dokumentera grundligt för allas säkerhet ,,, kommunen borde kunna rådge i dessa fall tycker jag ? Känns inte som en direkt orimlig åtgärd att montera en vibrationsmätare på ditt hus ,, finns ju mätare man sätter upp när det sprängs i grannskapet ,, sen det här med FARTEN på lastbilarna ,, här har jag en fundering ang marktrycket ,,, om vägen är hyffsat plan undrar jag vad som ger störst belastning alltså en stillastående last på exempelvis 50 T eller en 50 T last i rörelse ,, gravitationen är ju samma på bägge men den i fart inkluderar även en rörelseenergi men PUNKTTRYCKET borde vara lägre än en stillastående bil ?
 
S
2 2 loud skrev:
dokumentera grundligt för allas säkerhet ,,, kommunen borde kunna rådge i dessa fall tycker jag ? Känns inte som en direkt orimlig åtgärd att montera en vibrationsmätare på ditt hus ,, finns ju mätare man sätter upp när det sprängs i grannskapet ,, sen det här med FARTEN på lastbilarna ,, här har jag en fundering ang marktrycket ,,, om vägen är hyffsat plan undrar jag vad som ger störst belastning alltså en stillastående last på exempelvis 50 T eller en 50 T last i rörelse ,, gravitationen är ju samma på bägge men den i fart inkluderar även en rörelseenergi men PUNKTTRYCKET borde vara lägre än en stillastående bil ?
Kommunerna kan inte dessa frågor vanligtvis. Sprängning ger en viss typ av vibrationer. Pålning, spontning, packning och trafik en annan. De sistnämnda kan vara värre beroende på amplituden. Om Ts vänder sig till något konsulthus som kan göra riskanalysen så får han en kompetent motpart. Ca 30-50tkr dock bara för riskanalysen, som grannen såklart ska betala.
 
S samordnarnoutlook.com skrev:
Kommunerna kan inte dessa frågor vanligtvis. Sprängning ger en viss typ av vibrationer. Pålning, spontning, packning och trafik en annan. De sistnämnda kan vara värre beroende på amplituden. Om Ts vänder sig till något konsulthus som kan göra riskanalysen så får han en kompetent motpart. Ca 30-50tkr dock bara för riskanalysen, som grannen såklart ska betala.
Men käre söte vilka domedags-killgissningar det har kommit på slutet av tråden!
Trafiken med jättemånga lastbilar som väger superjätteskitmycket kommer göra att TS' hus rasar ner i Mordor! Katastrof! Någon måste göra något, och dyrt blir det! Hu!

Ska vi kanske stanna upp och fråga oss om denna trafikvibrationsångest är rimlig? Ser vi många ihoprasade hus längs med grusvägarna ute i landet?
 
  • Gilla
  • Haha
Risarvaren och 6 till
  • Laddar…
S
1000
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men käre söte vilka domedags-killgissningar det har kommit på slutet av tråden!
Trafiken med jättemånga lastbilar som väger superjätteskitmycket kommer göra att TS' hus rasar ner i Mordor! Katastrof! Någon måste göra något, och dyrt blir det! Hu!

Ska vi kanske stanna upp och fråga oss om denna trafikvibrationsångest är rimlig? Ser vi många ihoprasade hus längs med grusvägarna ute i landet?
Om man tycker att ens hus är värt något och vill behålla det i det skick som det är och kanske till och med har planer för framtiden då kan man ju använda sig av försiktighetsprincipen. Du tycks mer tänka att trådstartaren kan ju chansa eftersom de flesta hus längs vägarna ändå ser hyfsat okej ut?
 
  • Gilla
Cecilia Möller
  • Laddar…
Även jag blir "förskräckt" över många inlägg.
Hur många av alla Sveriges fastigheter med samma avstånd till vägar skulle finnas kvar idag utifrån dessa scenarior?
Ts har inte skrivit på länge dessutom så hoppas det inte beror på en större depression eller sammanbrott över allt elände som kan komma att inträffa.😉
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
S
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men käre söte vilka domedags-killgissningar det har kommit på slutet av tråden!
Trafiken med jättemånga lastbilar som väger superjätteskitmycket kommer göra att TS' hus rasar ner i Mordor! Katastrof! Någon måste göra något, och dyrt blir det! Hu!

Ska vi kanske stanna upp och fråga oss om denna trafikvibrationsångest är rimlig? Ser vi många ihoprasade hus längs med grusvägarna ute i landet?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men käre söte vilka domedags-killgissningar det har kommit på slutet av tråden!
Trafiken med jättemånga lastbilar som väger superjätteskitmycket kommer göra att TS' hus rasar ner i Mordor! Katastrof! Någon måste göra något, och dyrt blir det! Hu!

Ska vi kanske stanna upp och fråga oss om denna trafikvibrationsångest är rimlig? Ser vi många ihoprasade hus längs med grusvägarna ute i landet?
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men käre söte vilka domedags-killgissningar det har kommit på slutet av tråden!
Trafiken med jättemånga lastbilar som väger superjätteskitmycket kommer göra att TS' hus rasar ner i Mordor! Katastrof! Någon måste göra något, och dyrt blir det! Hu!

