Om man läser kommunens utskick verkar det ju främst handla om själva miljöärendet, att de ska dumpa fyllnadsmassor, enligt ansökan massor som ligger under gränsvärden för förorening. Det talas om fyllhöjd på 5m, är det igenfyllnad av 5 m djupa bassänger?
Själva trafiken är ju inte så stor, så där gäller det väl bara att kräva nedsatt hastighet. Rätt många bostäder passeras av fler än 5 tunga fordon per dag.
 
  • Gilla
Appendix och 4 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Granne kör lastbilar med jordmassor till ett gammalt tegelbruks bassänger? Där har du en öppning. Det är med 99% chans miljöfarlig verksamhet, precis som @hempularen nämner. Antal körningar är inte mycket att bråka om
Enligt kommunens utskick är det fråga om KM-massor, alltså jordmassor som har föroreningshalter under gränsvärdena för Känslig Markanvändning. Det är samma typ av jordmassor som kommunen skulle lagt som fyll vid bygge av en ny förskola eller lekplats, till exempel. Tror inte TS behöver oroa sig för att grannfastighetens ägare ska ge upphov till föroreningar.

12 000 kubikmeter motsvarar ungefär 19 200 ton, vilket när lastbil med släp kör i snitt 30 ton, blir 640 vändor.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var såg du tegelbruk, det står gamla fiskdammar?
Hehe...slarvläsare är jag. TS bor i tegelhus.. Inget annat. 🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fring skrev:
Bifogade utskicket från kommunen precis. Det gäller inte ett tegelbruk utan en gammal fiskodling. Jag vet att kommunen har varit och rekat. Det var ett 20-tal personer, mestadels från kommunen, så de verkar ha koll på läget, rent miljömässigt, antar jag?
Dåsa. Jag får ibland förstahandsinformation från en person som jobbar med saneringsprojektering och det är i samtliga fall mycket värre än man först trodde.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu verkar ju flera här skirva att förfrågan inte handlar om transporterna som sådant förfrågan har kommit för.
Men ändå så är ju ett vettigt samtal med beställaren av transporterna och påpeka ev risker för skador.
Typ som att redan vid mindre skador på vägen åtgärda dessa snarast så vibrationerna minskar. Hål i grusvägar blir fort stora om det är rätt förhållanden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.la

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
Som jämförelse, exempel från verkliga livet:
Vi har väg som tillhör vägföreningen och detta är en grusväg som ligger ca 200 meter ifrån kommunal asfalterad väg. Man kör alltså ca 200 meter på vägföreningens grusväg för att komma till vår tomt. När vi byggde hus skulle vi betala avgift till vägföreningen för tung trafik under byggtiden. Den tunga trafiken bestod av leverans och bortförsel av grävmaskin på larvfötter, ca 20 lastbilsvändor med sprängsten bort från tomten, och hämtning av grus till tomten samt lastbilsleverans av själva huset. För detta fick vi betala drygt 1500 till vägföreningen för det extra slitaget.
Gör vad du vill med denna information, men det kan ju vara bra att känna till om det ska förhandlas om ersättning/avgift för extra slitage av vägen under grannens "byggtid".
 
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
Hej! 5 lastbilar blir väl 10 passeringar per dygn!
 
  • Gilla
a_c och 2 till
  • Laddar…
Kräv besiktning av vägen före och efter samt återställande av väg efter avslutat jobb.
Kräv att alla lass skall vara täckta för att förhindra att det dammar.

Kräv att vägen skottas och halkbekämpas under vintern samt saltas på sommaren för att det inte ska damma.

Försök styra upp så dom inte kör sena kvällar och helger.

/Yrkeschaufför
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Fotografera din husfasad o grund så du har bildbevis om det uppstår sprickor.
Skicka till kommunen att du är orolig för ev vibrationsskador på huset, men om du gör det så säg det till grannen också innan.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
När det gäller procentdelningen så ska grannen underhålla vägen om hen ska frakta så mycket och se till att den inte blir sämre än idag så Ni andra kan bara se till att vägen inte blir sämre. Men om Ni talar med grannen så kanske hen kan förstärka vägen innan hen börjar köra.
 
Eftersom det är ett projekt under ett år med återvinning av massor, så finns de massorna inte idag. Industrifastigheten säljer möjligheten att dumpa massor där till andra byggen och entreprenader förutsatt de klarar KM-gränsvärdet på massorna.

Återvinning av massor kan innebära att de har andra maskiner på plats för att bearbeta massorna, tex harpning och krossning (men krossning borde framgå av kommunens underlag då det väsnas mer).

Snittet på 5 bilar om dagen är säkert utslaget över en viss tidsperiod med, inga under en vecka och 15 om dagen ett par dagar etc...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
F fring skrev:
Hallå!

Först vill jag bara säga att jag är helt grön på det här och skulle vilja ha tips på förebyggande åtgärder som skulle kunna vara lämpliga. Vi är relativt nyinflyttade (1,5 år) i vårt första hus.

Bakgrund:
Har en granne som äger en industrifastighet som går förbi vårt hus. Vägen är ett servitut som är uppdelat ungefär så här på pappret vi fick på servitut, om det spelar någon roll.

Jag: 10%
Nämnda granne: 15%
Granne 3: 70%
Granne 4: 5%

Grannen har skickat in papper till kommunen om att han vill köra cirka fem lastbilar per dag under ett år med jordmassor för att jämna ut marken på industrifastigheten. Det är en gammal industrifastighet som stått oanvänd ganska länge med bassänger o.s.v.

Grusvägen, som är i halvbra skick, går cirka 8-10 meter från vårt hus, som är ett gammalt tegelhus byggt på 1920-talet. Det är ett hus i bra skick med ett relativt högt värde.

Detta är den korta versionen men jag undrar om vi bör iaktta försiktighetsåtgärder och i så fall vilka? Yttranden till kommunen ska inkomma senast 28 september så det är ju ganska tätt inpå.

Tacksam för svar.
Och vad sker sedan ? När han jämnat ut? Bygga fabriksbyggnad el dyl, som genererar massor av trafik ?? Kan han inte bygga egen väg åt annat håll ? Jag hade inte samtyckt.
 
  • Gilla
Cecilia Möller
  • Laddar…
F fring skrev:
Här är utskicked berörda grannar.
När jag läser skärmdumpen så undrar jag direkt, VAD för avfallsjord gäller det? Farligt, giftigt, finns det parkslide med i jorden? Och är det en privat aktör eller är det din kommun? Prata samman med era grannar och yttra er, vägen tycker jag är ett mindre bekymmer just i detta ögonblick
 
C Cecilia Möller skrev:
När jag läser skärmdumpen så undrar jag direkt, VAD för avfallsjord gäller det? Farligt, giftigt, finns det parkslide med i jorden? Och är det en privat aktör eller är det din kommun? Prata samman med era grannar och yttra er, vägen tycker jag är ett mindre bekymmer just i detta ögonblick
Det står att det är KM-massor. Det innebär jordmassor som har föroreningshalter som är under gränsvärdena för Känslig Markanvändning. KM är t ex där det ska byggas en lekplats eller förskola. Det är alltså jordmassor med väldigt, väldigt låga halter av föroreningar.
Vad gäller parkslide är det inte TS' problem. Parkslide kan enbart sprida sig vegetativt, och fröar inte av sig bort till TS' tomt.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F fring skrev:
Här är utskicked berörda grannar.
Jo är väl inte mycket du kan erinra om det här.

Däremot så kanske du vänskapligt ska prata ihop dig med grannen om eventuella maskintjänster du själv behöver när grannen håller på?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.