K Knowitall skrev:
Instämmer, snälla, håll oss uppdaterade om hur det går med ”skiten”
Alltså. Det är inte "bajs och kiss" som väller ut! Det är en stinkande slemmig vätska, liknande det i ett BDT-avlopp. Fast det stinker mer.
Avloppsvatten alltså.

Han säger att de är på gång med att göra ett helt nytt reningssystem. Ska börja inom 1-2 veckor.

Jag sa till honom för några dagar sedan att han åtminstone får se till att det inte rinner över på min tomt. Typ att han bygger en jordvall eller gräver lite, så det stannar hos honom.
Men det har fortfarande inte skett.
Ikväll så stank det i hela mitt hus och de sipprade frisk med avloppsvatten genom min häck
 
Men ring kommunen nu direkt, ska han göra om det så har de ju ett bygglov hos sig vid detta laget.

Att det blir en slemmig vätska beror ju på att mycket löser upp sig och blir en jäkla sörja av.

Jag fattar inte att du finner dig i detta, din granne verkar ju kunna göra vad som mot dig...
 
  • Gilla
Nalleman64 och 5 till
  • Laddar…
Stickan56
J Jordabalk skrev:
Alltså. Det är inte "bajs och kiss" som väller ut! Det är en stinkande slemmig vätska, liknande det i ett BDT-avlopp. Fast det stinker mer.
Avloppsvatten alltså.

Han säger att de är på gång med att göra ett helt nytt reningssystem. Ska börja inom 1-2 veckor.

Jag sa till honom för några dagar sedan att han åtminstone får se till att det inte rinner över på min tomt. Typ att han bygger en jordvall eller gräver lite, så det stannar hos honom.
Men det har fortfarande inte skett.
Ikväll så stank det i hela mitt hus och de sipprade frisk med avloppsvatten genom min häck
Brunnen måste ju tömmas. Någon jordvall kommer inte att stoppa lukten. Ju varmare det blir ute desto mer kommer det att lukta.

Stickan
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Men ring kommunen nu direkt, ska han göra om det så har de ju ett bygglov hos sig vid detta laget.

Att det blir en slemmig vätska beror ju på att mycket löser upp sig och blir en jäkla sörja av.

Jag fattar inte att du finner dig i detta, din granne verkar ju kunna göra vad som mot dig...
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är exakt. Men det kommer ifrån en brun, ser ut som grådassigt lite smått slemmigt vatten, och stinker som satan.

Ska de gräva ut allt så kommer det lukta helvete ändå. Bara jag inte får det över på min tomt så är jag nöjd.
Tänkte mig att om de häller ut ca. 10 säckar trädgårdsjord längst med gränsen så lär det väl stanna hos dem.
 
J Jordabalk skrev:
Ska de gräva ut allt så kommer det lukta helvete ändå. Bara jag inte får det över på min tomt så är jag nöjd.
Tänkte mig att om de häller ut ca. 10 säckar trädgårdsjord längst med gränsen så lär det väl stanna hos dem.
Trädgårdsjord lär inte stoppa. Möjligtvis en vall av lera som inte släpper igenom vätska.
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
J Jordabalk skrev:
Jag har faktiskt ingen aning om vad det är exakt. Men det kommer ifrån en brun, ser ut som grådassigt lite smått slemmigt vatten, och stinker som satan.

Ska de gräva ut allt så kommer det lukta helvete ändå. Bara jag inte får det över på min tomt så är jag nöjd.
Tänkte mig att om de häller ut ca. 10 säckar trädgårdsjord längst med gränsen så lär det väl stanna hos dem.
Det funkar inte. Ring kommunen! Det är ju farligt! Varför förstår du inte vad vi säger! Är du så oerhört konflikträdd? Du har ju berättat att folk har egna brunnar runt! Det här stannar inte för att man lägger lite jord på det, bakterierna trivs snarare bättre då och de fortsätter ju att skita och kissa i huset, så det blir bara värre och värre, oh det kommer att förstöra grannarnas brunnar!

Att det inte ser ut som kiss och bajs utan som en sörja är ju för att det börjar ruttna när det fått näring och syre, och det måste saneras på riktigt för att ni inte ska bli sjuka allihopa!

Så NEJ, du är INTE nöjd bara för att det för stunden inte kommer över på din tomt om du slänger dit lite jord.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det funkar inte. Ring kommunen! Det är ju farligt! Varför förstår du inte vad vi säger! Är du så oerhört konflikträdd? Du har ju berättat att folk har egna brunnar runt! Det här stannar inte för att man lägger lite jord på det, bakterierna trivs snarare bättre då och de fortsätter ju att skita och kissa i huset, så det blir bara värre och värre, oh det kommer att förstöra grannarnas brunnar!

Att det inte ser ut som kiss och bajs utan som en sörja är ju för att det börjar ruttna när det fått näring och syre, och det måste saneras på riktigt för att ni inte ska bli sjuka allihopa!

Så NEJ, du är INTE nöjd bara för att det för stunden inte kommer över på din tomt om du slänger dit lite jord.
Det kan vara så att det är ett BTD-avlopp (ska fråga imorgon).
Är det fortfarande illa då?
 
