i matjorden. Så det är bara att lämna det hela efter att utsläppet är åtgärdat så renar det sig självt.
Beror på vad det är för växtlighet och storlek på utsläppet. Men visst reder der ut sig vad det lider.
 
J Jordabalk skrev:
Alltså. Det är inte "bajs och kiss" som väller ut! Det är en stinkande slemmig vätska, liknande det i ett BDT-avlopp. Fast det stinker mer.
Avloppsvatten alltså.

Han säger att de är på gång med att göra ett helt nytt reningssystem. Ska börja inom 1-2 veckor.

Jag sa till honom för några dagar sedan att han åtminstone får se till att det inte rinner över på min tomt. Typ att han bygger en jordvall eller gräver lite, så det stannar hos honom.
Men det har fortfarande inte skett.
Ikväll så stank det i hela mitt hus och de sipprade frisk med avloppsvatten genom min häck
skulle dom vara på gång gällande nytt avlopp så ska du som granne ha fått papper om detta från kommun för att lämna synpunkter om det, så va de för mig när jag bytte avloppsanläggning.
 
Håller Claes Sörmland om det är ett bdt-avlopp.
Om det är brunnen som luktar kan en tömning hjälpa lite, om det är böset som ligger marken kvittar en tömning men gör att det inte rinner ut lika mycket.
Det kan vara tillståndsplikt för bdt-avlopp, oftast är det så tätbebyggda områden. Det vet kommunen.
Värt att notera vid tillstånd är att eftersom avloppet ligger så nära din fastighet så är du berörd. Det innebär att du ska få yttra dig och dessutom blir delgiven beslutet.
 
Du kommer att få ha det såhär i minst en månad till om du inte anmäler, givetvis säger grannen en tid som är "basta fall" med 1-2 veckor. I detta vädret så kommer det att vara olidligt så gör som alla säger, anmäl och begär provtagning. Hur kul är det för er att tex rensa rabatten där efter dessa utsläppen? nej, det får nog grannen sanera med kan jag tycka.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J Jordabalk skrev:
Det kan vara så att det är ett BTD-avlopp (ska fråga imorgon).
Är det fortfarande illa då?
Ja. Det känner du ju på lukten. Om det är rent (och därmed troligen ofarligt) luktar det inte illa.
 
Blir så trött på att läsa sådana här trådar.

Du måste ringa kommunen direkt. Även om han löser det så kanske han inte löser det på ett sätt som är ok. Han måste även städa upp förorenad mark. Något han aldrig kommer göra om inte kommunen står där och visar vad som ska göras med hela handen.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Nu vill vi förstås veta vad kommunen har sagt om detta.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
magda136 magda136 skrev:
Nu vill vi förstås veta vad kommunen har sagt om detta.
Tror du bollen är i rullning redan?
 
Ingen aning. Men är det akut kan det kanske gå snabbt, eller?
 
magda136 magda136 skrev:
Ingen aning. Men är det akut kan det kanske gå snabbt, eller?
Inte om man inte kontaktar kommunen, och det vill ju TS inte göra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
För det första så kan du anmäla anonymt till kommunens miljökontor om det är det du är obekväm med. Räcker att säga adress eller fastighetsbeteckning och att avloppet svämmar över alla bräddar, rinner ut i omgivningen och stinker långt utanför egna tomten.

Om inte grannarna är typen som spontant skulle skaffa sig mulltoa i ett permanenthus så är det WC-avlopp, dvs nästintill säkert om det inte finns skäl som talar för motsatsen

Grannen verkar, utifrån de klena åtgärder som vidtagits hittills, och sättet att svara dig vara en som man inte kan lita på kommer göra det nya avloppet korrekt. Vilket i sig är ett stort skäl att kontakta kommunen, för att verkligen få det löst på riktigt och på ett sätt som fungerar framöver.

Detta är långt över gränsen där det handlar om att vara smidig med grannarna. Det handlar om att ta ansvar för miljön på samhällsnivå. Dvs kontakta kommunen så att de kan sköta precis den uppgiften som är anledningen till att det finns tillsynsmyndigheter!
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
För det första så kan du anmäla anonymt till kommunens miljökontor om det är det du är obekväm med. Räcker att säga adress eller fastighetsbeteckning och att avloppet svämmar över alla bräddar, rinner ut i omgivningen och stinker långt utanför egna tomten.

Om inte grannarna är typen som spontant skulle skaffa sig mulltoa i ett permanenthus så är det WC-avlopp, dvs nästintill säkert om det inte finns skäl som talar för motsatsen

Grannen verkar, utifrån de klena åtgärder som vidtagits hittills, och sättet att svara dig vara en som man inte kan lita på kommer göra det nya avloppet korrekt. Vilket i sig är ett stort skäl att kontakta kommunen, för att verkligen få det löst på riktigt och på ett sätt som fungerar framöver.

Detta är långt över gränsen där det handlar om att vara smidig med grannarna. Det handlar om att ta ansvar för miljön på samhällsnivå. Dvs kontakta kommunen så att de kan sköta precis den uppgiften som är anledningen till att det finns tillsynsmyndigheter!
Det är fastställt btd, med separat sluten tank för toalett.
För att förtydliga. Vi pratar inte om en syndafloden som svämmar över. Det ligger ca 1 kvm stor pöl runt locket. Som är intill staketet. Från den så rinner det ca 2 m in på min tomt innan marken hinner suga åt sig överflödet. Stället det rinner på är lite avsides och inte en plats som man går på.

De påstår att det nya systemet kan gå på samma tillstånd som det tidigare. Så de behöver inte ansöka om något hos kommunen.

Byggjobbare har varit där och de planerar att börja gräva så fort de hinner.
 
Stickan56
J Jordabalk skrev:
Byggjobbare har varit där och de planerar att börja gräva så fort de hinner.
Alltså vilket år som helst.

Stickan
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Alltså vilket år som helst.

Stickan
Nej, den biten är jag väldigt väl insatt i. Innan maj är slut så kommer det vara klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.