Ska vi kanske stanna upp och fråga oss om denna trafikvibrationsångest är rimlig? Ser vi många ihoprasade hus längs med grusvägarna ute i landet?
A AndersS skrev:
Även jag blir "förskräckt" över många inlägg.
Hur många av alla Sveriges fastigheter med samma avstånd till vägar skulle finnas kvar idag utifrån dessa scenarior?
Ts har inte skrivit på länge dessutom så hoppas det inte beror på en större depression eller sammanbrott över allt elände som kan komma att inträffa.😉
Vill minnas att trådstartaren skrev att det var en grusväg cirka åtta tio meter från husfasad. de flesta vägar i Sverige är inte grusvägar som belastas på detta sätt så nära fasad.
 
  • Gilla
Cecilia Möller och 1 till
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
dokumentera grundligt för allas säkerhet ,,, kommunen borde kunna rådge i dessa fall tycker jag ? Känns inte som en direkt orimlig åtgärd att montera en vibrationsmätare på ditt hus ,, finns ju mätare man sätter upp när det sprängs i grannskapet ,, sen det här med FARTEN på lastbilarna ,, här har jag en fundering ang marktrycket ,,, om vägen är hyffsat plan undrar jag vad som ger störst belastning alltså en stillastående last på exempelvis 50 T eller en 50 T last i rörelse ,, gravitationen är ju samma på bägge men den i fart inkluderar även en rörelseenergi men PUNKTTRYCKET borde vara lägre än en stillastående bil ?
Låt mig säga så här: Det finns en anledning till att de inte finns några bra metoder för att väga fordon i rörelse. Man kan tro att en bil rör sig fram jämnt längs vägen, men i själva verket så "studsar" den fram, men fjädringen äter upp det mesta av den vertikala rörelsen. Kraften som går ner i marken är dock naturligtvis varierande beroende på var i studscykeln man är. Ju mer ojämn väg, desto mer påverkar den här effekten, och en grusväg är rätt ojämn.

Men, jag skulle ändå inte oroat mig för huset. Massor av villor ligger längs stora vägar. Det är vägen som kommer att bli förstörd, inte huset.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
S samordnarnoutlook.com skrev:
Vill minnas att trådstartaren skrev att det var en grusväg cirka åtta tio meter från husfasad. de flesta vägar i Sverige är inte grusvägar som belastas på detta sätt så nära fasad.
Det är inte alls ovanligt att det ligger bostadshus på 8-10 meters avstånd från grusvägar. Och eftersom tung trafik förekommer i stor utsträckning på landsbygderna och dess grusvägar, går det att med stor säkerhet säga att tung trafik inte utgör en risk för att byggnader ska drabbas av vibrationsskador.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Skriver det igen, se till att vägen är i bra skick när man börjar köra, justera under tiden om det krävs, ev salta/luta och avsluta med ev. åtgärd. En bra väg utan potthåll och som inte dammar löser det mesta av ts farhågor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men käre söte vilka domedags-killgissningar det har kommit på slutet av tråden!
Trafiken med jättemånga lastbilar som väger superjätteskitmycket kommer göra att TS' hus rasar ner i Mordor! Katastrof! Någon måste göra något, och dyrt blir det! Hu!

Ska vi kanske stanna upp och fråga oss om denna trafikvibrationsångest är rimlig? Ser vi många ihoprasade hus längs med grusvägarna ute i landet?
"better safe then sorry" en kalkyl kan du ändra utan problem men utan fördjupade undersökningar här (läs geologiska ) blir det bara gissningar ,, vi har ju stenugnstund i färskt minne ,,
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
2 2 loud skrev:
vi har ju stenugnstund i färskt minne ,,
...som inte berodde på lastbilstrafik på en grusväg.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
Är du fundersam kring belastning vibrationer som eventuell kan skada din fastighet så svara kommunen om att utföraren skall bekosta en nollmätning /besiktning av berörda fastigheter innan transporterna kör igång. Sprickor på husgrunder /fasader /skorstenar mm skall dokumenteras före och efter Om kommunen beviljar utan ert medgivande så hade jag bekostat nollmätning själv. Bra att ha om det händer ngt. Finns trummor ,diken etc så fotodokumenteras dessa
 
  • Gilla
samordnarnoutlook.com
  • Laddar…
Kempa_swe
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
5st om dagen är inget.
 
För väg och underhåll skulle jag begära att man skapar en Vägsamfällighet.
LAntmöteriet skulle nog öka industrifastighetens vägtal och ansvar för vägunderhplket med tanke på ökad aktivitet. Det kostar en slant med förrättningen men långsiktigt är det rätt väg att gå oxh skyddar alla fastighetsägare längs vägen.

Miljöaspekter tas ned Miljökontoret hos kommun.
 
Herregud vad många ängsliga gnällrövar det dök upp i den här tråden. Måste vara samma gäng som sprang runt med munskydd för 2 år sen.

Get a life!


/M
 
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.