Ska han vänta några veckor får han ju beställa en tömning nu iaf. så du slipper skiten!

Grannen din gör ju som han vill med dig, så ring kommunen å skit i grannen!
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
I vanliga fall är det rätt tuffa toner här på forumet då det gäller sådant som involverar relationer med grannar, tufft mot trådskaparen alltså. "prata med grannen, blanda inte in kommunen i onödan, se till dina egna skyldigheter innan du börjar kolla dina rättigheter, allt kan inte ske över en natt" osv.

Här råder dig ett enat forum att GENAST kontakta kommunen, att fara för din egendom och hälsa föreligger. Det är sällan jag sett så många så eniga. Det borde du faktiskt ta på allvar.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 6 till
  • Laddar…
Jag är enig. Utsläppet är en akut fara för hälsan.

Har du barn i hushållet kan det bli tal om omedelbar tömning och sanering av grannens anläggning och restriktioner för nyttjanden och för er del var ni får vara på tomten. Det kommer det bli vid grävandet ändå.

Om det är ett BTD avlopp som svämmar över är dess effekt körd. Det är bara att utgå från att sörjan är smittförande tills du har prover som visar motsatsen
Sorry, men du skulle ringt kommunen direkt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jordabalk skrev:
Det kan vara så att det är ett BTD-avlopp (ska fråga imorgon).
Är det fortfarande illa då?
Smittspridning via BDT-vatten är klart mindre sannolikt än av WC-avlopp p g a låga halter av patogener. Viss smittospridningsrisk föreligger naturligtvis när hushållet är akut sjuk i vattenburen smitta. Det kan lukta väl så illa när BDT-vattnet ruttnat i en slamavskiljare, inte minst p g a nedbrytningsprodukter av fett. Av det skälet finns krav från lagstiftaren om att inte heller BDT-avlopp får orsaka olägenhet för människors hälsa och miljö.

Skillnaden juridiskt mellan ett WC-avlopp och BDT-avlopp är att det senare inte kräver ett tillstånd utan det räcker med en anmälan till kommunen. Men i praktiken blir det nästan som ett tillstånd eftersom du får ett föreläggande om försiktighetsåtgärder som svar från kommunen. Skulle det vara ett BDT-avlopp så måste grannen alltså redan ha gjort en anmälan om sin BDT-anläggning hos kommunen innan skopan går i marken.

Jag håller med om att kommunen borde göra en tillsyn omedelbart. Om grannen är svår att kommunicera med så är avloppstillstånd och andra handlingar gällande grannens avlopp offentlig handling hos kommunen. Ring idag och be att få kopior på alla handlingar. Det kan du t o m göra anonymt (kommunen har inte rätt att fråga om ditt namn eller syfte med att begära kopior på handlingarna.)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag brukar alltid försöka lösa problem med grannarna utan att blanda in andra som tex kommunen. Hade varit jag i det här fallet hade jag ringt dem så fort som möjligt efter upptäckt och samtalet med grannen.
 
Excel
Risk för sjukdom mm väger mycket tyngre än att grannen blir sur. Ring kommunen
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Som sagt, ett BTD avlopp som fungerar innebär att det är starkt minskad smittorisk.

Ett BTD (om det ens är ett sådant) som svämmar över fungerar inte och dess biologi är kraftigt störd, om den ens finns kvar. Det blir i praktiken en hålltank. Att det luktar är ett starkt tecken på dettta då biologin normalt ger lite annan doft.
Utan provtagning är det att betrakta som orenat.

Jag förstår inte varför vi ens diskuterar detta?

Det finns inga om och men i detta fallet. Anmäl! Det hjälper för övrigt inte att valla in utsläppet, skadan är skedd. Det bästa som kan göras är att täcka marken med ny jord, sanera bort växtlighet och låta det ligga tills markbakterierna sanerat bort E Coli mm.
Här kan nog kommunen råda er.

Ni bör inte beträda marken och hålla ett säkerhetsavstånd också så ni inte drar in smitta.

Huruvida du vill driva en skadeståndsprocess mot grannen är TS beslut. Det är dock inte till fördel att dra ut på anmälan osv.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Claes Sörmland
R Rickard Ohlin skrev:
Det bästa som kan göras är att täcka marken med ny jord, sanera bort växtlighet och låta det ligga tills markbakterierna sanerat bort E Coli mm.
Här kan nog kommunen råda er.

Ni bör inte beträda marken och hålla ett säkerhetsavstånd också så ni inte drar in smitta.
Om vi även ska ta upp den praktiska delen av utsläppet så håller jag med om den senare delen, beträd inte marken.

Det finnas däremot det ingen anledning att röra växtlighet eller tillföra jord. Patogenerna inaktiveras effektivt av solljus över tid och jorden kommer att bryta ned de substanser som stinker och inaktivera de patogener som tar sig ned i matjorden. Så det är bara att lämna det hela efter att utsläppet är åtgärdat så renar det sig självt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.